Gå til innhold

Oralsex fører til strupekreft

Fremhevede innlegg

Skrevet

Eksplosjon i strupekreft blant menn.

Fra skoleåret 2009/2010 startet Norge å vaksinere samtlige jenter mot HPV-viruset på 7. klassetrinn. HPV-virus er årsaken til livmorhalskreft og nesten 70 % av tilfellene skyldes de HPV-typene vaksinen beskytter mot.

Nå har ny amerikansk forskning knyttet viruset også til munn- og strupekreft. I en større amerikansk studie viser en 225 prosents økning av strupekreft i USA fra 1974 til 2007. Dermed er HPV-viruset farligere enn tobakk når det gjelder disse kreftformene.

Økningen har kommet blant hvite menn, sier Maura Gillison ved Ohio State University, som står bak undersøkelsen.

- Når du sammenlikner dem som har munn- og strupekreft og dem som ikke har det, er den viktigste faktoren hvor mange de har hatt oralsex med, sier Gillison, ifølge nyhetsbyrået AFP.

- Når antallet partnere man har hatt oraselx med går opp, øker risikoen.

Hanne Nøkleby direktør ved divisjon for smittevern ved Folkehelseinstituttet (FHI) mener forskningen til Gillison er interessant.

kilde: http://www.dagbladet.no/2011/02/21/nyheter/forskning/utenriks/15511495/

Oralsex - farligere enn å røyke!

Vil du slutte med oralsex etter å ha lest dette?

Videoannonse
Annonse
Gjest A cunning plan
Skrevet

Dette er interessant for Norges del hvor løssluppenhet og ONS er i verdensklasse. HPV smitter ved all intim kontakt, ikke bare ved samleie. HPV kan også finnes i munnhulen, og teoretisk kan HPV smitte ved kyssing. Ikke nok med det, kondom reduserer risiko for smitte med 50-70 prosent, men siden HPV også kan smitte fra hud som ikke er dekket av kondomet, gir ikke kondom fullgod beskyttelse.

Det er til enhver tid 10-20 prosent av seksuelt aktive som har en pågående HPV-infeksjon., blir nesten som russisk rulett dette?

En viser særdeles klasse ved å være enkel å "overtale" og ikke spør om kondom, mange skylder sikkert på alkohol når det kommer til ONS og viser vel egentlig at de innerst inne er umodne. Tipper at det er faktisk de som vet de har HPV og bare driter i det ettersom "alle" har det og at det er nesten umulig å bli dømt i henhold til smittevernsloven.

Jammen! Jeg viste ikke at jeg hadde kjønnsvorter jo :sjenert:

• Liker 2
Skrevet

"Guds straffedom over de lesbiske!" ??? - åsså skriver du om menn :S forvirret, hadde håpet på mere :P

Men HPV er alvorlig. Alle kan bli rammet uten å vite om det. Det er hovedsakelig menn som er smittebærere uten å vite det... HPV er årsak til mange ulike krefttyper: testikler, livmorhals, skjede, munn, hals osv... Ettersom det smitter så lett.

Legen min sa til meg da jeg fikk konstatert kjønnsvorter (som er symptom på hpv, men er få av mange typer av hpv som gir kreft): "Det er ikke så farlig med smitte - de fleste har det uansett." Så vi kan nok ikke bare skylde på ONS her.

Gjest A cunning plan
Skrevet

spinnwild har du noen kilder på dine påstander, ettersom jeg anser de for i beste fall være særdeles unøyaktig formulert. De siste tyve årene har HPV steget kraftig, personer i begynnelsen av tyveårene er mest utsatt, altså studenter som drikker mye. Å skylde på menn blir litt drøyt, men ja.. et sted får man smitten fra.

Legen din tror jeg ikke på spinnwild, tror du legger ord i munnet her som ikke er særlig smart, men sett at jeg tar feil så råder jeg deg til å skifte fastlege, helst en med litt vett.

Skrevet

Var det det at man ikke kan kun skylde på ONS du reagerer på?

Jeg forteller bare det jeg selv er blitt fortalt av mine leger, og ja sitatet var fiksa litt på, da det var jeg som spurte om jeg skulle være mer forsiktig med tanke på sex, og ikke han som uoppfordret snakket om smitte. Ja, jeg har byttet fastlege :P

Jeg har(har hatt) HPV-viruset selv, og utviklet livmorhalskreft. Fikk det av en gutt som ikke visste at han hadde det (nei, det var ikke ONS). De eneste som har gitt meg kjønnssykdommer har vært 2 kjærester, og jeg har hatt 20 sexpartnere (hovedsakelig ONS).

Man kan ikke skylde kun på en ting er det jeg vil fram til. Sa ikke noe om at man skulle si at ONS ikke har noe med saken å gjøre, for det har det jo. Men det har like mye med nordmenns kondomskrekk.

Skrevet (endret)

http://nhi.no/sykdommer/kvinne/celleforandringer/hpv-vaksinen-34372.html

Red: litt info, her står det også litt om ulike krefttyper som kan komme av hpv.

Beklager at jeg skrev at mannfolk var smittekilden, men er blitt lært at menn kan utvikle hpv utenom sex... Alle kan ha uten å å vite, men mange får utslag i form av vorter.

Endret av spinnwild
Gjest A cunning plan
Skrevet

Mulig du tenker på klamydia, ifølge Folkehelseinstituttet ligger Norge på topp i Norden når det gjelder kjønnssykdommer, og særlig klamydiasmitte har økt de siste årene.

Det som er ille er de som tar en sjekk for kjønnssykdommer og mener de er rene og fortsetter å ligge rundt uten å bruke kondom. Mange HPV-infeksjoner gir ikke synlige forandringer på vanlig celleprøve. HPV-test blir ikke tatt med mindre celleprøven har vist forandringer.

Risiko for HPV-smitte er 10 prosent for hver nye partner, men det er også viktig hvor mange partnere din partner har hatt før deg.

Har også en teori *kremt* angående sizequeens (passiv/ agressiv bitching) og 25 penistråder etter jul, siden HPV også kan smitte fra hud som ikke er dekket av kondomen.

Gjest Katten.
Skrevet

Da var den saken biff: ingen mer oralsex på madammen. Bastabom.

• Liker 2
Gjest Sommertid
Skrevet

Må bare si at jeg synes at "Guds straffedom over de lesbiske! muhahaha!" var veldig unødvendig å ta med i overskriiften.

Gjest A cunning plan
Skrevet

Helt enig, dette har ingenting med Gud å gjøre, her snakker vi elementær matematikk hva smittefare angår.

Skrevet

Må bare si at jeg synes at "Guds straffedom over de lesbiske! muhahaha!" var veldig unødvendig å ta med i overskriiften.

hehe det er en spøk da vel! :biggrin:

Skrevet

Dårlig spøk da: for det skrives om menn. Det er ikke sagt noe om lesbiske i innlegget ditt. Og jeg tror nok lesbiske er flinkere til å bruke slikkefilm under oralsex enn heterofile.

Gjest Katten.
Skrevet

Dæven så seriøs vi er i dag, da! Jeg humret for meg selv ^^

Skrevet

Det er et seriøst tema.

Skrevet

Dårlig spøk da: for det skrives om menn. Det er ikke sagt noe om lesbiske i innlegget ditt. Og jeg tror nok lesbiske er flinkere til å bruke slikkefilm under oralsex enn heterofile.

Da tror jeg du tar feil; slikkelapper er nok svært, svært, SVÆRT lite brukt, både blant heterofile og lesbiske, av mange grunner. Ikke at det gjør overskriften noe dårligere, for dette handler om menn(fortrinnsvis homofile)og renspikket mattematikk.

TS: Hvorfor skulle jeg slutte med oralsex fordi homofile menn i snitt har mange sexpartnere, og dermed får høyere rater når det kommer til samtlige sexpartnere? Hva i all verden har det med MITT sexliv å gjøre?

Til orientering: HPV - viruset gjør stort sett ingen skade, og 80% av den voksne mennesker har eller har hatt viruset.

Kilde: http://nhi.no/foreldre-og-barn/ungdom/sykdommer/hpv-infeksjon-7884.html

Gjest HunterLady
Skrevet

HPV-viruser er i forskjellige klasser. Langt fra alle er kreftdannende.

Jeg kjenner jeg ikke kunne brydd meg mindre. Du kan få kreft av å stresse, spise usunt, ikke trene, trene, spise sunt, ikke stresse osv.

Skrevet

Og så kan man jo saktens lure på hvorfor HPV- vaksine kun skal tilbys jenter.

Jenter er visst mer verdt.

Skrevet

nesten 70 % av tilfellene av livmorhalskreft skyldes de HPV-typene vaksinen beskytter mot. Andre kreftformer har ikke like stor tilknytning til HPV, det virker ihvertfall ikke slik på fokuset rundt viruset og vaksinen.

Kanskje det er for å beskytte livmorene og samtidig vår (som i (de norske) menneskenes) befruktningevne...

Skrevet

Og så kan man jo saktens lure på hvorfor HPV- vaksine kun skal tilbys jenter.

Jenter er visst mer verdt.

Det er nok heller det at det er en ny, og relativt omdiskutert vaksine. Kvinner har størst fare for å få kreft av HPV, og dermed anses det for å være en større fordel enn risiko ved vaksinen.

Du kan like gjerne snu på det til at "jentene må ta all risikoen ved vaksinen, og gutta får fordelen med at det blir mindre smittepress".

Gjest A cunning plan
Skrevet

At man flåser med et slikt tema sier meg at man ikke har lest linken til spinnwild i innlegg #6:

Man regner med at 5 prosent av all kreft totalt i verden, og 10 prosent av all kreft hos kvinner, er forårsaket av nettopp dette viruset.

Så spørs det hva en velger å ta inn over seg, samme prosenttall gjelder også faktisk bilbeltebruk. En kan bagatellisere så mye en vil, men Norge er og blir en ener på la ting skurre og gå i så mangt. Når det derimot kommer til sikkerhet så er det enten eller og her skilles klinten fra hveten bokstavelig talt.

Problemet med folk som vet de har kjønnsvorter (og enda er smittebærere av viruset) er at de med viten og vilje får en renessanse hva trassalder angår og gir totalt faen fordi man med ett brutalt har blitt voksen på en ugrei måte.

Da nytter det å ligge rundt fordi man har blitt skitten og det er åkke som ettersom alle har det/ har sex lizzm :tommelopp:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...