Gå til innhold

Nudler...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

En helsefrik jeg kjenner påstår at nudler er skikkelig søppelmat. H*n har bare forakt til overs for denne matvaren. Har sett på innholdsdeklarasjonen, og jeg syns nudler ser ut som det inneholder omtrent det samme som pasta?? Men pasta er helt grei mat sier den samme personen... Til min irritasjon! Men har denne personen rett? Hva sier dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Pasta er ikke bedre nei. Og ingen av delene er det mest usunne i verden. Jeg spiser det med god samvittighet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye av det usunne i nudlene kommer jo fra krydderet. (Hvis det er sånne nudler du får kjøpt i poser på matbutikken)

Men så finnes det jo sunnere typer nudler, tror det heter eggnudler eller noe sånn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bruk krydderposene som følger med. De inneholder mettet fett og for mye salt. Når jeg ikke har tid til å lage middag koker jeg opp vann, har i litt løk, hvitløk, en gulrot i terninger og lar det koke opp. Tilsetter også paprika, chilipepper og evt brokkoli og andre grønnsaker etter fritt valg og ofte en boks tomater. Krydrer med pepper, salt, timian og basilikum. Noen ganger også andre krydder og litt matolje. Lar det putre litt og har i nudlene de siste to minuttene av koketiden, eventuelt ett egg som jeg rører i.

En pakke nudler blir for mye til ett måltid når man har i grønnsaker, men er greit å varme opp senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det usunne i nudler (ikke alle nudler, men de fleste som man får kjøpt i dagligvaren som koster lite), inneholder store mengder palmeolje som er noe av det verste man kan få i seg. Den truer både regnskogen og helsa til mennesket.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NozMonster

Som meg absolutt all annen mat, så gjelder det standar kjedelige svare: for mye av noe er ikke bra!.. bla bla bla.. hater sånne svar, men akkuratt her, så sier jeg noe jeg ikke trodde jeg skulle si, og det er at man blir jo veldig fort sulten igjen av nudler, så man får nok i seg unødvendig mange kalorier om man spiser det for ofte ja! med pasta så blir man jo fortere og lengre mett, jaffal i teorien om man velger fullkorn ( selv har jeg enkli aldri helt forstått forskjell på fullkorn eller ikke men..)

men nuddelsalat, eller sånn nuddel-kinamat-ting, det er jo bedre da :o) da fungerer nudlene som en ingrediens, til et helt måltid :5:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det usunne i nudler (ikke alle nudler, men de fleste som man får kjøpt i dagligvaren som koster lite), inneholder store mengder palmeolje som er noe av det verste man kan få i seg. Den truer både regnskogen og helsa til mennesket.

Er det palmeolje i nudlene? Jeg trodde det var i posen ved siden av krydderet?

Jeg blir også raskere sulten av nudler enn av pasta og føler jeg har spist luft. Til og med loff metter mer med godt pålegg. Men både nudler og pasta er vel ment som et tilbehør og ikke oftere enn man spiser granidiosa?

Det er fristende lett å lage nudler etter en stresset dag og tomt kjøleskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det palmeolje i nudlene? Jeg trodde det var i posen ved siden av krydderet?

Jeg vet faktisk ikke om det er i krydderet eller i selve nudlene at palmeoljen er brukt. Jeg bare vet at nudler à la type som man kjøper på Rema 1000 og sånne butikker til 10 kroner inneholder mye palmeolje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet faktisk ikke om det er i krydderet eller i selve nudlene at palmeoljen er brukt. Jeg bare vet at nudler à la type som man kjøper på Rema 1000 og sånne butikker til 10 kroner inneholder mye palmeolje.

Hva er forresten palmeolje, og hvorfor er det ikke bra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjokkerer meg like mye hver gang jeg ser at mennesker ikke vet hva konsekvensene for palmeolje er. De hugger ned regnskog for å lage plantasjer, når det kommer til helse inneholder den mye mettet fett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er forresten palmeolje, og hvorfor er det ikke bra?

Palmeolje er en av de vegetabilske fett-typene. Det øker kolestrolkonsentrasjon i blodet som gjør det veldig farlig. Det er også tatt av regnskogen for å produsere og det truer derfor regnskogen. De hugger ned regnskog for å lage slike plantasjer for å lage palmeolje, i korte trekk. Palmeolje er også den med mest mettete fettsyrer av alle typene olje.

Palmeolje brukes i veldig mye ferdigmat fordi det er billig å produsere og billig å bruke. Og det bidrar på mange andre måter til konserveringen av mat. Derfor brukes det bl.a. i Toro-produkter, babygrøt, nudler osv. Alt mulig.

Når du leser bakpå en matvare og det står at det inneholder "vegetabilsk fett" kan det være palmeolje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det palmeolje i nudlene? Jeg trodde det var i posen ved siden av krydderet?

Jeg blir også raskere sulten av nudler enn av pasta og føler jeg har spist luft. Til og med loff metter mer med godt pålegg. Men både nudler og pasta er vel ment som et tilbehør og ikke oftere enn man spiser granidiosa?

Det er fristende lett å lage nudler etter en stresset dag og tomt kjøleskap.

Nudlene er forkokt i palmeolje. Omtrent fritert, kan man si, og dermed helt infusert med den helseskadelige oljen. Det er derfor de smaker chipsaktig om man spiser dem i ukokt tilstand.

http://en.wikipedia.org/wiki/Instant_noodles

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...