Gå til innhold

Lille vennen min spiser så lite


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en hund på litt over 4 kg. Hun er ikke fullvoksen enda og vil vokse seg litt større på noen månder. Hun er frisk og sunn og rask! Ingenting galt med verken aktivitetsnivået eller helsa. Hun er en fantastisk hund på alle mulige måter, men jeg er hønemor og blir bekymret for alt. Det jeg bekymrer meg mest over er at hun spiser generelt lite. Hun har vært litt tynn helt siden hun kom fra oppdretter som 9 uker gammel valp. Hun har mat stående i skåla si hele tiden og varierer mellom våtfòr, tørfòr, og godbiter innimellom når vi trener lydighet. Noen ganger koker vi fisk eller kjøtt også. Hun spiser det hun vil ha og så går hun, og sånn har hun alltid vært. To tugger først og så fire tugger litt senere på døgnet. Men desverre blir det aldri nok mat. Det hjelper ikke å gi mat bare en gang på dagen for da spiser hun som regel ikke når vi gir. Hun har da gått opp i vekt som hun skal og er ikke veldig langt unna idealvekten, men jeg har lang erfaring med hunder og ser at hun er noe tynn.

Så mitt spørsmål er som følger: har noen tips eller erfaringer som kan lette litt på bekymringene mine? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min hund spiste også veldig lite før, emnd et var fordi jeg hadde fremme mat til hun hele tiden. Løsningen her hjemme ble at jeg satte frem mat om morgningen, lot det stå frmeme i 5-10min, og satte det bort hvis hun ikke hadde spist noe da. Så satte jeg frem mat igjen til middag, lot det og stå fremme i 10 min, og satte det vekk. Ved å gjøre dette så skjønnte hun at hvis hun skulle spise så måtte hun spise hvis maten sto der(jeg tok selvfølgelig ike maten fra hun når hun sto å spiste). Så istedefor å gå å småspise i løpet av dagen så spiser hun nå all frokost og all middag innenfor de 10min. maten er fremme :) Funket værtfall her, så vært ett forsøk? Tok noen dager å komme inn i rutinen da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund spiste også veldig lite før, emnd et var fordi jeg hadde fremme mat til hun hele tiden. Løsningen her hjemme ble at jeg satte frem mat om morgningen, lot det stå frmeme i 5-10min, og satte det bort hvis hun ikke hadde spist noe da. Så satte jeg frem mat igjen til middag, lot det og stå fremme i 10 min, og satte det vekk. Ved å gjøre dette så skjønnte hun at hvis hun skulle spise så måtte hun spise hvis maten sto der(jeg tok selvfølgelig ike maten fra hun når hun sto å spiste). Så istedefor å gå å småspise i løpet av dagen så spiser hun nå all frokost og all middag innenfor de 10min. maten er fremme :) Funket værtfall her, så vært ett forsøk? Tok noen dager å komme inn i rutinen da.

Er akkurat dette jeg skulle svare og.

Men i tillegg så var min hund veldig tynn, og jeg begynte med denne "metoden" og det funket veldig bra! Synes at det er verdt et forsøk, i tillegg til å prøve forskjellige typer fòr. :) Ved siden av dette sa en dyrepleier at det kan være lurt med ormkur, for hvis de har orm spiser de ofte mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...