Gå til innhold

Skoleferie - igjen!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, så er vinterferien her igjen. Og minstebarnet har allerede første dagen begynt å kjede seg. Det skal sies at h*n er krevende, og helst skal sysselsettes hele tiden for ikke å plage hele familien med sin kjedsomhet. Den eldste går det greit med, h*n er så stor at h*n sysselsetter seg selv mesteparten av tiden.

Hvorfor alle disse skoleferiene? Våre er for gamle til SFO, men jeg jobber heldigvis sånn at jeg for det meste kan være hjemme på dagtid. Skulle de vært alene mens vi begge var på jobb ville de vel flydd i synet på hverandre og revet ned huset i løpet av kort tid. Men sånn er det vel for de fleste med barn som ikke går på SFO? Noen her har reist til besteforeldre som er pensjonerte, men der har vi ingen muligheter.

Hva gjør dere andre i alle disse skoleferieukene hvor vi som jobber ikke kan ta fri?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette tenker jeg også mye på. Nå har vi barnehagebarn, da, og heldigvis er den åpen i vinterferien. Men etter hvert kanskje jeg eller faren ta oss fri uten lønn i vinterferien?

Skrevet

Ja, så er vinterferien her igjen. Og minstebarnet har allerede første dagen begynt å kjede seg. Det skal sies at h*n er krevende, og helst skal sysselsettes hele tiden for ikke å plage hele familien med sin kjedsomhet. Den eldste går det greit med, h*n er så stor at h*n sysselsetter seg selv mesteparten av tiden.

Hvorfor alle disse skoleferiene? Våre er for gamle til SFO, men jeg jobber heldigvis sånn at jeg for det meste kan være hjemme på dagtid. Skulle de vært alene mens vi begge var på jobb ville de vel flydd i synet på hverandre og revet ned huset i løpet av kort tid. Men sånn er det vel for de fleste med barn som ikke går på SFO? Noen her har reist til besteforeldre som er pensjonerte, men der har vi ingen muligheter.

Hva gjør dere andre i alle disse skoleferieukene hvor vi som jobber ikke kan ta fri?

Her blir det å samarbeide med venner og besteforeldre. Litt overnattinger her og der.

Jeg har heldigvis en jobb med flexitid, så et par dager kommer jeg til å begynne tidlig på jobb og dra tidlig hjem (ca 12 tia). Ellers tar jeg fri en fredag og bruker helgen til å dra med ungene på hyttetur slik at vi føler at vi har "gjort noe".

Gjest karikari
Skrevet

å huff, er det vinterferie igjen, også har d ingen til å underholde ungene du har valgt å få. Stakkars deg... har faktisk ingen sympati med deg.

Og har ca en million forslag til ting det går an å finne på. Kan nevne noen her:

bake, gå på tur i skogen, grille pølser på bål i hagen eller på tur, gå på ski, dra på aketur med kakao, ha snøballkrig, byggesnøborg (om det er nok snø selvfølgelig) Evt sykkeltur dersom det ikke er snø, invitere venner på overnatting, lage pizzafest, invitere venner på lunsj, dra til svømmehall, gå på musseum, spille brettspill/kortspill sammen, bygge lego sammen, osv. osv.

Foreldre har rett på fem uker ferie i året, men barna, de skal helst være på sfo i flest mulig av feriene. Forstår faktisk ikke hvorfor mange vil ha barn nå det er så vanvittig krevende å være sammen med dem...

• Liker 5
Skrevet

Ja visst har föräldrar fem ukers ferie... men är man i fullt jobb är det inte alltid möjligt att ta ledigt för höstlov, jullov, vinterlov, påsklov, lediga dagar, och sommerferie. Dagarna tar slut, alla som jobbar får inte alltid ledigt när skolan har ledigt heller.

Visst kan en mamma och pappa dela på ansvaret och turas om att vara lediga ännu en ferie på bekostnad av gemensam ferie till sommaren.

