Gjest Anima Skrevet 21. februar 2011 #1 Skrevet 21. februar 2011 Den store dagen som barna elsker, og foreldrene gleder og gruer seg til. Mesteparten er koselig... Men noe kan faktisk gjøre dagen mindre hyggelig! Noe av det som virkelig irriterer meg, er når gjestene begynner å dukke opp en halv time før bursdagen starter! Grrrr! Hva med deg?
Sign Skrevet 21. februar 2011 #2 Skrevet 21. februar 2011 Enig med deg. Det er like irriterende når folk kommer for tidlig som når de kommer for sent.... Har opplevd akkurat det samme, men ikke så mye som en halvtime før bursdagen startet. Vet ikke hvorfor enkelte gjør slikt. Kanskje for at de selv skal få litt ekstra tid til å slappe av, handle, besøke en venninne...? Aner ikke, men en uting er det i allefall. 1
Illusen Skrevet 21. februar 2011 #3 Skrevet 21. februar 2011 En halv time før selskapet starter har som regel minstemann allerede mast i et par timer om når gjestene kommer - så jeg reagerer ikke så veldig på om noen kommer litt for tidlig. Fødselsdagbarnet får noen å leke med, og jeg får ro og fred til å gjøre meg klar til å ta imot resten av selskapet. 2
Furstina Skrevet 21. februar 2011 #4 Skrevet 21. februar 2011 Årets största irritationsmoment var att över hälften av de inbjudna inte svarade, varken ja eller nej. Av ca 12 inbjudningar fick vi 4 nejsvar, och 3 jasvar. 7 kom. Det är inte så väldigt lätt att veta om man ska vänta på någon, hur många man ska duka för och förbereda. 4
meta2 Skrevet 21. februar 2011 #5 Skrevet 21. februar 2011 En halv time før selskapet starter har som regel minstemann allerede mast i et par timer om når gjestene kommer - så jeg reagerer ikke så veldig på om noen kommer litt for tidlig. Fødselsdagbarnet får noen å leke med, og jeg får ro og fred til å gjøre meg klar til å ta imot resten av selskapet. Sånn tenker jeg og. Det som er kjedelig, er når en ikke gir beskjed om at de ikke kommer. Har fått telefon om det er ok at et barn kommer litt før, ca 40 minutter. Da moren skulle kjøre datteren på fotballkamp et godt stykke unna her.
Brukernavn Skrevet 22. februar 2011 #6 Skrevet 22. februar 2011 Årets största irritationsmoment var att över hälften av de inbjudna inte svarade, varken ja eller nej. Av ca 12 inbjudningar fick vi 4 nejsvar, och 3 jasvar. 7 kom. Det är inte så väldigt lätt att veta om man ska vänta på någon, hur många man ska duka för och förbereda. Enig - det er det største irritasjonsmomentet her i huset også!
Grevenpop Skrevet 22. februar 2011 #7 Skrevet 22. februar 2011 Årets största irritationsmoment var att över hälften av de inbjudna inte svarade, varken ja eller nej. Av ca 12 inbjudningar fick vi 4 nejsvar, och 3 jasvar. 7 kom. Det är inte så väldigt lätt att veta om man ska vänta på någon, hur många man ska duka för och förbereda. Jeg trodde virkelig folk hadde vett på å svare på invitasjoner! Jeg ville tolket fravær av svar som et nei, vertskapet skal ikke måtte ringe rundt for å høre om de kommer eller ei.
Gjest Gjest Skrevet 22. februar 2011 #8 Skrevet 22. februar 2011 Jeg trodde virkelig folk hadde vett på å svare på invitasjoner! Jeg ville tolket fravær av svar som et nei, vertskapet skal ikke måtte ringe rundt for å høre om de kommer eller ei. Her er det faktisk normalt at man bare gir beskjed dersom man ikke kommer....men de fleste pleier da å skrive det på invitasjonen også... 4
Furstina Skrevet 23. februar 2011 #9 Skrevet 23. februar 2011 Jag vet att en del skriver "meddela om ni kommer" och andra "meddela om ni INTE kommer", själv tycker jag det är folkskick att meddela oavsett om man kommer eller inte. Jag bruka skriva "Svara til [email protected] eller tel 1234556" men det är visst för svårt ändå
barnehagetanten Skrevet 23. februar 2011 #10 Skrevet 23. februar 2011 Vi pleier å skrive: vær snill å gi beskjed om du ikke kommer. Synes det er irriterende dersom barna blir levert for tidlig/hentet for sent dersom vi ikke har avtalt det. Eks er selskapet fra 17-17: synes jeg alt mellom 16.50-19.15. er greit. Tidligere og senere irriterer meg. Eller en sms 30 minutter ut i selskapet: "beklager xxx kommer ikke likevell da hxn har oppført seg dårlig": synes det vitner om dårlig planlegging og konsekvenser i "seneste laget" som går ut over et bursdagsbarn som blir skuffet.
