Gå til innhold

Negative kalorier


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fant en liste over diverse matvarer og kaloriinnholdet på en blogg og merket meg spesiellt en liste over såkalte negative kalorier.

Kopiert fra bloggen:

Negative kalorier = trygg mat

Mat som inneholder negative Kalorier er mat du forbrenner mer ved å spise, det enn du får til overs.

Negative kalorier kan du spise nesten ubegrensede mengder av.

Mitt spørsmål er: Stemmer dette?? Altså at man forbrenner mer ved å spise feks en appelsin enn man får i seg. Det høres for godt ut til å være sant... Vet jo at disse tingene er svært kalorifattige, men at man går i minus ved å spise dem? Har tidligere hørt at man ved å spise gulrot forbruker energien som er i gulroten til å fordøye den. Da går man altså i null. La oss si det er 50 kcal i en gulrot, og kroppen bruker 50 kcal på å "arbeide med den".

Men i følge denne bloggen skal man altså gå i minus? Feks at gulroten inneholder 50 kcal, men man bruker 60 kcal på å forbrenne den (tilfeldige tall, bare for å illustrere poenget?

Er det noen som vet? Går man litt i pluss, i null eller i minus ved å spise disse matvarene?

Listen over negative kalorier:

Agurk

Ananas

Appelsin

Aprikos

Atrisjokk

Asparges

Bjørnebær

Blomkål

Blåbær

Bringebær

Brokkoli

Cantaloupe Melon

Citrus

Druer

Epler

Erter

Fersken

Froskelår

Gulrøtter

Grapefrukt

Gresskar

Grønne bønner

Honning Melon

Hummer

Hvitløk

Jordbær

Kina kål

Kirsebær

Kiwi

Kolrabi

Krabbe

Kål

Lime

Løk

Mais

Mango

Nektariner

Papaya

Pære

Paprika

Plomme

Rabarbara

Redikk

Reker

Rød Kål

Salat

Selleri

Sitron

Sopp

Spinat

Squash

Stjernefrukt

Svisker

Tomat

Tranebær

Turnips

Vannmelon

Zucchini

Østers

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror jeg IKKE noe på. Fersken og vannmelom f.eks inholder masse fruktsukker. Kroppen omdanner dette til fett på lik linje med hvitt sukker. Det er like mye kalorier i 100 gr fruktsukker som i hvitt sukker. Forskjellen er at blodsukker-stigningen er ørlite grann saktere når man spiser fruktsukker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muligens det er en pro ana blogg... Leste kun dette ene innlegget og det virket seriøst ved første øyekast.

Personlig slanker jeg meg ikke, men syns det er greit å ha en viss kontroll ved kaloriinntak. Pga trening og fordi jeg vil holde en sunn vekt.

Tror dere at dette bare er pro-ana tull? Hvis det er det og at dette med negative kalorier bare er tull er jeg hvertfall interessert i å vite det:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tronder

En ting jeg har lært er at kroppen faktisk ikke "legger på seg" av karbohydrater. Så spis spagetti og slike ting med god samvittighet, men! Når det er sakt

1.det er ikke noe som heter negative kalorier, hvis det er det vil jeg gjerne ha sikre kilder.

2. Kroppen legger på seg av kalorioverskudd, når jeg innledningsvis skrev at kroppen ikke legger på seg av karbohydrater, så er det en sannhet med modifikasjoner. Ved inntak av karbs + fett, så vil kroppen bruke karbs som energi, og lagre fett hvis total inntak er høyt nokk. Grunnen til at mange har lett for å legge på seg, er at vi spiser fett sammen med litt for mye karbs. Fett er lett for kroppen å lagre, karbs må først omdannes, noe som også krever energi, protein er enda tyngere å omdanne til fett.

Nå skal jeg ikke rope på meg å ha fasit her, men det er mange myter rundt om kring som blir tatt for sannhet. Så føler bare for å rope opp i mot dette i ny og ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

pro ana blogg?

Iallefall ikke et helt normalt syn på mat:

"Da har jeg mine planer klar:) etter overspising å nedstemthet i helgen. Har jeg nå bestemt meg for å starte slankingen til sommern, for jo lengre å større målet mitt er jo lettere er det for meg å sette meg inn i det: )

Mandag: Max 100 drikke kcal.

Tirsdag: Kaffe/te Vann max 50kcal.

Onsdag: Salat på 500kcal. ca

Torsdag: Max 100 drikke kcal.

Fredag: Salat på 500kcal.(kansje pils :/ )

Lørdag: Det jeg måtte orke spise ca 1500kcal

Søndag: Vannfaste : )

Ha dette i noen uker så skal jeg rapportere ved evt. vekt nedgang :)"

Mye annet snakk om thinspo, fasting osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Negative kalorier er en myte dessverre. Mang en pro-ana liker å tro på dette så de kan spise med god samvittighet, men det stemmer altså ikke. Mye av det på listen er sunt uansett da, så det er jo bare å nyte :)

Endret av Gjesten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan jeg bare spørre om hva det vil si å være pro-ana?

Et nytt begrep i mine ører...

Pro Ana og Pro Mia er betegnelsen på å være for anoreksia og for bulimia. Altså, hylle spiseforstyrrelser og oppfordre andre med "gode" tips og råd om hvordan opprettholde sine spiseforstyrrelser for å være, i deres egne øyne, tynn og vakker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mauna Lee

Pro Ana og Pro Mia er betegnelsen på å være for anoreksia og for bulimia. Altså, hylle spiseforstyrrelser og oppfordre andre med "gode" tips og råd om hvordan opprettholde sine spiseforstyrrelser for å være, i deres egne øyne, tynn og vakker.

usj da!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet. Da vi har praktisert å stenge tråder som kan bidra til å trigge spiseforstyrrelser, var det også naturlig å slette innlegg som forsvarer pro ana. Spørsmål tas på PM.

SportyShorty, mod

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...