Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei, den siste uken har jeg badet min unge hver kveld, ca. 5 min hver gang i badeolje eller "såpe for baby uten parfyme". Dette har gjort at h*n har blitt mye trøttere og roligere på kvelden :sovne: . Vi har fått en slags "rutine" på dette. Jeg har dog sett den siste uken at h*n har begynt å få "nupper" på armene, øverste del av brystet, litt tørrere hud på kinnene. Jeg lurer derfor på om noen har noe tips til hva vi kan gjøre? Skal vi bade kun 2 gr i uken? Bade kun med olje? Bade med bare vann? Bade annen hver dag?

Takker for gode råd og tips :):klemmer:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvilken badeolje bruker du? Hva inneholder den? Uten at jeg er noen ekspert kan det være oljen inneholder ingredienser som tetter porene og lager små nupper i huden. Det er ikke meningen å virke hysterisk mot mineraloljer men jeg vet at noen har hud som reagerer kjapt på sånt, og jeg antar at det like gjerne kan forekomme hos småbarn.

Skrevet

Hvilken badeolje bruker du? Hva inneholder den?

Jeg har brukt natusan babyolje, ellers så har jeg brukt bamse dusj/shampoo uten parfyme..(lilla flaske)

Gjest pysepusen
Skrevet

Jeg hadde byttet badeolje (f.eks til Neutral sin) og hadde masse olje oppi badet samt smurt kroppen med krem etter badet (her bruker vi A-derma sin krem, ikke lotion). Lillegutt bader også hver kveld. Natusan sin olje fikk han masse rart av, det samme med Libero sin. Det er Dr. Greve og Neutral som funker her og sin Neutral sin er myyyye billigere så blir det den :) Og såpe trenger de ikke bades i - det kan også gjøre at huden blir litt som du beskriver.

Skrevet

Prøv å droppe såpa helt. Så små barn trenger ikke såpe :)

Gjest Annaires
Skrevet

Man tørker ut huden til de små ved å bade så mye.

Ingen vits å bade de hver dag. Da tror jeg heller at jeg ville prøvd å finne en annen ting som roet babyen.

Skrevet

Bare tull å bade små hver dag. De blir ikke skitne, og det er ikke bra for huden. Jeg badet mine 2 ganger i uka, de har ALDRI trengt noen form for fuktighetskrem eller salve. Har aldri hatt noe form for utslett eller nupper.

• Liker 2
Gjest pysepusen
Skrevet

Jaja, min hs og lege sier at det er heeeeeelt greit å bade hver kveld så lenge man bruke badeolje :) Så får man gjøre som man vil ;)

Skrevet

Vann alene er vel så uttørkende som såpe. Ville ikke brukt natusan babyolje fordi den består for det meste av mineralolje som ikke gjør noe for huden. Smør barnet etter bad med olivenolje. Vanlig type som man kjøper i butikken.

Gjest Annaires
Skrevet

Jaja, min hs og lege sier at det er heeeeeelt greit å bade hver kveld så lenge man bruke badeolje :) Så får man gjøre som man vil ;)

Ja, selvfølgelig, men når man ser at resultatet blir at man må smøre inn ungen med masse lotion hver gang, så ser man jo at det ikke er bra ;)

Frøkna mi er to år, og har ikke hatt behov for å smøre henne med annet enn solkrem.

Bader 1-2 ganger i uken.

Gjest pysepusen
Skrevet

Ja, selvfølgelig, men når man ser at resultatet blir at man må smøre inn ungen med masse lotion hver gang, så ser man jo at det ikke er bra ;)

Frøkna mi er to år, og har ikke hatt behov for å smøre henne med annet enn solkrem.

Bader 1-2 ganger i uken.

Vi begynte ikke smøre ham før det ble vinter - badet han hele sommeren og høsten også uten smøring. Var vel helst "føre-var" med tanke på vinter-kulde :)

Skrevet

Det står da alle steder at babyer ikke skal bade mer enn 2 max 3 ganger i uka fordi vann alene tørker ut huden, og såpe/oljer er enda verre. Jeg vet om flere barn som sliter med atopisk eksem fordi mødrene syens det var så koselig å bade dem hver dag :rolleyes: Barnas hud er mye mer sensitiv enn vår, og de små har et naturlig fettlag som forsvinner når man bader dem. Det skal ikke være nødvendig å kline dem inn med krem.

Finn en annen måte å roe barnet på. Hvorfor vil dere risikere at barna deres skal få hudproblemer resten av livet?

Skrevet

Det holder i massevis å bade et par ganger i uka. Sønnen vår bader to dager i uka, ellers vaskes ansikt, hender og underliv med vaskeklut daglig.

Skrevet

Min har atopisk eksem og fikk dette når han var ganske liten. Vi kan ikke bade han mer enn max 2 ganger i uka før huden blir kjempetørr. Tror jeg ville vært forsiktig med å bade så masse selvom det er koselig, ikke alle har hud som tåler det :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...