Hade jag tagit ledigt på höstferien, på jullovet, vinterlovet och påsklovet så hade jag bara haft 5 dagars ferie kvar till sommaren - och då har jag ändå 6 ukers ferie!

Jag är glad vi har Fritids/SFO att skicka sonen till på vinterferien. Vi har inte besteföräldrar eller tante/onkel nära som kan ta sig an barnen. Min man får inte ledigt och jag har inte heller möjlighet att ta en hel veckas ferie i slutet av februari.

När barnen är lite större och om ekonomin tillåter, och min far har gått i pension så kan jag kanske skicka dem på flyg hem till bestefar för en uke. OM bestefar orkar då... och mina barn vill.

• Liker 2
Skrevet

För att svara på TS fråga:

I år är sonen på fritids/SFO men när han blir större hoppas jag antingen att jag kan ta lite extra ledigt, kanske inte hela veckan men några dagar - eller att jag kan ha sån tur att de kan, vill och törs åka till en släkting och hälsa på. Och att både släktingen kan ta emot dem, och vi har råd att skicka dem.

Skrevet

å huff, er det vinterferie igjen, også har d ingen til å underholde ungene du har valgt å få. Stakkars deg... har faktisk ingen sympati med deg.

Og har ca en million forslag til ting det går an å finne på. Kan nevne noen her:

bake, gå på tur i skogen, grille pølser på bål i hagen eller på tur, gå på ski, dra på aketur med kakao, ha snøballkrig, byggesnøborg (om det er nok snø selvfølgelig) Evt sykkeltur dersom det ikke er snø, invitere venner på overnatting, lage pizzafest, invitere venner på lunsj, dra til svømmehall, gå på musseum, spille brettspill/kortspill sammen, bygge lego sammen, osv. osv.

Foreldre har rett på fem uker ferie i året, men barna, de skal helst være på sfo i flest mulig av feriene. Forstår faktisk ikke hvorfor mange vil ha barn nå det er så vanvittig krevende å være sammen med dem...

Til Karikari:

Unnskyld, men HAR du barn selv? Det virker ikke som om du har peiling, og at du er bitter for et eller annet?

Jeg har to, og er alene med dem. Jeg elsker å være med dem, men dessverre har jeg ikke ubregrenset med fritid og ferie. Jeg har en jobb jeg må passe, og en økonomi som må gå rundt.

Jeg er heldig stilt: de kan være hos mine foreldre noen dager, og de er to dager med pappaen sin.

Mange har ikke sånne muligheter, og barn har MYE ferie! 9 uker skoleferie var det sist sommer i Oslo. Både barn og foreldre blir slitne av dette, dagene skal jo fylle med noe!

I Oslo har enkelte skoler faktisk begynt med vinterferie-skole. bydelene har aktiviteter for de litt eldre barna. Og det finnes sommerskole. Og noen heldige får reise til Hudøy, men det blir fort fullt der. Men hvorfor kunne ikke bare barna gå noen uker mer på skolen? så hadde de også lært noe? I stedet begynner de å trappe ned på undervisningen allerede i starten av juni, for da er det turdager, kosedager ++ Og så klager de over at barna lærer for lite...? Og pøser på lekser ellers i året? Jeg er for lengre skoledag, kortere ferier, og minimalt med lekser. Hvilket parti bør jeg stemme på ved neste valg?

Jeg er helt enig med trådstarter, der ER vanskelig å fylle feriene til barna.

Trådstarter: har ikke din kommune/bydel noe tilbud til barn? Det kan du undersøke til neste ferie, i hvert fall.

Skrevet

Vi har ikke ferie før neste uke. Men her er de hjemme alene mens foreldrene er på jobb.

Går kjempefint her i huset. Vi foreldre ringer noen ganger i løpet av dagen og spør hvordan det går.

Gjest karikari
Skrevet

ja, jeg har faktisk tre barn selv. Og jeg har heller ingen høytlønnet jobb, men jeg velger likevell å jobbe 60% for å ha tid til barna mine.