Gjest Gjest Skrevet 23. februar 2011 #11 Skrevet 23. februar 2011 Eller en sms 30 minutter ut i selskapet: "beklager xxx kommer ikke likevell da hxn har oppført seg dårlig": synes det vitner om dårlig planlegging og konsekvenser i "seneste laget" som går ut over et bursdagsbarn som blir skuffet. Er det virkelig noen som gjør det der? Ærlig talt, hvordan skal ungene lære at en avtale forplikter, hvis de voksne ikke kan være så voksne sjøl? Herreminhatt.
Gjest Gjest Skrevet 23. februar 2011 #12 Skrevet 23. februar 2011 Eller en sms 30 minutter ut i selskapet: "beklager xxx kommer ikke likevell da hxn har oppført seg dårlig": synes det vitner om dårlig planlegging og konsekvenser i "seneste laget" som går ut over et bursdagsbarn som blir skuffet. Er det virkelig noen som gjør det der? Ærlig talt, hvordan skal ungene lære at en avtale forplikter, hvis de voksne ikke kan være så voksne sjøl? Herreminhatt.
barnehagetanten Skrevet 23. februar 2011 #13 Skrevet 23. februar 2011 Er det virkelig noen som gjør det der? Ærlig talt, hvordan skal ungene lære at en avtale forplikter, hvis de voksne ikke kan være så voksne sjøl? Herreminhatt. Dette har jeg opplevd to ganger; begge gangene med samme barn. Mitt barn ble skuffet fordi barnet ikke kom, andre gangen spesielt da de gledet seg enda mer til at denne gangen skulle hxn også få komme. Og det er ikke bare mitt barn dette har gått utover: har skjedd med flere. Stakkars barn synes jeg aller mest. Har lyst å si noe til foreldrene, men det er ikke lett å kritisere andre heller.
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2011 #14 Skrevet 23. februar 2011 Syns nå det er helt greit om noen kommer før en liten stund før oppgitt klokkeslett. Vet at mange gleder seg veldig, og som andre sier har sikkert bursdagsbarnet mast i mange timer allerede om når gjestene kommer. Vær nå heller glad for at noen kommer.
barnehagetanten Skrevet 23. februar 2011 #15 Skrevet 23. februar 2011 Syns nå det er helt greit om noen kommer før en liten stund før oppgitt klokkeslett. Vet at mange gleder seg veldig, og som andre sier har sikkert bursdagsbarnet mast i mange timer allerede om når gjestene kommer. Vær nå heller glad for at noen kommer. Er selvsagt glad for at de kommer og sier heller ikke noe til dem. Men nå er dette et diskusjonsforum hvor jeg nevnte hva som irriterte meg. Når en er ferdig på jobb kl 16.00 og skynder seg hjem etter å ha hentet i barnehage og på sfo. Kaker/muffins etc er bakt. Men en skal gjerne ta på finklærene, dekke bord, finne fram noe, evt varme pizza/pølser/annet før gjestene kommer: for en vil jo gjerne si hei til gjestene og foreldrene som leverer.
Gjest Tilda Skrevet 23. februar 2011 #16 Skrevet 23. februar 2011 Er selvsagt glad for at de kommer og sier heller ikke noe til dem. Men nå er dette et diskusjonsforum hvor jeg nevnte hva som irriterte meg. Når en er ferdig på jobb kl 16.00 og skynder seg hjem etter å ha hentet i barnehage og på sfo. Kaker/muffins etc er bakt. Men en skal gjerne ta på finklærene, dekke bord, finne fram noe, evt varme pizza/pølser/annet før gjestene kommer: for en vil jo gjerne si hei til gjestene og foreldrene som leverer. Jeg pleier å legge barneselskapene til helg jeg da - når barna er så små at de går i barnehage/sfo blir det for sent med selskap på kvelden vel? De er da gjerne slitne etter en hel dag med skolearbied/aktiviteter.... Ellers så er intrykket mitt de gangene noen møter opp litt tidligere enn oppgitt tidspunkt, at et annet barn i samme familie også har noe h*n skal på, slik at det er umulig å levere begge til samme tid.
