Gå til innhold

Gjenvendende halsbetennelser

Fremhevede innlegg

Gjest caramiacaramella
Skrevet

De siste to årene har jeg hatt utrolig mange halsbetennelser, jeg gjetter på at det har vært ca 7-8 i året. Nå ser det ut til å ha blitt verre, de siste 3-4 mnd har jeg hatt det en gang i måneden. Jeg blir rett og slett så frustrert. Har det siste året bodd i utlandet, men før jeg reiste fra Norge spurte jeg legen min flere ganger om jeg kunne få fjernet mandlene. Han sa da at han syntes jeg var litt ung for det(jeg er 20) og at man måtte ha mye problemer med mandlene for at man skal kunne fjerne dem. Men jeg vil da si jeg har mye problemer, når jeg får halsbetennelse setter det meg jo ut av spill i nesten en uke hver gang og når jeg får det hver måned blir jo det endel dager jeg må ta fri fra jobb.

Siden jeg flyttet har jeg altså fått ny lege her, og hun har heldigvis tatt tak i dette problemet og hun har nå gitt meg en sterkere pencillin kur en det jeg har pleid å ha, og dersom jeg ikke blir bedre i løpet av et par dager vil hun ta en blodtest på meg og se om det er noe galt med meg.

Grunnen til at jeg skriver her er at jeg gjerne vil høre andres erfaringer med gjenvendende halsbetennelser. Lurer også på om jeg nå har nok problemer med dette at jeg kan "kreve" å få fjernet mandlene?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde 4stk på like mange måneder, det kom da av at jeg bodde i en nyoppusset leilighet så det var soppsporer i luften pga. lim og maling. Ble frisk nesten over natten etter å ha flyttet ut.

Dette gir kanskje ikke noen forklaring på dine plager, men hva sier din nye fastlege om mandlene vs. halsbetennelsene?? Jeg antar det er påvist at de er forårsaket av en bakterie siden du får antibiotika?

Ellers kan man vel ikke gjøre stort annet enn å få en second opinion hos eks. Volvat, elelr slå i bordet hos fastlegen og kreve skikkelig hjelp. Det er ikke holdbart å skulle slite med halsbetennelse en gang i måneden.

Gjest caramiacaramella
Skrevet

Jeg har faktisk vært innom tanken på at det kan være at jeg ikke gjør nok rent/at det er noe galt med huset som bidrar til at jeg blir syk hele tiden, men jeg har jo flyttet til et annet hus og problemene er der jo fortsatt.

I Norge pleide de å ta både sånn skrapeprøve fra mandlene og blodprøve for å påvise streptokokker slik at jeg fikk antibiotika. Av alle gangene jeg gikk til fastlegen for halsbetennelse, var det bare en gang det var virusinfeksjon og ikke streptokokker. Men her jeg bor nå kikker de bare i halsen og det er visst nok for å sette en diagnose. Så lenge jeg har mandelpropper så betyr visst det at jeg trenger antibiotika, og det har jeg alltid fått her.

Jeg begynner også å bli redd for at jeg skal bli resistent mot antibiotika etter alt dette antibiotikainntaket.

Skrevet

Det er jo helt klart mulig at kroppen blir resistent mot opptil flere antibiotikatyper når du må gå så ofte på kurer og det er jo langt fra ideellt å gå på antibiotika så ofte.

Håper du får forståelse og en grundig utredning av halsen din så de kan finne en årsak og dermed få en slutt på plagene dine!! :jepp:

Skrevet

Puss tunga di når du pusser tennene, og du skal se hvordan dèt lønner seg tilslutt!

Gjest caramiacaramella
Skrevet

Puss tunga di når du pusser tennene, og du skal se hvordan dèt lønner seg tilslutt!

Det har jeg da alltid gjort. Ser ikke helt hva det har med halsbetennelse å gjøre?

Gjest caramiacaramella
Skrevet

Det er jo helt klart mulig at kroppen blir resistent mot opptil flere antibiotikatyper når du må gå så ofte på kurer og det er jo langt fra ideellt å gå på antibiotika så ofte.

Håper du får forståelse og en grundig utredning av halsen din så de kan finne en årsak og dermed få en slutt på plagene dine!! :jepp:

Takk skal du ha, jeg må nok bare si klart ifra til fastlegen i Norge at jeg trenger hjelp med dette!

Skrevet

Dette kan være flere ting! Store mandler.

Muggsopp i huset du bor i! At du er blitt resistent mot penicilin. Særlig siden du har hatt en kur pr mnd i snitt, pluss at du mest sannsynlig har tatt dette når du bare har virus.

Du må huske at du dreper alle gode bakterier i kroppen med penicilinkur så du kan få candida og flere andre ting i kroppen. Du må bygge deg opp igjen. Slutte med penicilin, heller pine deg gjennom en kur eller to. (Å ja, jeg vet det er grusomt) Jeg ble frisk da jeg flyttet til et annet klima. (Tørrere, ikke hav rundt meg)

Det er viktig at jeg bor i ny bolig.

Har nå ca kun 1 pr år nå:)

Ta det du kan av vitaminer, spis sunt, slutt og røyk om du gjør det :)

Skrevet

Om det ikke fungerer nå med den siste antibiotikakuren så hadde jeg satt foten ned. Jeg har blitt proppet fullt av antibiotika hele mitt liv pga halsbetennelser og har sannsynligvis derfor satt hele tarmfunksjonen ut av spill. Antibiotika tar oftes knekken på dritt ja.. men konsekvensene kan også ta knekken på naturlige organismer i kroppen!

Jeg hadde nektet å ta mer antibiotika, og sagt at fungerer det ikke nå så får det være slik. Da tar du operasjon. Og 20 år? Hva er det for no tull? Jeg vet om flere som har fjernet mandlene under 20 år gamle!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...