Forstår at feks. for aleneforeldre er ikke det så lett økonomisk, men spesielt for de som er to er det vanligvis ingen umulighet, det er KUN snakk om prioriteringer.

Og det at ferier er synonymt med det å kjede seg forstår jeg ikke, det er jo 100% opp til en selv hva en finner på.

Og ja, det var 9 uker sommerferie sist sommer, men veeeldig mange barn er faktisk på SFO store deler av denne ferien. Det er vell bare fire uker de er nødt til å ha ferie, og for mange barn er dette det de da får.

Barn trenger fri de også, og de trenger masse tid sammen med foreldrene. Husk at barn blir levert før foreldrene går på jobb, og hentet etter at foreldre er ferdig, de har faktisk lengre "arbeidsdag" enn foreldrene hver eneste dag.

Et eksempel fra vår nabo, som forøvrig er en hyggelig dame. Hun leverer barna i bhg/sfo 7.30 og henter dem 16.30. er hjemme 16,45. barna legger seg 19.00 (den eldste 19.30)

Barna er hos faren en ettermiddag/natt i uken + annen hver helg.

Dette betyr at i løpet av en vanlig uke ser mor minstemann:

Ukedagene 12 timer

helgen 22 timer

Total 34 timer

Annen hver uke når barnet er hos far i helgen ser hun han i våken tilstand 9 timer i løpet av hele uken. Det er nok mange norske barn som har det slik i dag.

Da kan jeg ikke forstå at man syntes ferier er så fælt. Jeg ser hvertfall på ferier som en fin anledning til å være masse sammen med mine herlige barn.

Men for all del, dere må prioritere som dere vil...

Skrevet

Sjønner deg veldig godt, husk det er snart påskeferie også.

Jeg har en på snart 13, han klarer seg selv, men klart han kjeder seg fort. Jeg har en jobb jeg kan ta meg fri, så har tatt meg fri torsdag og fredag. Han får sysselsette seg selv eller dra ned til besteforeldrene, handler inn litt mat og gir han noen penger og håper huset står når jeg kommer hjem. Så drar vi på fjellet noen dager, da har han jaffal noe å glede seg til :)

Syns det er unødvendig med alt denne ferien. Jul, så er det brått vinter og da er det plutselig påske, så kom jaggu sommeren igjen. Å høst, ikke glem det...

Tenker at alle disse feriene henger igjen fra gammelt av, når hun mor var hjemme å dullet :P

Skrevet

Hva gjør dere i skolens sommerferie med de barn som ikke er i SFO? Jeg kan forstille meg at det kan bli enda kjedeligere for barn som må være alene hjemme.

Skrevet

Anbefaler boken 1000 ting du kan gjøre sammen med barna. Mange gode forslag og til dels latterlig enkle aktiviteter som kan sette barn og voksne i sving. Hvorfor ikke gå på hybelkaninjakt og slippe dem fri ute?

Gå på bilioteket og lån noen bøker som kan sette i gang fantasien. Eller sett dem til å gjøre husarbeid, så skal du se at de plutselig er veldig opptatt med alt annet. :lur:

Skrevet

Vi voksne har 5 uker ferie: barna våre ca 13 uker til sammen. Det er umulig å få denne kabalen til å gå opp med skolebarn. De eldste har det fint hjemme og sysselsetter seg selv, mens yngstemann er mye med meg på jobb i barnehagen. Greit med en barnevennlig arbeidsplass når sfo er stengt når skolen er det. ;)

Skrevet

Ser et par brukere har misforstått meg: jeg lurer altså ikke på hvilke aktiviteter man kan finne på sammen med barna i ferien, jeg lurer mer på hva dere andre som ikke har mulighet til å være hjemme med dem eller har familie som kan ta seg av dem gjør i forhold til jobb i de ukene skolen har fri.

Jeg er heldig og kan flexe noe/jobbe enkelte dager hjemmefra, men de færreste har jo muligheten til det, eller hva? Greit nok da de var i SFO-alder, men den tiden er forbi, selv om det ikke nødvendigvis betyr at de er store nok til å tilbringe en hel arbeidsdag hjemme alene uten tilsyn fra voksne.

