Gå til innhold

Fotballsko!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg skal kjøpe fotballsko til bruk innendørs og lurer på om det finnes fotballsko i denne kategorien som kan brukes på grus/gress i tillegg? Eller er det slik at grussko brukes kun på grus, gressko brukes kun på gress og innendørssko brukes kun innendørs? Kanskje et dumt spørsmål, men jeg er blank :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er i alle fall egne innesko, egner seg nok ikke ute. Ellers er det gresssko (eller sko for myke baner) og grus/kunstgress for harde baner. , Finnes nok egne kunstgress sko og, det spørs vel hvor avansert du vil være. Guttene mine hadde i alle fall to par, et par til gress og et par til grus eller kunstgress. Jentungen har foreløpig kun brukt /kunstgress/grussko., men nå som hun blir eldre må det vel et par gressko i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg skal kjøpe fotballsko til bruk innendørs og lurer på om det finnes fotballsko i denne kategorien som kan brukes på grus/gress i tillegg? Eller er det slik at grussko brukes kun på grus, gressko brukes kun på gress og innendørssko brukes kun innendørs? Kanskje et dumt spørsmål, men jeg er blank :P

Innendørs som i kunstgress eller som i parkett? Det er nemlig en vesentlig forskjell på de to. ;)

På kunstgress du ha sko med helt runde knotter og store mellomrom mellom knottene (dersom du sier at du skal trene på kunstgress vil de i butikken kunne finne riktige sko til deg). Trener du med vanlige gress sko (for utebruk) på kunstgress kan du ende opp med vridninger i knær og ankler som følge at skoen henger igjen i kunstgresset. På vanlig gress vil du rive opp gresstuster ved raske vendinger, men dette skjer ikke på kunstgress og det svake leddet blir da knær og ankler.

Til parkett så får du kjøpt egne fotballsko beregnet på nettopp dette. Skoen i seg selv blir som en vanlig fotballsko, men sålen blir som en jobbesko med dårlige spor.

Dersom du kun ønsker å ha ett par fotballsko, så anbefaler jeg at du først og fremst kjøper deg kunstgress sko. Disse kan i tillegg brukes på vanlig gress og grus (selv om det ikke er helt ideelt). Grus sko kan brukes på gress, men fører til ekstremt dårlig grep i regnvær. Disse bør heller ikke brukes på kunstgress pga fare for vridninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg skal kjøpe fotballsko til bruk innendørs og lurer på om det finnes fotballsko i denne kategorien som kan brukes på grus/gress i tillegg? Eller er det slik at grussko brukes kun på grus, gressko brukes kun på gress og innendørssko brukes kun innendørs? Kanskje et dumt spørsmål, men jeg er blank :P

Innendørssko har lite mønster på undersiden og er laget av et materiale som ikke farger av på underlaget samtidig som det gir deg det grepet du trenger.

Det som er viktig med innendørssko er at du tråkker riktig med dem siden underlaget er helt flatt. Ideelt sett burde du komme så lavt så mulig mot underlaget for å få tak på ballen. Samtidig trenger du demping mot det harde underlaget.

Sko i skinn gir som oftest mindre plager med gnagsår siden skinnet tilpasser seg foten.

Innendørssko (for parkett) kan kun brukes inne. Bruker du dem ute (spesielt på kunstgress og gress) vil du ha dårlig grep på underlaget.

Spesielt til vått gress trenger du egne gresssko. Kunstgressko kan virke på tørt gress dersom det er klippet kort. Bruker du kunstgressko på vått gress vil du sannsynligvis ta med deg mye gress og jord under skoene og det vil bli som å spille med innendørssko.

På grus gjelder det samme som for de andre, det er om å gjøre å komme seg så langt ned på underlaget samtidig som du har grep og demping fra støt. Derfor har grussko ofte litt lavere knotter enn kunstgressko, men de ser ofte ganske like ut mtp plassering og tetthet av knottene. Det finnes kombinerte grus/kunstgressko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...