Gå til innhold

Problematiske bokhyller...


Auri

Anbefalte innlegg

Vi har skråtak, med trebjelker stikkende ut. Dvs. at den veggen der jeg ønsker meg bokhyller, er 106 høy, 206 og 138 bred. Det er selvfølgelig ingen standardbokyhyller som passer inn... De eneste som er i passe høyde er de lave Billy-hyllene til ikea, men de passer ikke breddemessig, blir 20cm til overs på begge veggene.

Så da må vi vel til å bygge, da. Problemet er at det jeg eier av verktøy er en skrutrekker og en hammer, og ingen av oss er særlig handy. Og jeg vil tippe at å hyre en snekker eller møbelsnekker for jobben er svinedyrt...

Noen som har noen gode tips til hva vi skal gjøre? Kan vi gå på f.eks byggmakker og få de til å kappe ferdig plankene for oss, slik at alt vi trenger å gjøre er å sette de sammen selv?

Jeg blir sprø! Vi MÅ ha nye bokhyller!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva med å se på andre oppbevaringmuligheter, som lagringshyller. Du kjøper stående skinner til å skru inn i veggen, og monterer hyller på dem i ønsket høyde. Mange garderobeleverandører har alternativer der, selv om det kanskje koster litt. Men Byggmakker butikker burde ha noe tilsvarende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg har vurdert det, men det passer overhodet ikke inn på stilen i leiligheten. Vi bor i øverste etasje i en bygård, med hvite vegger og mørke trebjelker, og har en litt "gammeldags" stil (ikke shabby chic eller noe sånt, men ikke en særlig moderne, industriell-stil). Og det skal være til både bøker og DVD-er, så det må nesten være avslutninger på hver hylle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var nå du skulle hatt bilde. :) Vil det bli seende rart ut med 20 cm på hver side, eller er det mer det at du ønsker å dekke hele veggen/utnytte plassen?

IKEA har CD-hyller som er 19-20 cm brede og som du eventuelt kunne ha satt på hver side, men hvor pent det blir å sage dem av er jo litt tvilsomt. Plassbygde hyller er relativt dyrt.

Beklager, ikke så mye hjelp herfra. :vetikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger ved et delvis bilde her. Merk at veggen går lenger enn bildet viser.

Tingen er at det blir 20 cm ekstra plass på begge delene av veggen, mao nesten en halv meter med luft til sammen. Det blir et herk å støvsuge/rengjøre, samt at jeg kjenner meg selv godt nok å vite at jeg er sprø etter et halvt år sånn.

Endret av Pixie Plaid
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst: Gratulerer med leilighet! Den ser utrolig fin ut! Og det er jo typisk for mange loftsleilighter at man får dårlig med veggplass. Ellers tror jeg ikke jeg har noen særlige tips sånn på stående fot. Hvilke butikker har du sjekket?

(jeg kunne nok ha hatt IKEA og tørket sporadisk i krokene med en klut, men jeg ser poenget ditt altså).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har dessverre heller ingen tips, annet enn å sette inn 20cm hyller på hver side. Men kan jeg spørre hvor du har kjøpt duken din? :blush: Jeg bare elsker den!! :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst: Gratulerer med leilighet! Den ser utrolig fin ut! Og det er jo typisk for mange loftsleilighter at man får dårlig med veggplass. Ellers tror jeg ikke jeg har noen særlige tips sånn på stående fot. Hvilke butikker har du sjekket?

(jeg kunne nok ha hatt IKEA og tørket sporadisk i krokene med en klut, men jeg ser poenget ditt altså).

Ja leiligheten er rålekker, jeg elsker den! Deilig med noe som er eget :jepp: Jeg er Steinbukk, og dermed neatfreak; alt må være ordentlig, og mellomrom blir jeg gal av! :fnise:

Har dessverre heller ingen tips, annet enn å sette inn 20cm hyller på hver side. Men kan jeg spørre hvor du har kjøpt duken din? :blush: Jeg bare elsker den!! :rodmer:

Duken er fantastisk ja! Fikk den i gave men den er visst laget på Husfliden der farfar bor. Synes den er kjempefin selv, jeg er overhodet ikke noe duk-menneske, men denne liker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel Pixie, jeg er Jomfru og er en sjuske (dog med en indre perfeksjonist, det må sies!), så jeg tror stjernene må ha tullet litt med meg. :fnise:

Spøk til side: Finnes det ingen steder som har modulhyller med andre mål? Jeg skjønner godt at du vil ha noe du vet du vil trives med.

Og så gøy med egen leilighet! Loftsleilighet er det fineste altså. :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bør ikke være noe problem å få trelasthandleren til å kappe materialene ferdig for deg. Men da hadde jeg forsøkt å unngå lørdagene ;)

Kjøp deg en drill, det er lurt å bore hull med et tynt bor der du skal skru, da sprekker ikke treet. Boret skal altså være tynnere enn skruene.

Og så har Google mange gode tips ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, drill har jeg! Så det skal jeg nok få til. Må bare tegne og styre og tenke litt her.

Ellers la jeg ut en annsonse på anbudstorget nå, bare for å se hva slags tilbud jeg får. Verdt å prøve!

Har ikke funnet noen andre modulhyller hvor matten går opp enda, men har ikke gitt opp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...