Gå til innhold

10 år med p-piller.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

Er 23 år, og har snart gått 10 år i strekk på P-piller. Dette skal være maks har jeg hørt, da faren for blodpropp øker betraktelig. Først gikk jeg på Trionetta og etter det har jeg gått på Synfase.

Har ikke hatt så mye mer bivirkninger av p-piller enn at jeg har blitt vanvittig følsom og gråter lett, men heldigvis sluppet unna depresjoner. Kunne derfor tenkt meg å prøve en prevansjon helt uten hormoner.

Sliter også med å ta pillene mine hver dag, så minipiller er relativt utelukket.

Jeg har tittet en del på spiral, men leser at kobberspiral er på vei vekk fra markedet og gir veldig kraftig mens. Tenkte da på at jeg kunne prøve hormonspiral, siden hormonene kun sitter lokalt. Nå er det jo ikke sikkert livmoren min er stor nok til spiral, da jeg aldri har vært gravid eller født, men jeg lurer på om dette er det beste å kunne prøve?

Så leser jeg at man ikke skal bruke tampong med spiral, og det er uaktuelt for meg å kutte ut.

Hva står jeg igjen med da? P-stav? Er den proppfull med hormoner som tuller med kroppen din også?

Merker jeg sliter skikkelig med hva jeg skal begynne på, og legen min er ikke den som har peiling på sånt.

Er forresten i et samboerforhold, men barn er ikke noe som passer bra nå. Har også så og si null sexlyst for tiden, så vil gjerne ha denne tilbake.

Håper noen har erfaringer og forslag! Kondom fungerer bare ikke.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det stemmer ikke at hormonspiral bare virker lokalt. Hormonet i hormonspiralen blir tatt opp i blodet og potensialet for bivirkninger er absolutt tilstede på lik linje med annen hormonprevensjon. Man kan bruke tampong med spiral, men ikke rett etter at den er satt in.

P-stav inneholder også progesteron.

Hvis du sliter med lite lyst kan det være en idé å prøve noe helt hormonfritt, f eks kobberspiral eller pessar, om det fortsatt er tilgjengelig i Norge.

Skrevet

Jeg tror det finnes mange myter om p-piller.

Jeg har aldri hørt at man ikke bør bruke de mer enn 10 år i strekk. Det er jo i oppstartfasen at risikoen er størst for blodpropp. De p-pillene man får kjøpt i dag er jo mye bedre enn de første p-pillene.

Skrevet

Har du vurdert p-ring? Jeg tror det er den typen hormonprevensjon som virker mest lokalt, men jeg kan ikke si det med sikkerhet. Uansett er det mindre hormoner fordi virkningen er lokal ifølge gynekologen jeg snakket med, jeg fikk gynekologveiledning om prevensjon siden jeg hadde litt problemer med å finne noe som fungerte (altså, jeg ble ikke gravid på det, det gjalt andre ting). Men det tilsvarer jo p-piller i forhold til dette med økt hormon i kroppen. Og hva er dette med maks 10 år, det har jeg aldri hørt om. Da burde jeg og se etter alternativ løsning etterhvert, hvor har du hørt det? Det eneste legen min har sagt er at det er sunnere å gå på p-preparater i strekk enn å ta pauser fra det (som det og er en myte som sier), fordi sjansene for blodpropp er størst de første månedene mens kroppen venner seg til hormonnivået.

Skrevet

Jeg har lest at kvinner som går på p-piller i mer enn 25 år kan få problemer med å bli gravide. Det var en professor som mente at dette var bekymringsfult. (Men med litt hoderegning finner du fort ut at alderen på kvinnene kan ha spilt en rolle også.)

Sist jeg sjekket var pessar ute av det norske markedet, og så vidt jeg vet er det kun kobberspiral og kondom igjen hvis du vil ha hormonfritt. Men pessar og krem kan kjøpes over nettet hvis du får sjekket størrelsen din.

Legen min foreslo spiral for meg for et par år siden.(Men vi hadde allerede begynt å snakke om barn, så jeg trengte ikke så langsiktige løsninger.) Jeg er også 23, så jeg tror ikke at alderen din har noe å si.

Skrevet

Hei! TS her.

Ser at det blir vanskelig å finne et prevansjonsmiddel som passer bra. Synd det ikke er flere hormonfrie løsninger.

Har lest at mange ikke får tak i kobberspiral lengre, og er også litt skeptisk til nettopp dette pga. kraftig blødning.

Har en venninne som akkurat har satt inn p-ring, og kan jo høre litt med henne hvordan det går. Hvis det kun virker lokalt, er jo det ypperlig :) Eneste er at jeg vet man kan kjenne den stikker ut litt der oppe, men det samme gjelder vel spiral?

Dette med p-piller lengre enn 10 år har jeg hørt fra mange her og der, men legen min mente at dette ikke stemte. Så da får jeg bare tro på det :)

Føler uansett at min tid på p-piller begynner å gå mot slutten, så nå vurderer jeg faktisk å kutte ut alt som er, og heller bruke kondom, selv om det er stress i fast forhold.

Hvordan er utviklingen av p-piller for menn? Er dette noe som har kommet på markedet her i Norge nå, og fungerer? For i såfall tror jeg jammen mannfolket skal få lov til å proppe i seg litt fremover :)

Tusen takk for svar! Dette er jammen ikke lett å finne ut av på egenhånd :)

Skrevet

P-ring fungerer på en helt annen måte enn spiral. Den er på størrelse med en litt stor, litt tykk vanlig hårstrikk i plast, bøyelig i formen og du tar den selv inn og ut. Den ligger i sjeden, og du kan kjenne den om du stikker en finger innenfor. Men de fleste merker ikke at den er der, og man har helt fint samleie med den inne i sjeden. Man må bare passe på at den ikke faller ut under heftig lek ( :gjeiper: ), hos meg legger den seg bare helt innerst rundt livmortappen når vi har samleie, ikke noe stress. Du tar den ut etter tre uker og setter den inn igjen etter en uke uten (med litt blødning). Det eneste som er veldig viktig er at man får den inn igjen på riktig tidspunkt, spesielt om man har samleie i den ringfrie uken, det er en ca 3 timers margin. Lurt med en påminnelse på mobilen er min erfaring. ;)

Skrevet

Nå vet jeg ikke hvordan økonomien din er. Men jeg har brukt pfc pearly i to år nå. Kostet noen tusenlapper, men var verdt det! Ingen bivirkninger og ingen graviditet:) du bare måler tempen hver morgen og så lyser den rødt eller grønt.

De dagene det lyser rødt skal en bruke kondom. Vi valgte å hoppe av i svingen i tillegg til kondom under røde dager, bare sånn just in case. Har lite lyst på barn nå, men vil ikke bruke piller/plaster i 7-8 år til.

Skrevet

Vet ikke om sånn temperaturmåling er å anbefale hvis det er KRISE om du blir gravid. Hoppe av i svingen er også en høyst usikker metode. Men hvis du har funnet mannen du ønsker barn med, bare ikke akkurat nå, så kan pearly og lignende sikkert fungere utmerket.

Skrevet

hormonfritt er det vel stort sett pfc, kondom eller avhopping i svingen som gjelder. Jeg og sambo har hoppet av i svingen siden august, og regnet vel egentlig med at det ikke var no problem. Ble gravid (med SA) forrige syklus, så om graviditet er krise bør du nok styre unna den hvertfall. Kondom vil nok være det sikreste for din del TS.

Skrevet

P-ring fungerer ikke bare lokalt, men blir tatt opp i blodet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...