Gå til innhold

dekking av utgifter til et kirurgisk inngrep

Fremhevede innlegg

Gjest student
Skrevet

Hei!

Jeg var hos tannlegen i går og fikk beskjed om at jeg har betennelse i rotfyllingen som må fjernes ved kirurgisk inngrep, eller så må jeg trekke tanna. Jeg valget å fjerne betennelsen med inngrep hos en spesialist. Det jeg nå lurer på er om jeg får dekket utgiftene ved dette inngrepet, eller må jeg betale alt selv? Jeg er student og har ikke så god økonomi, og har ikke råd til betale noe utenom egenandel. Jeg er over 20 år og får dermed ikke noe dekt, men jeg lurer på om det er annerledes når det er snakk om et kirurgisk inngrep hos en lege.

Er det noen som vet noe som helst om dette?

Takk på forhånd:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan det være noe du kan få dekket pga feilbehandling? Du har vel fått betennelse fordi dem ikke har klart å fjerne alt når de rotfyllte?

Gjest student
Skrevet

Hvor mye må jeg eventuelt betale hvis jeg ikke får dekt inngrepet? Innser nå at jeg skulle spurt tannlegen først før jeg fikk ham til å søke time hos en kirurg. Tok det som er selvfølge at jeg skulle få dekt det siden det var en betennelse som ikke kunne fjernes på noen annen måte, og det var visst skjedd en feil første gangen tanna ble rotfylt.

Skrevet

I følge det jeg har hørt, så er det ganske vanskelig å få dekket noe som helst pga feilbehandling (se f.eks. svaret i denne tråden). Siden det må påregnes at slike ting skjer fra tid til annen, så må man kunne dokumentere gjentatte feilbehandlinger av den samme tannlegen. Mulig det finnes noen unntak her jeg ikke har hørt om altså, men jeg har inntrykket av at det ikke er lett å få dekket noe på den måyen. Var det tannlegen som utførte rotfyllingen du var hos? Om det ikke var det, er det uansett lurt å ringe dem og høre om de har noen rutiner på det. :)

Ellers er det bare trekking som dekkes av folketrygden, med mindre det er ulike sykdomsforhold o.l. som er årsaken til karies eller betennelser, se f.eks. her.

Gjest norskgoy
Skrevet

Vet det er mange studentsamskipnader som gir støtte til større tannlegeutgifter. Så du er jo medlem av en, ta kontakt der.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...