Gå til innhold

to stammer i hagen

Anbefalte innlegg

Skrevet

I fjor skjærte vi ned to frukttrær i hagen og det er kun stammene som står igjen nå. Kule og høye stammer egentlig, og derfor valgte vi å la de stå igjen.

Jeg tenkte å plante noe fint rundt disse stammene, men er usikker på hva ..

Som de fleste andre steder så er det mye snegler i hagen, så det er ikke alt som kan plantes der, men om det er noen her med forslag så tar jeg gjerne imot :) :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Humle :) hunnplantene har finest blomster.

Eller villvin.

Skrevet

Klematis. :) Og gjerne et par forskejellige sammen.

Klatrerose og klematis sammen.

Duftkaprifol

Skrevet

Eller klatreroser - det finnes en fin sort som er H7 og kan bli veldig flott (de klatrer ikke av seg selv så du må hjelpe dem) når de slynger seg rundt stammene. Står de solrikt så blomstrer de mye - dyprøde blomster.

Rosene heter Flammentanz.

Skrevet

Synes alle forslagene her er gode :) Flammentanz er kjempefine. En annen rose jeg tror er en klatrerose er Polarstjerne. Den er hardfør (der jeg bodde var det minst H6 og den sto på skyggesiden av en låvevegg) og kan bli mange meter høy. Men kan kanskje være fint med en remonterende rose...

Skrevet

men hvordan er det med roser og snegler da? det er vel kanskje ikke så god kombinasjon eller?? hadde vært lekkert med roser da :) men trur kanskje at villvinnen vil klare seg bedre pga sneglene... eller??

vil ikke plante noe som sneglene skal kose seg med... jeg vil jo ha de bort, men så enkelt er det visst ikke...

hvis noen har gode forslag til hvordan å bli kvitt disse så tar jeg gjerne imot tips til dette også jeg :)

Skrevet

Forskjellige typer klematis sånn at de blomstrer lengst mulig!

Skrevet

Bioforsk har endel info om snegler :)

Jeg var på et foredrag om snegler for et par år siden, og et av de tiltakene som fungerer bra er å ha en ryddig, veldrenert hage uten mange fuktige gjemmesteder. Stort sett må man nok kombinere ulike metoder - håndplukke og avlive, rydde, velge planteslag sneglene ikke liker (jeg vet ikke hvordan det er med roser, der jeg bodde før hadde vi ikke Iberiaskogsnegler. Men foreldrene mine har endel roser i hagen, og Iberiasnegler - det virker som det går bra?), bruke feller etc... Dersom du kan lage fysiske barrierer enten mellom plen og bed, eller mot naboene, vil vel det hjelpe også. Men de går jo gjerne over asfalt når det regner.

Skrevet

Hvis du planter forskjellige typer klematis får du blomstring fra tidlig vår til sen høst, så jeg ville nok valgt det.

Sneglene må du sloss mot, jeg pleier å gå ut med saks og klippe dem i to. Det finnes også noen midler i havesentre, men har ikke prøvd disse.

Skrevet

takk for alle forslag :) blir nok to fine stammer ute i hagen til sommeren tenker jeg :)

og sneglene må jeg nok som alle andre sloss mot...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...