Gå til innhold

Til dere med chinchilla


Fluffe

Anbefalte innlegg

Hei chinchilla eiere. Jeg er veldig intressert i å høre om hvordan det er å ha en chinchilla(fra en brukers øyne,ikke en bok). Hvordan er en typisk chinchilla uke?

Jeg og mannen min skal kjøpe oss chinchilla når vi får flytta til ett større sted. Så er litt spennende å høre hvordan dere opplever det å ha en chinchilla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde chinchilla i to år. Den krever å få løpe ute av buret minst en til to gode timer ute av buret i løpet av en dag. Tiden den er ute av buret må du passe på at den ikke gnager på saker og ting (har fått mange ødelagte dørlister og bøker for å si det slik!) og for all del: fjern all elektronikk den kan nå! De er jo som kjent et av verdens mykeste dyr, så de er fantastiske å føle på! :D Men de liker sjelden å bli klappet. De er ofte veldig nervøse og redd for mennesker. De sjelden lyd, og lukter heller ikke noe spesielt. Søte dyr, men ikke noe dyr for små barn eller for dere om dere vil ha et kosete dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde chinchilla i to år. Den krever å få løpe ute av buret minst en til to gode timer ute av buret i løpet av en dag. Tiden den er ute av buret må du passe på at den ikke gnager på saker og ting (har fått mange ødelagte dørlister og bøker for å si det slik!) og for all del: fjern all elektronikk den kan nå! De er jo som kjent et av verdens mykeste dyr, så de er fantastiske å føle på! :D Men de liker sjelden å bli klappet. De er ofte veldig nervøse og redd for mennesker. De sjelden lyd, og lukter heller ikke noe spesielt. Søte dyr, men ikke noe dyr for små barn eller for dere om dere vil ha et kosete dyr.

Takk for svar.

Skal ikke ha barn,så det er ihvertfall ikke noe problem de kommende 20 årene(som de kan leve). Har allerede en rolig kosette hund så jeg får allerede masse kos der. Burdyr er jeg vant med fra jeg passet noen dyr broren min hadde hos meg.

Ang elektronik kommer nok alle ledninger til å ligge i "rør" langs veggen bak pult kanten. Letter for meg å støvsuge og ingen dyr får gnags på de(samme med alle andre ledninger i det rommet evt chinchillaene får løpe). Hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde to stk. i vel 1-3år. Fikk med stort hjemmesnekkra bur. Først og fremst vil jeg anbafale å kjøpe et større bur enn de på dyrebutikken. De må også få gå løs, gjerne i flere timer, under oppsikt. Gir som sagt fra seg lite lyd og lukt. Veldig myke, og lette å "ødelegge" om man er for uforsiktig. Ikke noe for barn!

Hvorfor vil dere ha akkurat chinchilla? Om dere vil ha et "kosedyr" til å ha inne, skaff dere to kaniner. La de gå løs inne, alltid. Sett en kattedo i ett hjørne og heng høyballen over. Slik har våre det. http://kanin.org/forum/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg skrev så har jeg allerede en hund som jeg kan kose med. Så at de ikke er kosette gjør ingen verdens ting. En av grunnene vi vil ha chinchilla er at vi redde dyr fra å bli avlivet eller bare ender opp som pynt for folk som blir lei de. Høres kanskje dumt ut. Men vi ELSKER dyr.

Har lest masse om chinchilla og jeg og mannen min er enig om at vi vil ha to-tre chinchilla er.

Vi har ingen ønske om kanin.

Skal kjøpe ett stor ikea skap og gjøre det om til ett chinchilla vennelig bur.Jeg syntes ofte de burene man får i dyrebutikker ser så små ut.

Har begynt å kjøpe/bestille litt ting allerede til de så vi slipper å ta alt på en månde. Til og med funnet ut hvor jeg skal ha forsikring på hend.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ok. Hørtes bra ut! Men dere hjelper vel ingen chinchilla fra døden? Om dere ikke får de fra omplassering eller noe slikt. Om dere kjøper i dyrebutikken, støtter dere de å holde levende dyr i minimale bur..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Hørtes bra ut! Men dere hjelper vel ingen chinchilla fra døden? Om dere ikke får de fra omplassering eller noe slikt. Om dere kjøper i dyrebutikken, støtter dere de å holde levende dyr i minimale bur..

Skal ikke kjøpe fra dyrebutikk, men fra finn.no evt om dyrebeskyttelsen/andre steder som får inn forlatte dyr får inn noen.

Joda har sett annonser på finn før der folk avliver dyret hvis de ikke får gitt det bort.

Men blir ikke noen chinchilla før til sommeren/høsten, da vi skal finne oss ett større sted å bo først. Så må se hva som er der ute av dyr som trenger oss da.

Endret av mirandaa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør her forresten forde jeg syntes det norske chinchilla forumet er så lite aktiv. På ett amerikans forum er det masse aktivitet, men jeg er så ellendig i engelsk. Hehe

Fikk Hammocken til de nå foresten :D

Noen som har noe forslag av hva jeg kan bestille til de på ebay? Har lest det finnes masse man kan bruke på ikea også.

Endret av mirandaa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som de får et ansvarlig hjem :) Lykke til! Og kos dere masse med de små trollene :)

Tusen takk. Koselig å høre. De skal få alt de trenger. Fant helldigvis ett dansk forum jeg kan lese litt på.

Er det noen rundt oslo som vet om noen dyrleger som KAN chinchilla? Lest skrekk historier om at de har blitt behandlett for midd osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk. Koselig å høre. De skal få alt de trenger. Fant helldigvis ett dansk forum jeg kan lese litt på.

Er det noen rundt oslo som vet om noen dyrleger som KAN chinchilla? Lest skrekk historier om at de har blitt behandlett for midd osv.

Høres ut som de vil få ett bra hjem! Har 8 chinchillaer så det er bare å rope ut om du trenger noen! ;) hehe

Anbefaler Paula Bracht Brynildsen. En av Norges dyktigste på chinchillaer. Hun jobbet på Sinsen dyreklinikk, men har flyttet nå, er usikker på hvor hen, men mener hun fortsatt holder til i Oslo :)

Edit: Hun jobber nå hos A-Vet Smådyrsklinikk.

Endret av Nebel86
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...