Gjest Petter Skrevet 18. februar 2011 #1 Skrevet 18. februar 2011 Tør en bytte seksualpartner når en leser dette? Undersøkelser viser at mellom fem og ti prosent av befolkningen har klamydia, og tallet har steget jevnt de siste seks årene. Mellom 70 og 80 prosent av disse vet ikke at de er smittet, og får dermed ikke behandling. Smitterisikoen er derfor stor, og Folkehelseinstituttet anbefaler at alle under 25 år skal teste seg hver gang de får en ny partner: - Men vi vet at det ikke fungerer sånn i dag, sier Bakken. Kun 20 prosent av guttene med klamydia merker symptomer.
Gjest Gjest Skrevet 18. februar 2011 #2 Skrevet 18. februar 2011 Klamydia bekymrer meg ikke i det hele tatt. I verste fall blir eggstokkene infisert, og jeg blir steril. Jeg står i kø for sterilisering HIV derimot... Den skremmer meg.
Gjest Katten. Skrevet 18. februar 2011 #3 Skrevet 18. februar 2011 Pfft, bare dusjer litt ekstra lenge etterpå - null stress.
Mann-87 Skrevet 18. februar 2011 #4 Skrevet 18. februar 2011 Hvorfor skal jeg ikke tøre det? Skal jeg ha ny partner bruker jeg kondom. Dessuten er klamydia rimelig ufarlig for menn. Og skal jeg ha sex uten kondom med en ny fast partner, forventer jeg at hun har sjekket seg. Mer bekymringsfullt er det med kjønnsvorter. Tallene varierer litt, men jeg har lest at så mye som 1/3 jenter har viruset i kroppen. Der kommer kondomen til kort.
Gjest MikeWaters Skrevet 19. februar 2011 #5 Skrevet 19. februar 2011 Er nok fornuftig å ikke kjøre bil også! For å være på den sikre siden kan det være lurt å droppe flyturen også!
Gjest Airi Skrevet 19. februar 2011 #6 Skrevet 19. februar 2011 (endret) Bekymrer meg ikke i det hele tatt, ettersom jeg ikke er uforsiktig med beskyttelse. Har selv testet meg for klamydia sist for et par måneder siden, selv om jeg har hatt fast partner i 1 1/2 år. Endret 19. februar 2011 av Airi
Gjest Airi Skrevet 19. februar 2011 #7 Skrevet 19. februar 2011 Klamydia bekymrer meg ikke i det hele tatt. I verste fall blir eggstokkene infisert, og jeg blir steril. Jeg står i kø for sterilisering HIV derimot... Den skremmer meg. + en kraftig infeksjon og et smertehelvete. Ikke bare-bare, selv om du vil sterilisere deg.
Gjest Gjest Skrevet 19. februar 2011 #8 Skrevet 19. februar 2011 Tør en bytte seksualpartner når en leser dette? Undersøkelser viser at mellom fem og ti prosent av befolkningen har klamydia, og tallet har steget jevnt de siste seks årene. Mellom 70 og 80 prosent av disse vet ikke at de er smittet, og får dermed ikke behandling. Smitterisikoen er derfor stor, og Folkehelseinstituttet anbefaler at alle under 25 år skal teste seg hver gang de får en ny partner: - Men vi vet at det ikke fungerer sånn i dag, sier Bakken. Kun 20 prosent av guttene med klamydia merker symptomer. Tror du bør henvende deg til et annet forum med slike tanker. Her inne er det mest Ole Brum og tut-og-kjør uten konsekvenser.
Gjest petre Skrevet 19. februar 2011 #9 Skrevet 19. februar 2011 Og skal jeg ha sex uten kondom med en ny fast partner, forventer jeg at hun har sjekket seg.
Gjest Normalfordeling Skrevet 19. februar 2011 #10 Skrevet 19. februar 2011 Hvorfor skal jeg ikke tøre det? Skal jeg ha ny partner bruker jeg kondom. Dessuten er klamydia rimelig ufarlig for menn. Og skal jeg ha sex uten kondom med en ny fast partner, forventer jeg at hun har sjekket seg. Mer bekymringsfullt er det med kjønnsvorter. Tallene varierer litt, men jeg har lest at så mye som 1/3 jenter har viruset i kroppen. Der kommer kondomen til kort. Hva med deg selv da? Selv om du anser klamydia som ufarlig for menn så er du jo en smittebærer.
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2011 #11 Skrevet 19. februar 2011 Klart man gjør! Det meste her i livet er farlig, og jeg vet heller ikke om noen som har levd til evid tid. Så man må ta for seg av livets gleder, men selvsagt gjøre hva man kan for å beskytte seg.
Gjest norah Skrevet 19. februar 2011 #12 Skrevet 19. februar 2011 (endret) Jeg hadde aldri byttet partner uten å bruke beskyttelse, nei. Norsk ungdom er jo på VERDENStoppen i klamydiaspredning, så TS er dessverre ikke grepet av unødig angst her Ja, og så er vi de dårligste på å bruke kondom. Som jo forklarer førstnevnte. Har overraskende mange venninner som plutselig underveis i graviditeten forteller at de muligens må ta keisersnitt på grunn av en klamydiasmitte.....som heller ikke garanterer at babyen ikke blir smittet. Greit å synes klamydia i egen kropp er uproblematisk, men når babyen din kan bli potensiell smittebærer er det vel ikke like stilig. På verdensbasis er klamydia hyppigste årsak til BLINDHET hos nyfødte. Åja, og så kan din fremtidige kone/kjæreste(eller den tilfeldige ONSen) miste evnen til å bli gravid. Men for all del, det viktigste er jo å få pult uten kondom og slippe en legesjekk i ny og ne. Endret 19. februar 2011 av norah
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2011 #13 Skrevet 19. februar 2011 Dessuten er klamydia rimelig ufarlig for menn. Og skal jeg ha sex uten kondom med en ny fast partner, forventer jeg at hun har sjekket seg. Ufarlig kanskje, men høyst ubehagelig. Har en kompis som hadde hatt klamydia, og han syntes ikke det var en fillesak etter å ha oplevd det. Jeg er kvinne og tester meg regelmessig, men hadde selvsagt aldri hatt sex med deg uten kondom, uten at du også testet deg.
Mann-87 Skrevet 19. februar 2011 #14 Skrevet 19. februar 2011 Hva med deg selv da? Selv om du anser klamydia som ufarlig for menn så er du jo en smittebærer. Jeg sier ikke at jeg ikke skal teste meg vel? Her er det snakk om frykt for å bli smittet. Jeg tester selvfølgelig meg selv, men det er ikke det tråden handler om.
Gjest Gjest Skrevet 19. februar 2011 #15 Skrevet 19. februar 2011 + en kraftig infeksjon og et smertehelvete. Ikke bare-bare, selv om du vil sterilisere deg. Sånn sett er jeg mer redd for å bli gravid. Det er vondt det. Infeksjoner og smerter overlever jeg, og det er svært skjelden at man blir syk så lenge man tester seg jevnlig og får behandling når det trengs. Så nei, jeg er ikke redd klamydia, selv om jeg tar høyde for verstefalls situasjoner HIV og graviditet er jeg livredd.
Gjest en mann Skrevet 19. februar 2011 #16 Skrevet 19. februar 2011 Sånn sett er jeg mer redd for å bli gravid. Det er vondt det. Infeksjoner og smerter overlever jeg, og det er svært skjelden at man blir syk så lenge man tester seg jevnlig og får behandling når det trengs. Så nei, jeg er ikke redd klamydia, selv om jeg tar høyde for verstefalls situasjoner HIV og graviditet er jeg livredd. Er ikke så gammel du? Bruker du ikke prvensjon?
Gjest Gjest Skrevet 20. februar 2011 #17 Skrevet 20. februar 2011 Er ikke så gammel du? Bruker du ikke prvensjon? Hva har alder med dette å gjøre? Siden jeg stør på vent for sterilisering burde du ha klarr å resonert deg frem til at jeg enten er alvorlig syk, eller at jeg er over 25 år. Men siden du spør, jeg er i 30 årene, og dermed mer enn gammel nok til å vite at prevensjon svikter. For å begrense faren for det bruker jeg dobbelt med prevensjon frem til jeg blir sterilisert. For øyeblikket er det det kondom + ladycomp (kun sex på grønne dager, med kondom, og ikke kun kondom på røde/orange dager.) Spiral tåler jeg ikke, og hormoner er livsfarlig for meg pga fare for nye blodpropper.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå