Gå til innhold

Katten min "roper"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en katt på ca. 2 år. Hun har akkuratt hatt en kull med unger som var leveringsklare for 3 uker siden, og ble da gitt bort.

Etter det har hun "ropt". (Roper hun på ungene?) Hun lager en veldig høy, merkelig lyd (hun pleide å lage lignende lyder da hun ropte på ungene så de kunne få melk). Jeg trodde dette vil gi seg, men nå er det som sagt tre uker siden ungene ble gitt bort...

Lydene hun lager ligner litt på lydene denne katten lager:

bare litt høyere og mer sammenhengende. Det er så høyt at vi våkner av det om natten..

Nå i det siste har hun begynt å gjøre det til samboeren min og meg også. Hvis jeg f.eks er alene hjemme med henne og går inn i dusjen begynner hun å "rope", og gå rundt, og finner ikke ro før jeg er ute av dusjen igjen. Hvis samboeren min og jeg er hjemme sammen og en av oss går ut begynner hun å lage de samme lydene i ca. 5 min etterpå..

Vi hadde henne hos veterinær i forrige uke, som sa hun var 100 % frisk, så hun er ikke syk på noen måte.. Samboeren min som tok henne ditm, glemte selvfølgelig å spørre henne om denne "ropingen"..

Er det noen som har erfaring? Er dette normalt? Er katten vår ensom? Så lenge vi er i rommet sammen med henne er hun helt rolig, men så fort vi forsvinner litt begynner hun med engang.. Jeg blir litt bekymret, jeg.. Er hun redd for å være alene? Eller bare savner hun ungene sine?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det en mer jamrende Ouauuu-lyd enn katten i linken? For den hørtes jo bare sint ut. Ihvertfall har jeg en hannkatt som går rundt og roper uoauuu av og til, gjerne om natten når han vil ut mens vi sover. Eller når han følger etter meg til butikken, da pleier han å stå utenfor og rope sånn. Så det er nok sånn at de roper etter noen med denne lyden, ja.

Skrevet

Takk for svar:)

Hun er en innepus, så det er nok ikke fordi hun eventuelt vil ut...

Skrevet

Min gjør det ikke nødvendigvis for at han vil ut han heller, brukte det bare som et eksempel på at han bruker denne lyden når han roper etter oss. :)

Skrevet

Åja.. Hehe. Nå gjør hun det hele tiden. Det er så forferdelig slitsomt å høre på, jeg aner ikke hva jeg skal gjøre. Jeg er i rommet sammen med henne men hun går bare og roper og roper. Roper ut av vinduet... Det må da være kattungene sine hun roper etter? Huff, vet ikke hva jeg skal gjøre jeg.. Begynner å gå meg på nervende=( samtidig som jeg blir bekymret

Skrevet (endret)

Hun savner nok ungene sine ja. Bare naturlig det, og spesielt om hun er alene innekatt. Hvis så er tilfelle, har dere vurdert å skaffe en katt til så hun kan ha selskap i? For om vi stiller aldri så mye opp med kos og lek, kan vi aldri bli like godt selskap for dem som en annen pus. :)

Endret av Aurora M.
  • Liker 1
Skrevet

Vi hadde en hunnkatt, for mange år siden, som nådde å få et kull med unger før vi fikk sterilisert henne. Da de var store nok ble de gitt vekk. Moren "ropte" på dem og lette etter dem et par tre uker før hun, tydeligvis, aksepterte at de var vekke. Hun var utekatt. Det var vondt for oss å observere dette, men sånn måtte det bli, dessverre. Vi kunne ikke beholde ungene. :(

Stakkars kattemammaen. Det var fælt, men sånn er vel dessverre livet for våre kjære kjæledegger noen ganger. Hun opplevde det heldigvis bare en gang da.

Skrevet

Tusen takk for svar begge to. Jeg skal nok aldri ha kattunger igjen (selvom dette på ingen måte var planglagt). Det var veldig tungt for oss å gi fra oss ungene, og nå ser vi jo hvor vondt hun har det... Vi har en veldig liten leilighet, så jeg tror to katter vi bli litt trangt. Vi passet på katten til en veninna da hun var på ferie, og vi merka at vi ikke har stor nok leilighet til det.. Håper hun slutter å rope på dem snart, det er så trist å høre på det :snurt:

Skrevet

Åå, det blir bare værre og værre dette her. I natt har ikke sovet noenting omtrent! Jeg blir så sliten på jobb.Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre

Skrevet

Det kan jo også være at hun har løpetid igjen.. Men det har hun jo hatt før mens dere har hatt henne, så da ville du vel kjenne det igjen. Har hun noen andre "fakter" da, bortsett fra ropingen?

Gjest Lille-pus
Skrevet (endret)

"Idiot-spørsmål": hvor gamle var ungene da de forlot mor ?

Jeg vet jo du er en oppegånde katte-eier Fanta, men jeg tenkte på om hun fredeles produserer melk, og faktisk har melkespreng.....

Forøvrig er en av mine flotte hankatter en skikkelig "sutre-pus" som gjerne starter sutringen sin i det øyeblikk jeg har fått dynen over meg, og de to andre kattene har "tatt kvelden" de også.

