Gå til innhold

Når begynne å se etter leilighet?


herpassion

Anbefalte innlegg

Jeg skal flytte sammen med kjæresten min nå til høsten. Han skal jobbe og jeg studere.. Dette er da i Oslo...

Hvor lenge før skal man begynne å se etter leilighet hvis man skal flytte? Har allerede nå begynt å se litt på leiligheter, men jeg vet ikke om det evt er unødvendig? Hva sier dere om det.

Hvor lang tid tar prosessen etter at du har sagt deg interessert i leiligheten? Altså si at du sier at du skal kjøpe den, hvor lang tid pleier det da å ta før man kan flytte inn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke noen regel der.

For min del så var visning, budrunden, kontrakt og overtagelse over i løpet av 4 uker. Jeg som kjøper, og siden selger allerede hadde kjøpt ny leilighet gikk det hele raskt. Mens andre avtaler overtagelse måneder frem i tid når de selv har kjøpt ny bolig, eller solgt sin forrige.

Jeg ville fulgt med på markedet og gått på visninger allerede nå. Da har dere god tid til å finne den riktige, og dersom den dukker opp fort er det bare å klemme til. Uansett bare snakk om en snau håndfull måneder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noen regel der.

For min del så var visning, budrunden, kontrakt og overtagelse over i løpet av 4 uker. Jeg som kjøper, og siden selger allerede hadde kjøpt ny leilighet gikk det hele raskt. Mens andre avtaler overtagelse måneder frem i tid når de selv har kjøpt ny bolig, eller solgt sin forrige.

Jeg ville fulgt med på markedet og gått på visninger allerede nå. Da har dere god tid til å finne den riktige, og dersom den dukker opp fort er det bare å klemme til. Uansett bare snakk om en snau håndfull måneder.

Hmm.. Så vi burde egentlig snakke med banken vår osv snart, slik at vi vet hvor mye vi kan kjøpe for?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marla Singer

Jeg ville absolutt gjort det så fort som mulig. Som det er sagt tidligere her, kan det være fort gjort, men det kan like gjerne ta veldig lang tid. Det er et presset marked nå (kjenner ikke alle bydeler, riktignok), og mange om beinet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Dere ville ikke heller anbefalt å leie,? Som student får jeg jo kun 6000 i mnd han jobber fast. Kunne Evt a avdragafrihet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg ville absolutt avtalt en time med banken(e) så snart som mulig.

Så får dere vite hvor stort lån dere kan få, som da sammen med egenkapitalen vil tilsi hvor mye dere har å kjøpe for.

Greit å ha en pekepin når man skal se seg om etter leilighet.

På sikt er det rimelig sikkert bedre økonomi å kjøpe enn å leie, men det spørs selvsagt hva dere får i lån og hva dere kan kjøpe for de pengene.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er også enig i at det er viktig å gå i banken ganske snart. Papirarbeidet tar litt tid, og det er greit å ha alt i orden når dere skal legge inn bud i fremtiden. Plutselig har ukene og månedene gått, og da det er ikke vits å stresse med lånesøknaden! :)

Overtagelsestiden kan variere mellom 2 uker og opptil kanskje 9 måneder. Man vet aldri hva det blir. Så kanskje det er lurt å kjøpe allerede til sommeren? Mai, juni osv. Det hadde jeg gjort.

Endret av Nøtteskall
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...