la_luz Skrevet 22. februar 2011 #1 Skrevet 22. februar 2011 Var på fest i helgen og hørte om noen som hadde laget hjemmelagde våruller. Slik jeg forstod hadde man kuttet grønnsaker, og ferdigstekt kjøtte. Dyppet rispapir i vann og la grønnsaker og kjøtt på papiret. Rullet og spiste (ikke stekte). Syns dette hørtes spennede ut. Er det noen som har prøvd dette? Evt kan gi noen tips?
pulverheksa Skrevet 22. februar 2011 #3 Skrevet 22. februar 2011 Vi lager ofte ferske vårruller, det er kjempegodt og et populært alternativ til taco når vi har besøk. Da lager jeg en peanøttsaus, en sterk saus med litt soyasaus og masse urter og chili og søt chilisaus til å dyppe vårrullene i. River eller strimler gulrot, agurk, vårløk, mango, salat og rikelig med friske urter(koriander, thai basilikum, persille, mynte). Jeg steker også svine- eller kyllingkjøttdeig på forhånd, krydret med litt ingefær og hvitløk ( etter hva jeg har lyst på) Noen ganger har jeg også risnudler, men det er litt smør på flesk siden vi ruller grønnsakene og kjøttdeigen inn i rispapir. Da setter jeg alt frem på bordet og har Varmt vann i et stort fat ( paiforma er perfekt) og vi bløter rispapirene i det varme vannet og legger på grønnsaker kjøtt og urter etter ønske. Og ruller sammen og spiser. Det blir som Asiatisk taco, det er kjempegodt og veldig sosialt.
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2011 #4 Skrevet 22. februar 2011 Jeg lager også sånne ufriterte thai-vårruller, men med reker i fyllet i stedet for kjøtt. Bønnespirer og strimlet daikon (stor hvit reddik) er gode grønnsaker sammen med de pulverheksa nevner. Med rekene passer også avokado bra. Mango har jeg derimot ikke brukt. Og så er de friske urtene viktige - jeg bruker koriander, mynte og thaibasilikum når jeg får tak i. Sistnevnte smaker lakris/estragonaktig og passer ypperlig til rekefyll. Dipsaus lager jeg av mørk soyasaus, lime, fiskesaus, chili, ingefær og hakkede cashews. Kjempegod sommermat!
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2011 #5 Skrevet 22. februar 2011 Jeg lager også sånne ufriterte thai-vårruller, men med reker i fyllet i stedet for kjøtt. Bønnespirer og strimlet daikon (stor hvit reddik) er gode grønnsaker sammen med de pulverheksa nevner. Med rekene passer også avokado bra. Mango har jeg derimot ikke brukt. Og så er de friske urtene viktige - jeg bruker koriander, mynte og thaibasilikum når jeg får tak i. Sistnevnte smaker lakris/estragonaktig og passer ypperlig til rekefyll. Dipsaus lager jeg av mørk soyasaus, lime, fiskesaus, chili, ingefær og hakkede cashews. Kjempegod sommermat! PS: Glemte noe viktig: Glassnudler! Dvs tynne nudler laget av mungbønner. Og så foretrekker jeg å lage rullene ferdig, dele i to på skrå og servere med dipsausen.
Pingting Skrevet 22. februar 2011 #6 Skrevet 22. februar 2011 Ferske vårruller er kjempegodt! Man kan jo fylle de med omtrent hva man vil, jeg har laget med rå grønnsaker (paprika, gulrot og agurk i strimler) og diverse varmretter. Stort sett kan man jo ha den typen wok man liker inni, selv om ikke alt blir like autentisk, selvsagt. Og: denne har jeg ikke prøvd selv, men har skumle planer om å prøve: sashimiruller! Ser supergodt ut!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå