Gå til innhold

......................

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan tolker du det når noen skriver mange punktum i slutten av setninger? La oss si at du er på MSN med en venninne, og hun snakker om et sted hun skal dra. Du foreslår å bli med, og hun skriver, "ja, du kan vel det.................". Jeg tolker det som at hun ikke vil ha meg med, er det sånn dere også bruker "........"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tolker i hvert fall ...... som at det er noe som forblir usagt, og som man håper den andre skal gjette uten at man sier det. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Tankestreker"....heter det. ;)

Jeg bruker det ofte, og jeg mener vel at den som leser kan tenke litt videre på saken og bidra til et svar videre, hvis det er en samtale vi er i. Det kan også være at jeg bruker det som en pause... som forteller at jeg tenker litt mens jeg formulerer meg. Har ikke tenkt på det som noe negativt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mange punktum tolker jeg som manglende evne til å forstå helt fundamentale ting i rettskrivning.

Tre punktum brukes vanligvis (offisielt ihvertfall) for å uttrykke tvil, nøling, denslags. Og det er slik jeg oppfatter det. Jeg ser det er endel som bruker det som vanlig punktum også, dvs. i slutten av omtrent hver eneste setning - og det ser helt forferdelig ut. Av og til ser jeg at FB-venner får bursdagshilsener hvor det står "Gratulerer med dagen.....", det er småkomisk - det ser ut som en sur, sarkastisk eller litt usikker hilsen. Eller som statusen jeg så her om dagen: "er skikkelig fornøyd ed eksamen...". Da visste jeg ikke om jeg skulle gratulere eller trøste, for det kunne være både et gledesutbrudd og sarkasme.

Uansett: det var jo ikke det du spurte om. Jeg tror det er umulig å vite hva venninna di mener. Hos en med normalt skriftspråk ville jeg tolket det som nøling, og som du sier: at hun kanskje ikke egentlig vil ha deg med. Men bruker hun en hel haug med punktum ellers, så trenger det ikke bety det. Skal ikke være lett!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan tolker du det når noen skriver mange punktum i slutten av setninger? La oss si at du er på MSN med en venninne, og hun snakker om et sted hun skal dra. Du foreslår å bli med, og hun skriver, "ja, du kan vel det.................". Jeg tolker det som at hun ikke vil ha meg med, er det sånn dere også bruker "........"?

Jeg tolker det som :hakeslepp: , :roll: eller :klaske: alt ettersom hva som står før ".............."

Det er en måte å antyde for leseren hvor dumt eller latterlig noe er. Jeg ville tolket det som at hun ikke ville ha deg med (ikke bare pga. prikkene, men også bruken av "kan vel"), men på den annen side er det mange som bare liker å pynte med mange prikker etter en setning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en venninne som stadig skriver ..... på Facebookstatusen. Noen som vet hva det betyr når det ikke står noe som helst annet enn punktum? :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en venninne som stadig skriver ..... på Facebookstatusen. Noen som vet hva det betyr når det ikke står noe som helst annet enn punktum? :gjeiper:

Jeg kan godt finne på å bruke det når jeg ikke aner hva jeg skal svare. Men pleier ikke være negativt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan godt finne på å bruke det når jeg ikke aner hva jeg skal svare. Men pleier ikke være negativt

Men hun svarer ikke andre med ........, hun poster ....... som status på sin egen profil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hun svarer ikke andre med ........, hun poster ....... som status på sin egen profil.

At hun kjeder seg eller har dårlig fantasi eller at leseren står fritt til å legge hva en vil i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tankestreker.

Som i mine øyne betyr at leseren skal tenke litt ekstra på det som står der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg kommer det veldig an på hva som skrives før ".........". Men i ts tilfelle, tolker jeg det på samme måte som h*n. Kan like gjerne ha negativ betydning som positiv. Jeg kan også tolke tankestreker på lik linje som "hmmm" noen ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tankestrek er ikke punktum, men en strek. Den er litt lengre enn den vanlige bindestreken... og jeg aner ikke hvordan jeg skal få den inn i KGs formatering. :gjeiper: I følge Språkrådet brukes den ved innskudd og tilføyelser, foran replikker (direkte tale), for å

angi ytterpunkter i tid og rom, tallområder og forhold mellom motpoler o.l. og for å angi hele kronebeløp.

Språkrådet påpeker også at tre punktum "markerer nøling eller uavsluttet periode eller ord".

Korrekturavdelingen mener ellipsetegnet (tegnet for tre punktum) bør brukes for å markerer tankestrøm eller oppstykket tale.

Skriftlig.no har denne morsomme betraktningen:

Tre punktum blir brukt mye for tiden, og det grenser til misbruk. Først og fremst: Det skal være tre prikker, ikke fire eller åtte eller to. De tre prikkene kalles en ellipse, og ellipsen har to betydninger som begge signaliserer en form for forkortelse eller avkortning.

Den første bruken signaliserer nøling eller noe uavsluttet. Prikkene bidrar til at et ord eller en setning renner ut i tomhet. Det skal ikke være mellomrom før prikkene hvis prikkene erstatter bokstaver som mangler fra et ord, men det skal være mellomrom hvis det er ord som mangler fra en setning. Nei, men fy f…! Du kan da umulig mene at …?

Til den andre bruken settes prikkene i klammer. Det betyr at noe er tatt ut av den originale sammenhengen. Ja, vi elsker dette landet […] elsker, elsker det og tenker.

Misbruket er når forfatteren bruker tre prikker (eller mer) for å fremheve sin egen humor eller sine filosofiske betraktinger. Hvis det som er skrevet virkelig er morsomt eller vitner om forbløffende innsikt, så er ikke ellipsen nødvendig. I motsatt fall, når teksten hverken er spesielt morsom eller innsiktsfull …

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...