Gjest Gjest Skrevet 23. februar 2011 #17 Skrevet 23. februar 2011 Eller en sms 30 minutter ut i selskapet: "beklager xxx kommer ikke likevell da hxn har oppført seg dårlig": synes det vitner om dårlig planlegging og konsekvenser i "seneste laget" som går ut over et bursdagsbarn som blir skuffet. Hvis et barn slår seg vrang like før de skal dra til selskapet. Foreldrene sier at "hvis du ikke roer deg nå, kan du ikke gå i bursdagsselskapet til X". Barnet roer seg ikke, og foreldrene ser at de må avlyse selskapet, fordi de kan ikke lansere en konsekvens uten å gjennomføre. De gir beskjed så snart som mulig. Hvordan vitner det om dårlig planlegging? Hvordan er det konsekvenser i "seneste laget"? Og hvorfor er det viktigere å ikke skuffe bursdagsbarnet (som har x antall andre barn tilstede) enn å lære barnet at enhver handling får en konsekvens? Du kaller det dårlig planlegging og konsekvenser i "seneste laget", jeg kaller det barneoppdragelse. 1
Gjest chickpea Skrevet 23. februar 2011 #18 Skrevet 23. februar 2011 Hvis et barn slår seg vrang like før de skal dra til selskapet. Foreldrene sier at "hvis du ikke roer deg nå, kan du ikke gå i bursdagsselskapet til X". Barnet roer seg ikke, og foreldrene ser at de må avlyse selskapet, fordi de kan ikke lansere en konsekvens uten å gjennomføre. De gir beskjed så snart som mulig. Hvordan vitner det om dårlig planlegging? Hvordan er det konsekvenser i "seneste laget"? Og hvorfor er det viktigere å ikke skuffe bursdagsbarnet (som har x antall andre barn tilstede) enn å lære barnet at enhver handling får en konsekvens? Du kaller det dårlig planlegging og konsekvenser i "seneste laget", jeg kaller det barneoppdragelse. Jeg er helt for konsekvenser, men kanskje disse foreldrene burde heller valgt å satse på konsekvenser som ikke går utover andre? Den muligheten finnes nemlig også..
Gjest Gjest Skrevet 23. februar 2011 #19 Skrevet 23. februar 2011 Jeg er helt for konsekvenser, men kanskje disse foreldrene burde heller valgt å satse på konsekvenser som ikke går utover andre? Den muligheten finnes nemlig også.. Ja, det ville jeg også gjort, men ingen av oss vet noe hvorfor de valgte å la "ikke å gå i bursdagsselskapet" være konsekvensen for dårlig oppførsel, og jeg antar at det var en grunn til at de valgte nettopp den løsningen. Hadde de ment at et annet alternativ var bedre, hadde de forhåpentligvis valgt det. Jeg har tiltro til at de fleste foreldre er oppegående nok til å gjøre det som er riktigst for deres barn, selv om andre er uenige og ville valgt å gjøre ting på en annen måte.
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2011 #20 Skrevet 23. februar 2011 Ja, det ville jeg også gjort, men ingen av oss vet noe hvorfor de valgte å la "ikke å gå i bursdagsselskapet" være konsekvensen for dårlig oppførsel, og jeg antar at det var en grunn til at de valgte nettopp den løsningen. Hadde de ment at et annet alternativ var bedre, hadde de forhåpentligvis valgt det. Jeg har tiltro til at de fleste foreldre er oppegående nok til å gjøre det som er riktigst for deres barn, selv om andre er uenige og ville valgt å gjøre ting på en annen måte. Typisk eksempel er vel hvis ungen nekter å ta på seg de klærne som er lagt frem og oppfører seg helt rabiat av den grunn. Det har skjedd med tantebarna mine flere ganger. Noen ganger må de nektes å gå ut fordi f.eks nekter å gå i vintersko.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå