Gå til innhold

Eiendom på finn.no

Hoppetaujenta

Anbefalte innlegg

blåbærpike skrev (På 27.1.2022 den 1.00):

https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=245853855

Alt jeg klarer å tenke når jeg blar meg gjennom denne annonsen er: Hva skjer med alle lampene? Hvorfor henger og slenger de fleste lampeledningene? Og en egen lampe for å lyse opp toalettpapiret?!

Lampeledningene er en ting, men snakk om gullfisk i bolle med innsyn fra hver kant i stua. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Pølsevann skrev (8 timer siden):

Jeg og elsker stort allrom, synes det er så mange hus leiligheter som har små kjøkken/stue løsninger og gjerne har 3 små stuer i forskjellige etasjer. Jeg vil ha god plass i stua så vi kan være samlet og gjøre forskjellige ting uten at det blir trangt. Her hadde de også en ekstra tv stue til ungdommen som vil være alene. Soverommene var alt for små til et så stort hus da. 

Jeg er ikke så opptatt av store soverom, med unntak av barnas rom. Syntes det er alt for mange nybygg i Norge som bygges medunødvendig store  «master bedroom suites». Soverommet trenger kun plass til seng og skap i min verden. 

Anonymkode: 04930...9a5

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Interessant innlegg, 67e!

Jeg er fascinert av denne:

https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=246331831

Mulig jeg ikke er i takt med tidsånden, men interiøret var maksimalt grått, dødt og usjarmerende. Og med den store, svarte garasjeporten i front er det så inderlig åpenbart at dette huset er bygget i en tid der utbygger skulle maksimere profitten sin på bekostning av bokvalitet. Garasjekrav oppfylt, og maks størrelse på hus presset inn på minimal tomt. Man bor oppå garasjen sin 🙄

Anonymkode: 06c20...ad8

Det gjør man i omtrent alle nybygg i Oslo-området.. Er vel eneste måten de får plass til garasje og hus på de små tomtene (siden de deler dem opp for å bygge flere hus per tidligere eneboligtomt). Synes egentlig det huset der var litt fint jeg da :) Men likte ikke at det var lagt opp til å ha soverommene i underetasjen sammen med hybel, virker lite praktisk sånn støymessig. Ville nok også malt noe av det grå i andre farger ja! 

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er ikke så opptatt av store soverom, med unntak av barnas rom. Syntes det er alt for mange nybygg i Norge som bygges medunødvendig store  «master bedroom suites». Soverommet trenger kun plass til seng og skap i min verden. 

Enig i det! Synes det er så merkelig ser på mye hus og gjerne nyere hus for tiden og ofte er det da kjempestort soverom med bad og walkin + 2-3 bittesmå soverom. Virker så merkelig, jeg ville mye heller hatt 3 soverom av normal størrelse og 2 bad som alle har tilgang til fra gang. 

Anonymkode: fccee...44a

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg må bare komme med et lite hjertesukk angående slike hus, siden dette er det mest groteske eksemplet jeg har sett. Jada, det er fint å ha stort allrom hvor alle kan samles, og kjempelurt med egen stue til ungene. I teorien.

Jeg vet, for jeg har selv bygget et slikt hus, svært inspirert av Grand Designs. Ikke like små soverom, og ikke like digert allrom, men misforholdet var der. Til å begynne med syntes jeg allrommet var fantastisk, masse plass, masse luft med de høye himlingene, og ikke minst; massevis av naturlig lys! Det var faktisk alt lyset som solgte det til neste eier, og jeg ønsker lykke til (men det skal jeg komme tilbake til). Vi hadde også en stor stue til ungene, hvor de kunne ha hele kameratgjengen på besøk. 

Og det fungerte en stund. Ungene dro stua si full av unger, og vi elsket å samle hele storfamilien. Men på et blunk vokste ungene opp, og ble tenåringer, slik unger gjør. Det går altfor fort. Og det er ikke gitt at tenåringer er så sammensveiset at de ønsker å dele oppholdsrom. De har hver sine venner, ting de ikke vil dele med en lillebror/lillesøster. Selv et lite år utgjør enorme forskjeller i den alderen. Så de trakk inn på soverommene sine, stablet vennene sine i senga og diverse stoler de klarte å rappe ellers i huset, og ungdomsstua ble forlatt.

Akustikken i allrommet holdt på å drepe meg. Det hadde selvfølgelig hjulpet å pepre taket med akustikkplater, men det syntes jeg var stygt... Min aversjon mot gardiner og nips hjalp ikke på, det er lite hjelp i en monstera i hjørnet, selv om den var 3 meter høy... Det hender seg at jeg blir intervjuet, og under pandemien skjedde det hjemme hos oss. Da satt jeg, journalisten og lydmannen i senga vår, på grunn av akustikken. Litt flaut, men lyden ble bra.

Lyset... Jada, herlig med høye himlinger og vinduer fra gulv til tak. Har det i mitt nye hus også. Men jeg ville PÅ DET STERKESTE anbefalt å unngå saltak! Det finnes ingen effektiv og pen løsning for solskjerming for skrå vinduer, så i praksis blir det som å bo i et drivhus. Den eneste løsningen vi fant, var innvendige lameller, men de tar hovedsakelig av for lyset, ikke varmen. Ikke er det pent heller. I dag har vi pulttak, med utvendige screens. Det er en helt annen verden! Jeg ser også at noen kommenterer downlights-helvetet i taket.  Det er ikke vakkert, men det er faktisk nødvendig. Man klarer ikke å lyse opp noe på størrelse med en ventehall med designlamper, jeg har prøvd (for spotter er stygt, så det ville jeg ikke ha, selvfølgelig). Vi leide til slutt en lysdesigner, det kostet like mye som en bruktbil og ble aldri bra.

Vi har bygget med samme prinsipp i dag, men i helt andre dimensjoner, og med tanke for inneklima og akustikk. Vi har fremdeles plass til storfamilien, men akustisken er til å leve med. Gjesterommene (ungdommene ble voksne, gitt) er av god størrelse, med ulik sone for soving og opphold. For det kan bli mye å gå oppå foreldre og svigerforeldre hele dagen når man er på besøk, alle trenger privatliv. Og jeg tror barna til neste eier vil sette pris på det. Men det var på bekostning av en ekstra stue

Jeg skulle ønske noen hadde fortalt meg om disse problemstillingene sist vi bygde, det hadde spart oss for mye penger og vi hadde sannsynligvis bodd i huset enda. Kanskje... 

Anonymkode: 3b767...67e

Må si jeg stort sett er uenig. Jeg bor også ca. Slik, store vinduer, allrom og prioriert ekstrastue,  men har yngre barn enn deg. Vi kommer definitivt ikke til å bo slik resten av livet, men den tiden de er barn og ungdom setter jeg veldig pris på de store allrommene og ekstrastue. At barna må dele på å bruke en ekstrastue anser jeg som et veldig luksusproblem. Akustikk og solskjermingen  kan enkelt fikses.

ELSKER vinduene og det naturlige dagslyset, det er rett og slett ren livskvallitet nå i vintermånedene. jeg sluttet å føle på vinterdepresjon etter at jeg flyttet hit, det å få det lille dagslyset som finnes rett inn er en vitamininnsprøytning! 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Interessant innlegg, 67e!

Jeg er fascinert av denne:

https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=246331831

Mulig jeg ikke er i takt med tidsånden, men interiøret var maksimalt grått, dødt og usjarmerende. Og med den store, svarte garasjeporten i front er det så inderlig åpenbart at dette huset er bygget i en tid der utbygger skulle maksimere profitten sin på bekostning av bokvalitet. Garasjekrav oppfylt, og maks størrelse på hus presset inn på minimal tomt. Man bor oppå garasjen sin 🙄

Anonymkode: 06c20...ad8

Helt enig! Skikkelig drit med garasje inni huset, og det selges gjerne inn som en «luksus» 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det gjør man i omtrent alle nybygg i Oslo-området.. Er vel eneste måten de får plass til garasje og hus på de små tomtene (siden de deler dem opp for å bygge flere hus per tidligere eneboligtomt). Synes egentlig det huset der var litt fint jeg da :) Men likte ikke at det var lagt opp til å ha soverommene i underetasjen sammen med hybel, virker lite praktisk sånn støymessig. Ville nok også malt noe av det grå i andre farger ja! 

Enig i det! Synes det er så merkelig ser på mye hus og gjerne nyere hus for tiden og ofte er det da kjempestort soverom med bad og walkin + 2-3 bittesmå soverom. Virker så merkelig, jeg ville mye heller hatt 3 soverom av normal størrelse og 2 bad som alle har tilgang til fra gang. 

Ja, og så er de gjerne amerikansk innredet med lenestoler og greier på soverommet. Hvis jeg ville sitte i en sofa/lenestol hadde jeg sittet på stua🤷🏼‍♀️

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Ja, og så er de gjerne amerikansk innredet med lenestoler og greier på soverommet. Hvis jeg ville sitte i en sofa/lenestol hadde jeg sittet på stua🤷🏼‍♀️

Haha ja, enig! 

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Enig, barnerom på de fleste leiligheter/nybygg er alt for små. Barnerommet i nybygget vi bor i er på 8kvm, og formen på det gjør at det ikke er plass til en dobbeltseng en gang. Da får vi ikke åpnet døra :rolleyes: 

Endret av Pølsevann
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg må bare komme med et lite hjertesukk angående slike hus, siden dette er det mest groteske eksemplet jeg har sett. Jada, det er fint å ha stort allrom hvor alle kan samles, og kjempelurt med egen stue til ungene. I teorien.

Jeg vet, for jeg har selv bygget et slikt hus, svært inspirert av Grand Designs. Ikke like små soverom, og ikke like digert allrom, men misforholdet var der. Til å begynne med syntes jeg allrommet var fantastisk, masse plass, masse luft med de høye himlingene, og ikke minst; massevis av naturlig lys! Det var faktisk alt lyset som solgte det til neste eier, og jeg ønsker lykke til (men det skal jeg komme tilbake til). Vi hadde også en stor stue til ungene, hvor de kunne ha hele kameratgjengen på besøk. 

Og det fungerte en stund. Ungene dro stua si full av unger, og vi elsket å samle hele storfamilien. Men på et blunk vokste ungene opp, og ble tenåringer, slik unger gjør. Det går altfor fort. Og det er ikke gitt at tenåringer er så sammensveiset at de ønsker å dele oppholdsrom. De har hver sine venner, ting de ikke vil dele med en lillebror/lillesøster. Selv et lite år utgjør enorme forskjeller i den alderen. Så de trakk inn på soverommene sine, stablet vennene sine i senga og diverse stoler de klarte å rappe ellers i huset, og ungdomsstua ble forlatt.

Akustikken i allrommet holdt på å drepe meg. Det hadde selvfølgelig hjulpet å pepre taket med akustikkplater, men det syntes jeg var stygt... Min aversjon mot gardiner og nips hjalp ikke på, det er lite hjelp i en monstera i hjørnet, selv om den var 3 meter høy... Det hender seg at jeg blir intervjuet, og under pandemien skjedde det hjemme hos oss. Da satt jeg, journalisten og lydmannen i senga vår, på grunn av akustikken. Litt flaut, men lyden ble bra.

Lyset... Jada, herlig med høye himlinger og vinduer fra gulv til tak. Har det i mitt nye hus også. Men jeg ville PÅ DET STERKESTE anbefalt å unngå saltak! Det finnes ingen effektiv og pen løsning for solskjerming for skrå vinduer, så i praksis blir det som å bo i et drivhus. Den eneste løsningen vi fant, var innvendige lameller, men de tar hovedsakelig av for lyset, ikke varmen. Ikke er det pent heller. I dag har vi pulttak, med utvendige screens. Det er en helt annen verden! Jeg ser også at noen kommenterer downlights-helvetet i taket.  Det er ikke vakkert, men det er faktisk nødvendig. Man klarer ikke å lyse opp noe på størrelse med en ventehall med designlamper, jeg har prøvd (for spotter er stygt, så det ville jeg ikke ha, selvfølgelig). Vi leide til slutt en lysdesigner, det kostet like mye som en bruktbil og ble aldri bra.

Vi har bygget med samme prinsipp i dag, men i helt andre dimensjoner, og med tanke for inneklima og akustikk. Vi har fremdeles plass til storfamilien, men akustisken er til å leve med. Gjesterommene (ungdommene ble voksne, gitt) er av god størrelse, med ulik sone for soving og opphold. For det kan bli mye å gå oppå foreldre og svigerforeldre hele dagen når man er på besøk, alle trenger privatliv. Og jeg tror barna til neste eier vil sette pris på det. Men det var på bekostning av en ekstra stue

Jeg skulle ønske noen hadde fortalt meg om disse problemstillingene sist vi bygde, det hadde spart oss for mye penger og vi hadde sannsynligvis bodd i huset enda. Kanskje... 

Akkurat dette huset var jo megastort, så like stort allrom som det der tror jeg ikke det er mange hus som har. 
Hadde jeg hatt et stort allrom ville jeg uansett innredet med flere soner og tekstiler så hadde nok hatt mindre problemer med akustikk enn dette huset sikkert har sånn det er utstilt akkurat nå. Min kommentar om stort allrom var mer generell enn spesifikt til dette huset. Mange hus/rekkehus som bygges nå har stue/kjøkken kombinert på 45kvm, så en stue til i 2.etg, og enda en i 3.etg. Det er sånne løsninger jeg ikke liker i det hele tatt. Sitte i hver sin etasje blir litt kjipt synes jeg. 

Ulike familier lever ulikt også. Jeg hadde selv min egen stue da jeg var tenåring, men vi foretrakk stua sammen med mine foreldre. Mannen hadde eget kontor der vi bodde før, men foretrakk å sitte i spisestua å jobbe på kvelden, så vi var sammen. 
Og jeg er faktisk prinsipielt i mot at hvert barn skal ha hver sin stue + eget soverom. De får lære å dele og leve sammen.  Mye mulig jeg endrer mening senere, for jeg har småbarn nå, men vi kommer uansett ikke til å bo samme sted i 15-20 år. Har brent meg på å planlegge for fremtiden tidligere, så det funket overhode ikke for hvordan vi levde da vi faktisk bodde der. 

edit: jeg drømmer om å bygge selv, så slike innspill er verdifulle, og jeg er sikker på at man går på en del blemmer når man bygger første gang. 

Endret av Pølsevann
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Må si jeg stort sett er uenig. Jeg bor også ca. Slik, store vinduer, allrom og prioriert ekstrastue,  men har yngre barn enn deg. Vi kommer definitivt ikke til å bo slik resten av livet, men den tiden de er barn og ungdom setter jeg veldig pris på de store allrommene og ekstrastue. At barna må dele på å bruke en ekstrastue anser jeg som et veldig luksusproblem. Akustikk og solskjermingen  kan enkelt fikses.

ELSKER vinduene og det naturlige dagslyset, det er rett og slett ren livskvallitet nå i vintermånedene. jeg sluttet å føle på vinterdepresjon etter at jeg flyttet hit, det å få det lille dagslyset som finnes rett inn er en vitamininnsprøytning! 

Som sagt, vi har 4 meters takhøyde på det høyeste og vinduer fra gulv til tak i dag også. Men styrte unna saltak, pga problemer med solskjerming. Med pulttak kan vi ha utvendige screens i hele høyden. Det kan du ikke i skrå vinduer.

Når det er sagt, så synes jeg det er penere med saltak, og da vi bygde sist var det også et krav i reguleringsplanen.

Ellers fryktelig enig i skepsisen til disse «foreldresuitene». Hva skal voksne mennesker med egen stue på soverommet?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjompen skrev (4 minutter siden):

Kan noen med større innsikt i eiendomsmarkedet enn meg forklare hvorfor et furupanelt hus som dette;  https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=247118937 er utropt for 21 millioner?

Er tomta attraktiv? I og med det lå med arealtegninger osv. da er der vel med tanke på å rive og bygge flere leiligheter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pølsevann skrev (Akkurat nå):

Er tomta attraktiv? I og med det lå med arealtegninger osv. da er der vel med tanke på å rive og bygge flere leiligheter?

Første jeg også tenkte på, men tomten er jo knapt større enn huset. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Ikke sikker på om jeg hadde passet inn i dette huset, men det var flott

Arkitekttegnet enebolig fra 2021 med mulighet for bileilighet. Solrik tomt på over 3,6 mål. Dobbel garasje m/elbillader | FINN.no

Anonymkode: 09cec...909

Det er veldig fint både inni og utenpå

Anonymkode: 70e09...f5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjompen skrev (12 minutter siden):

Kan noen med større innsikt i eiendomsmarkedet enn meg forklare hvorfor et furupanelt hus som dette;  https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=247118937 er utropt for 21 millioner?

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Beliggenhet, beliggenhet, beliggenhet 

Anonymkode: c1a55...a92

Dette, de har til og med skrevet det med store bokstaver «BERG», det er det de selger. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
29 minutter siden, Fjompen said:

Første jeg også tenkte på, men tomten er jo knapt større enn huset. 

528 kvm ganske flat tomt innenfor Ring 3 (og i attraktivt område). Utbygger får sikkert plass til 3-4 hus der, vet at en del områder i Oslo så er det lov til å ha veldig høy arealutnyttelse på tomt. Vil tro reguleringsplanen lagt ved sier utbyggere noe om arealutnyttelse (som jeg ikke forstår) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...