Og til de som sitter på sin høye hest og ikke kan forstå at ikke alle har mulighet til å leve på én inntekt, evt. redusert stilling for en av foreldrene: start en egen tråd om emnet, for det var ikke det jeg ønsket å debattere her. :)

Selv jobber jeg redusert og er som sagt heldig og kan flexe en del i perioder, samt jobbe noe hjemmefra. Men det er begrenset, og når skolen har 12 ukers ferie til sammen i løpet av året, pluss plandager, sier det seg selv at det er vanskelig å få kabalen til å gå opp. Dette får meg til å tenke på alle de som ikke er like heldig stilt som meg, men jobber 8-16 5 dager i uka. Man kommer ikke langt med fem ukers ferie da. Vi føler vi er nødt til å ta mest mulig fri på sommeren, for å unngå at ungene blir gående alene i ukesvis. Jeg har nemlig ikke mulighet til å trikse og mikse jobb/hjemme over flere uker i slengen.

I vår kommune finnes det heller ikke noe tilbud til skolebarna i feriene.

Her er det ikke bare oss voksne som synes det blir mye ferie. Ungene synes de nettopp avsluttet en lang juleferie, og føler ikke behov for enda mer fri nå. Og snart er det påske. :roll:

Gjest Rampunge
Skrevet (endret)

Har du undersøkt hva kommunen tilbyr i vinterferien? Jeg vet at kommunen her tilbyr aktiviteter for ulike aldersgrupper fra 4. trinn og oppover. Blant annet skiturer, fotballkurs, dagsturer til skibakker osv. Veldig fine tilbud til veldig reduserte priser, samt et sosialt tilbud. Sjekk kommunens hjemmesider. Feks, bor du i Bergen er det sikkert www.bergen.kommune.no. Lykke til:)

Endret av Rampunge
Skrevet

Har du undersøkt hva kommunen tilbyr i vinterferien? Jeg vet at kommunen her tilbyr aktiviteter for ulike aldersgrupper fra 4. trinn og oppover. Blant annet skiturer, fotballkurs, dagsturer til skibakker osv. Veldig fine tilbud til veldig reduserte priser, samt et sosialt tilbud. Sjekk kommunens hjemmesider. Feks, bor du i Bergen er det sikkert www.bergen.kommune.no. Lykke til:)

Som sagt, det finnes ikke slike tilbud her. Vi bor i en liten kommune, og det har aldri vært tilbud til barn i forbindelse med skoleferier her. Sånt er kanskje vanligere på større steder?

Gjest Rampunge
Skrevet

Jeg regner med at du ikke bor i Finnmark, da de ikke har vinterferie, så avstanden til en evt nabokommune ikke er så stor? Hva med å undersøke hva de tilbyr?

Jeg vet at mange kommuner har tilbud for barn både i høstferien og vinterferien uavhengig av størrelse. Kommer litt an på hva kommunen gidder også. Kanskje noe som kan taes opp i lokalavisa?

Skrevet

Jeg regner med at du ikke bor i Finnmark, da de ikke har vinterferie, så avstanden til en evt nabokommune ikke er så stor? Hva med å undersøke hva de tilbyr?

Jeg vet at mange kommuner har tilbud for barn både i høstferien og vinterferien uavhengig av størrelse. Kommer litt an på hva kommunen gidder også. Kanskje noe som kan taes opp i lokalavisa?

Men det noen kommuner arrangerer av tilbud i skoleferiene er jo et tilbud til egne innbyggere, ikke til alt som måtte ramle inn fra nabokommuner.

Gjest youlookslashy
Skrevet

Bestikk et eldre tantebarn eller en annen ungdom. Vi har faktisk ikke så mye imot det.

Skrevet

Bestikk et eldre tantebarn eller en annen ungdom. Vi har faktisk ikke så mye imot det.

Skulle gjerne hatt tilgang på noe sånt. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...