Men da skal sistemann leke ennå litt til før han legger seg, og det er såååå kjedelig å være den eneste som er oppe. Så han roper på oss andre, på den klagende måten: miiiiiiaoooooooo ! :fnise:

Han er i det store og hele en skikkelig pratmaker i alle sammenhenger og uttrykker både glede, krav, utålmodighet og hengivenhet verbalt :rodmer:

Endret av Lille-pus
Skrevet

Takk for svar, begge to:)

Hun har aldri ropt på denne måten før hun fikk unger..Det er bare denne ropingen hun har begynt med nå. Men jeg snakket med moren min idag, og hun lurte også på om det kunne være løpetid, så jeg tror nok det blir sterilisering snart..

Ungene var litt over 12 uker da de ble gitt bort, så de var jo leveringsklare.Hun var jo hos veterinær i forrige uke, og de undersøkte henne fra topp til tå, og jeg tror de hadde merket det hvis hun hadde melkespreng?.. Eller hvor lett er det å merke det egentlig?

Gjest Lille-pus
Skrevet

Ja det et knakende godt spørsmål egentlig.....

Det pleier være ganske lett å se siden pattene vil være ennå litt større en det som er normalt hos en katt som dier unger, og strammere siden de jo ikke da blir tømt for melk.

Hender vi ser det hos kattemødre som har mistet ungene sine før ungene var avvendt :(

Av og til (ganske ofte heldigvis og desverre) er det noen små uten mor som trenger en amme og morserstatning....

Men, siden ungene var passende gamle til å forlate mor (dyktig katte eier du :) , - var det jeg hadde fått inntrykk av ja :) )

- så er nok mulig melkespreng mindre sannsynlig :)

Og, siden det er 3 mnd siden ungene ble født så ny løpetid et hett tips ja.

Spørs nok om ikke kattemor selv føler seg klar for å starte med neste kull.....

Du har all min medlidenhet med klagesangen døgnet rundt, skjønner godt du er sliten nå :sukk:

Skrevet

Takk for svar igjen Lille-pus:) Jeg får kjenner på pattene hennes, men tror ikke hun har melkespreng, egentlig..

Vet du ca.pris for sterilisering? Og må jeg vente en viss stund etter kullet før jeg gjennomfører det?

Skrevet

Hun har aldri ropt på denne måten før hun fikk unger..Det er bare denne ropingen hun har begynt med nå. Men jeg snakket med moren min idag, og hun lurte også på om det kunne være løpetid, så jeg tror nok det blir sterilisering snart..

Jeg ville tippet på løpetid. Så lenge ungene er store nok når de blir gitt vekk pleier ikke mødrene å lete etter dem mer enn ett par dager.

Kastrering av hunnkatt ligger på rundt 1500, og kan utføres når som helst.

• Liker 1
Gjest Lille-pus
Skrevet (endret)

Kastrering av hunnkatt ligger på rundt 1500, og kan utføres når som helst.

Avhenger litt av hvor du bor.... prisene varierer faktisk litt, men et sted i området 1500 - 2000 dekker de aller fleste dyreklinikker vil jeg tro.

Så hender det, spesielt på våren (februer - april) at vetrinæren har kampanje..... og da gir de rimelig god rabatt (og så slipper de å få inn esker med småpuser som skal avlives på forsommeren).

Det er den riktige tiden for kasteringskampanje nå, så det går an å ta en rask telefon til vet'en din og høre om hun/han har kampanje nå :)

Her er et godt eksempel, bare for å vise frem :)

Edit: I Oslo har, så vidt jeg forstod, noen av de andre damene her inne gode erfaringer med Sinsen Dyreklinikk, både mht. service og pris :)

Endret av Lille-pus
Skrevet

Takk for svar igjen!:) Det var hos Sinsen dyreklinikk hun var på kontroll, og vi var veldig fornøyde med dem:) Blir nok mest sannsynlig der hun skal steriliseres/kastreres. Tror jeg bestille time så fort som mulig, for i natt har jeg nesten ikke sovet noenting pga denne ropinga... Jeg blir så utslitt av å ikke sove noe :snurt::tellesauer:

Skrevet

Da har vi bestilt time for sterilisering på Sinsen på fredag:) Håper det løser ropeproblemet seg:)

Gjest Lille-pus
Skrevet

Ja, la oss interlig håpe det roer ropingen :)

Første kvelden (og kanskje dagen etter) vil hun nok være litt "utenfor seg selv", men det pleier gå gullgodt den påfølgende tiden :)

Så er det litt greit å huske at det tar litt tid før den store hormonmengden er ute av kroppen. Ofte fort gjort å glemme at denne adferden styres av hormoner og de hormonene blir jo ikke operert ut, bare "produsentene" av hormonene.

Rutineoperasjon, så pust med maven (om du klarer).

Lykke til :klem:

Skrevet

Jeg har hatt mange katter før som har gjennomgått denne operasjonen, så jeg vet hvordan den foregår:) Men jeg tror det skal gå kjempebra:)

Jeg er 100 % sikker på at ropingen hennes skyldes løpetid nå, fordi når hun ligger på magen så putter hun bakparten opp i været..

Men takk for fine ord lille-pus:) Kan oppdatere her hvordan det går med henne underveis, hvis det skal være av interesse :klemmer:

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...