Gå til innhold

Bruksområde eltekrok og K-spade

MellonCollie

Anbefalte innlegg

Jeg har en Kenwood Major kjøkkenmaskin som jeg er glad i, men på mystisk vis har både eltekroken min OG K-spaden blitt borte. Dermed blir heller ikke Kenwooden brukt så mye som jeg skulle ønske. Diskuterte nå litt med min mor hva hun bruker sin Kenwood til, og hun mente hun hadde brukt sin eltekrok minimalt de 30 årene hun har hatt maskinen. Om det er av latskap pga styr med å finne frem maskinen, eller feilbruk, eller lite baking (jeg vet jo hun baker endel, fikk skolebrød senest i går!) vites ikke ;) Hun mente K-spaden var den hun brukte aller mest.

Så hva bruker dere, og til hva?

Jeg ser for meg at K-spaden kan brukes til; lage kjøttkake"deig", fiskefarse til fiskekaker etc.

Eltekroken til baking av boller, foccaccia osv...alt av den type deig.

Bør jeg kjøpe begge, eller har min mor rett og jeg klarer meg med K-spade?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har hatt kenwood major i 11 år, den blir brukt flere ganger i uken, og jeg kan telle på en hånd de gangene jeg har brukt eltekroken...

Jeg bruker k-spaden til det meste, unntatt visping, da bruker jeg nødvendigvis vispen.

Min mor har hatt sin kenwood i nesten 40 år, så jeg spurte henne om hun brukte eltekroken mye, men heller ikke hun bruker den særlig mye.

Du kan klare deg med bare en k-spade, men siden du er vant til å bruke eltekroken også, er det ikke sikkert du vil være fornøyd med bare den.

Jeg personlig ville kjøpt k-spaden først, og ville kjøpt eltekroken senere hvis jeg hadde savnet den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Pratet mer med mamma nå i kveld, og fant den naturlige løsningen; jeg overtar hennes eltekrok siden hun som nevnt omtrent ikke hadde brukt den på 30 år ;) Så kjøper jeg meg heller min egen K-spade. Så da får jeg begge deler!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint du fant en løsning!

Selv bruker jeg K-spaden mest, men skal du bruke maskinen en del til brødbaking er det også greit å ha eltekroken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker min maskin daglig, og da eltekroken. Baker alt av gjærbakst med eltekroken og bruker kun unntaksvis k-spaden. Da bare til bruk av ting som skal blandes sammen, men ikke eltes - slik som kjøttfarse, fiskefarse o.l. Ballongvispen brukes også en de.

Jeg hadde derfor uten tvil kjøpt eltekrok først. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg baker mye i min Kenwood, og bruker dermed eltekroken aller mest! K-kroken bruker jeg til alt som skal blandes og til lettere kakedeiger og slikt. Ballongvispen bruker jeg til visping.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg baker mye i min Kenwood, og bruker dermed eltekroken aller mest! K-kroken bruker jeg til alt som skal blandes og til lettere kakedeiger og slikt. Ballongvispen bruker jeg til visping.

Akkurat det samme her. Jeg kunne ikke levd uten eltekroken, K-spaden takler ikke så tunge brøddeiger som jeg lager. :fnise:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...

Jeg drar opp en gammel tråd, i håp om at noen kan komme med noen tips.

Hvilken krok bruker dere når dere lager boller og andre "lette" gjærbakster? Jeg brukte eltekroken og etter 15 min med elting måtte jeg fortsatt nedi med en slikkepott for å røre inn mel som lå på sidene og i bunn. Holdt på å klikke og hive hele deigen ut vinduet. Andre som har opplevd dette?

Jeg har brukt eltekroken på grovbrød og ikke hatt så store problemer før (litt mel i bunn ja, men dette var enormt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eltekroken til min maskin knakk, så jeg bruker K-spaden til alt. Det fungerer så greit at jeg ikke har fått somlet meg til å kjøpe ny krok.

:heks:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest navnelapp

Sjekk om du kan senke eltekroken. Den er festa med ein skrue som du kan løsne, og så kan heile kroken senkast litt, slik at den når heilt til botnar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk som sagt om du kan senke eltekroken. Blir noe mel i bunnen hos meg også, bruker å hjelpe til litt med slikkepotten i begynnelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
AnonymBruker

Sjekk som sagt om du kan senke eltekroken. Blir noe mel i bunnen hos meg også, bruker å hjelpe til litt med slikkepotten i begynnelsen.

Men det står jo i bruksanvisningen som følger med maskinen at det lønner seg å begynne med væske, for da blander alt seg bedre?

Anonymous poster hash: ffa03...477

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...