AnonymBruker Skrevet 20. februar 2011 #1 Skrevet 20. februar 2011 Hei. Jeg lurer på hvor ofte man bør vaske/støvsuge huset når man har småbarn? Vi er prøvere, og håpes å lykkes snart. Pr i dag støvsuger jeg hele huset annehver dag og vasker huset 2 gagner i uka. Jeg har ikke støv på hjenrnen, men liker at det er rent og ryddig rundt meg. Vi er i full jobb begge to. Skjønner at det kan bli vanskelig å opprett holde den rutinene om vi får små. Hva gjør dere som er ser småbarnsforldre? Hva er rent nok for den oppvoksende slekt? vil ikke bli hysteriks småbarnsmor som ikke tåler rot og støv. Noen der ute som har tips å komme med?
kulu-kulu Skrevet 20. februar 2011 #2 Skrevet 20. februar 2011 Du vasker for ofte. Husk at det er sunt for små barn,og utsettes for litt støv og bakterier,det styrker immunforsvaret. Ro ned på vaskinga,og kos deg med noe annet istede,du bruker altfor mye tid på å vaske. Det kommer til å ødelegge forholdet deres.. 3
Gjest Nanette Skrevet 20. februar 2011 #3 Skrevet 20. februar 2011 Rekker ikke å støvsuge annenhver dag, selv om det var det jeg gjorde før jeg fikk barn, så blir det noe helt annet med en smårolling i huset. En ide er jo vaskehjelp hvis du syns det blir ille, og bruke tida på å leke og stelle med ungen istedet. Vasker gulv en gang i uka, noen ganger to. Støvsuger en til to ganger i uka. Tar egentlig litt som jeg rekker ellers med støvtørking plantevanning osv.
mp84 Skrevet 20. februar 2011 #4 Skrevet 20. februar 2011 støvsuger ca 1 - 2 ganger i uken, vasker 1 gang i uken. Håper på å få til litt mer når et evt barn begynner å krype rundt på gulvet.. tror du vasker mer enn nok !
Gjest Krizzy Skrevet 20. februar 2011 #5 Skrevet 20. februar 2011 støvsuger ca 1 - 2 ganger i uken, vasker 1 gang i uken. Håper på å få til litt mer når et evt barn begynner å krype rundt på gulvet.. tror du vasker mer enn nok ! Samme her!
shnuska Skrevet 20. februar 2011 #6 Skrevet 20. februar 2011 Her støvsuger jeg ca annenhver dag,og oftere ved behov. Vasking blir litt for sjeldent. Planen er en gang i uka. Men hender det kan gå et par-tre uker,på gulv vasken. Men vasker jo så klart bord,kjøkkenbenk osv,hver dag da!
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2011 #7 Skrevet 20. februar 2011 Støvsuger hver dag! Har litt større barn, 2 katter og 1 hund... Orker ikke alt håret som flyger rundt. Kjøper våtmopper på nille og drar kjapt over gulvet en gang i uka, og har skikkelig vaskedag lørdag eller søndag. Da blir mannen, ungene og dyra hivd ut ;P
Gjest gjest Skrevet 20. februar 2011 #8 Skrevet 20. februar 2011 husvask x 1 i uken (som oftest tors/fre) og støvsuger/vasker gulv man/tirs. Det blir en del smuler, flekker og annen skit på gulvet med to små barn under 4
la Flaca Skrevet 20. februar 2011 #9 Skrevet 20. februar 2011 Har små barn og flere hunder (+ langhåra katt), så jeg støvsuger hver dag og vasker annenhver dag. Det blir en vane.
Gjest imli Skrevet 20. februar 2011 #10 Skrevet 20. februar 2011 Eg støvsugar kjøkkengolvet kvar dag (må til - masse brødsmuler osv), resten av 1. etg ca 2 gonger i veka. 2. etg ein gong i veka. Vaskar bad/toalett ein gong i veka. Resten av huset må eg innrømme at eg ikkje vaskar så fælt ofte... Blir nok kanskje ein gong i veka på kjøkkenet, men resten av huset... Ein gong i mnd kanskje?
Pimp Skrevet 20. februar 2011 #11 Skrevet 20. februar 2011 annenhver uke vaskehjelp annenhver uke vasker selv støvsuger oftere enn 1 gang i uka (mannen gjør det) har 1 lite barn før vi fikk ungen vasket vi annenhver uke, huset er jo mye renere når det ikke bor barn i det;)
Myrthel Skrevet 20. februar 2011 #12 Skrevet 20. februar 2011 Med to voksne, tre unger, kattepus og kanin - og masse besøk av unger, må det støvsuges hver dag. Golvvask foregår iallefall gang i uka (når mann og unger er på trening), ellers etter behov. Vi har stort hus, og mange åpne golvflater - så golvvaskingen går ganske raskt unna... "vipper" stoler til spisebord og kjøkkenbord opp på bordene - og så er det bare å fyke rundt med våtmoppen... :gjeiper: Barnerommene tar jeg skikkelig innimellom. (ellers støvsuger jeg og våtmopper golvflatene der, sammen med resten av huset) Eldstefrøkna vasker fast bad, toalett og yttergang to ganger i uka. (så vasker jeg der, ved behov)
LukaFrost Skrevet 20. februar 2011 #13 Skrevet 20. februar 2011 Jeg tør virkelig ikke svare ærlig i denn tråden... 1
Gjest imli Skrevet 20. februar 2011 #14 Skrevet 20. februar 2011 Jeg tør virkelig ikke svare ærlig i denn tråden... Eg tok sjangsen
Gjest Gjest Skrevet 20. februar 2011 #15 Skrevet 20. februar 2011 Har 2 barn. Ingen dyr. Ingen tepper. Fyker over med tørrmopp i stua minst 2 hver dag. Vasker hele huset 1 gang i uken ca. Støvsuger hele huset 1 gang i uka. Blir mye sand, støv og smuler av ulike slag på gulvene til tider.. sukk. Men har funnet ut at kvalitetstid med familien bør prioriteres over rengjøring. Mannen støvsuger og vasker. Jeg er ansvarlig for tørrmoppingen.
Kalas Skrevet 20. februar 2011 #16 Skrevet 20. februar 2011 Ahem. Vi er visst sløve. Støvsuger 1 gang i uka eller annenhver. Vasker gulv og tørker støv kanskje en gang i måneden. Vi har en datter på to, burde sikkert vaske oftere. 1
Gjest Annaires Skrevet 21. februar 2011 #17 Skrevet 21. februar 2011 To voksne, et barn på robåt, og to katter. Har automatisk støvsuger som støvsuger gulvene hver dag. Har Vaskedame hver 14.dag. Vi vasker alikevel gulvene et par ganger selv også.
Gjest Gjest Skrevet 21. februar 2011 #18 Skrevet 21. februar 2011 Ha-ha! Tre barn, ingen dyr, vasker badet kanskje hver fjortende dag, servant/do oftere, dusjkabinettet sjeldnere. Kjøkkengulvet sopes smulefritt hver dag, men vaskes ikke oftere enn et par ganger i måneden. Rydding driver vi selvfølgelig med mer eller mindre konstant. De gode nyhetene: Vi er friske, barna også – og vi gjemmer oss ikke bak gardinene når det ringer på døra. Å vaske huset mens ungene er små, er som å måke fortauet før det slutter å snø (Begge deler er jo nødvendig iblant, men man legger ikke liv og sjel i det.) 1
Fluffe Skrevet 21. februar 2011 #19 Skrevet 21. februar 2011 (endret) Har ikke barn, men jeg har en hund som griser. Vasker huset hver 2 eller 3 dag. Har støv allergi så jeg må ha det rent rundt meg. Ps: takk til personen som fant opp luftrenseren Endret 21. februar 2011 av mirandaa
Carrot Skrevet 21. februar 2011 #20 Skrevet 21. februar 2011 Jeg er av den "hysteriske" sorten som får fullstendig "spader" når det ikke er rent og pent rundt meg, fingermerker på vindu for eksempel, eller på glassflater etc er for meg helt ulidelig og må bort, enkelt og greit.. Ikke liker jeg at hybelkaninene rømmer bortover parketten heller når man åpner en dør, eller at kopper og glass står hulter-i-bulter i skapet, at skittentøyet ligger rundt i hvert ett rom og ikke i kurven sin, at gamle aviser ligger i hauger under eller på bord etc etc selv om jeg ser at mange har det slik har ikke jeg klart leve slik selv mens mine barn har vokst opp... Men leker er ikke rot, det har jeg lært meg, og det er forskjell på rot og skitt.. Jeg tror nok du som mor gradvis vil prioritere tiden din slik at du finner en balanse som for deg er den rette TS - helt sikkert.. Hvem vet, kanskje når krabaten er i hus er ikke det å ha et strøkent hus lenger så viktig?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå