Gå til innhold

Dine Fiskefavorittar!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Skulle gjerne fått nokre tips til gode fiskeoppskrifter :)

Er veldig glad i ulike typar fisk, men treng litt inspirasjon, for no er det ei lita evighet sidan eg har hatt fisk til middag :sjenert:

Har søkt meg fram til mange spennande oppskrifter her på KG, men vil gjerne ha fleire tips.

Det går mest i laks, torsk og sei her, så oppskrifter som inneheld dei fisketypane er supert.

Idag har eg veldig lyst på ei eller anna form for gratinert fisk, så om nokon har ei bra oppskrift vil eg gjerne høyre den! :)

:sikle::spise:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har tidligere laget en gratinert fiskeform. Her er oppskriften slik jeg husker den i farta:

Rotgrønnsaker (gulrot, kålrot og potet).

Løk eller purre.

Fløte + fiskebujong og/eller krydder

Hvit fisk (torsk eller sei)

Tomat

Ost

Kutt grønsakkene i biter og kok kjapt i micoren eller i gryte (synes det er tar litt vel lang tid å få dem møre i ovnen).

Ha grønnsaker, løk/purre, fisk og tomat i skriver i en ildfast form. Hell på blanding av fløte og krydder. Strø ost på toppen. Inn i ovnen 20-30min (200grader).

Ellers så finner jeg inspirasjon både på Godfisk og på Trines matblogg.

En annen fiskefavoritt hjemme hos oss er ovnsbakt laks, båtpoteter, brokkoli og rømme-hvitløksdressing.

Skrevet

Denne oppskriften ligger på godfisk.no. Jeg har brukt den mange gangen med forskjellige variasjoner. Kjempegod! :)

LAKS OG BROKKOLI I FORM

Ingredienser

600 g laksefilet, uten skinn og bein

1 stk brokkoli

300 g potet

Hvit saus

2 ss smør

1 ss løk

2 ss hvetemel

4 dl melk

kajennepepper

salt og pepper

1 dl ost, revet

Framgangsmåte

* Sett stekeovnen på 200 grader C.

* Lag den hvite sausen ved å smelte smøret og surre finhakket løk blank i smøret.

* Rør inn mel og tilsett melk, litt om gangen under kraftig omrøring.

* Smak sausen til med salt, pepper og litt kayennepepper.

* Kok potetene helt møre i saltet vann, og del dem i skiver.

* Del brokkoli i buketter, og kok dem i ca 1 minutt.

* Del fisken i biter som er ca 5 x 5 cm.

* Dryss litt salt på fisken.

* Legg potet, brokkoli og laks i en smurt ildfast form. Krydre med litt nykvernet pepper.

* Ha på sausen, og dryss ost på toppen.

* Stek retten i stekeovn ved 200 grader i ca 12 minutter.

Tips:

* Til variasjon kan du ha i finstrimlet soltørket tomat, ristede pinjekjerner eller finhakkede urter sammen med grønnsakene.

* Den retten passer også bra til å få brukt opp rester av potet eller grønnsaker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...