Tiffani Skrevet 18. februar 2011 #1 Skrevet 18. februar 2011 Min venninne som begynte på en influensa forrige fredag fikk en forverring nå i uka etter å ha vært på bedringens vei. Hun ble blant annet veldig tungpusten. Jeg sa til henne at nå har du fått lungebetennelse som følgesykdom. Idag kom hun seg til legen, og ja hun hadde fått lungebetennelse... Og det skulle legen kurere med en 3(!) dagers antibiotikakur! Syns dette høres rart ut! Er begynt å lure på denne legen nå jeg. Dette er ikke det første denne legen har gjort som jeg har reagert på! Har selv gått på diverse antibiotikakurer mot både lungebetennelse og bronkitt og mer til. Samtlige kurer har vart i 10 dager. Også når katten vår måtte på antibiotika mot en betennelse, fikk vi streng beskjed om å fullføre en 10 dagers kur. Så lang tid tar det å slå en infeksjon helt ut. Så jeg stusser veldig på dette med 3 dagers kur jeg! Eller har legevitenskapen kommet opp med en ny type mirakelmedisin i det siste, slik at antibiotikaen er mer effektiv enn før, og at det nå klarer seg med 3 dager, mot 10 før??
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2011 #2 Skrevet 18. februar 2011 Det kommer vel kanskje litt an på hvor syk hun er, hvilken type antibiotika og dosering hun har fått. Legen veit helt sikkert hva h*n gjør, så er nok ikke noe og bekymre seg for.
Gjest Gjest Skrevet 18. februar 2011 #3 Skrevet 18. februar 2011 Ikke helt det samme, men jeg har flere ganger fått kun 3 dagers kurer med selexid mot UVI. Resultatet er at på dag 4 småsvir jeg igjen, og dag 5 er det full rulle, etterfulgt med en kur på 7-10 dager, og full i nerver for at bakteriene har blitt resistente. Etter 2 eller 3 slike runder har jeg endt opp med å nekte å forlate kontoret før jeg får resept på 7 dager. Er jeg heldig får jeg for 10, og tar "3 dager og til jeg har vært bra i mindt 2 døgn". Les på felleskatalogen, og om legen har et frynsete rykte skader det ikke med en ny vurdering.
Avalon Skrevet 18. februar 2011 #4 Skrevet 18. februar 2011 Det finnes jo flere typer og doseringer som noen her sier. Angående Selexid, så virker det som om det er noe som leger flest nå gir ut, til tross for at det er mange infeksjoner som faktisk er resistent for Selexid. Min lege prøvde også å gi meg Selexid, men da jeg sa i fra om dette så fikk jeg en annen type. Synes man ikke at legen er flink nok, så bytter man.
Gjest Gjest Skrevet 18. februar 2011 #5 Skrevet 18. februar 2011 Det finnes jo flere typer og doseringer som noen her sier. Angående Selexid, så virker det som om det er noe som leger flest nå gir ut, til tross for at det er mange infeksjoner som faktisk er resistent for Selexid. Min lege prøvde også å gi meg Selexid, men da jeg sa i fra om dette så fikk jeg en annen type. Synes man ikke at legen er flink nok, så bytter man. Med fellesliste på legekontoret, og 1 time + på buss (nevnte buss går i tillegg ca hver 2-3 time) til nærmeste alternative fastlege ellers er dette lettere sagt enn gjordt om man stort sett har behov for lege for akutte ting. Ting som kan vente tar jeg til privatlege (jeg har heldigvis råd til det. Eller, jeg har mulighet til å ta meg råd til det om jeg spiser havregrøt og ris et par uker før og etter), men det er 3 timer borte.
Lille Vinkel Skrevet 18. februar 2011 #6 Skrevet 18. februar 2011 Jeg lurer på om det er Azitromax hun har fått? Denne skal i såfall tas 1 tablett daglig i 3 dager av, MEN den varer i kroppen i 1 uke etterpå. Så om hun ikke blir bra etter 3 dager, kan hun fortsatt bli frisk på 5-6 dagen på denne. Det er veldig viktig å ikke sammenligne forskjellige antibiotika og dosering til mennesker/ dyr, for alle er forskjellig og virker forskjellig. Legen vet nok hva han gjør
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2011 #7 Skrevet 18. februar 2011 Det vanlige mot lungebetennelse er vel apocilin i 7-10 dager, evt ery-max..
Gjest Gjest Skrevet 19. februar 2011 #8 Skrevet 19. februar 2011 Det vanlige mot lungebetennelse er vel apocilin i 7-10 dager, evt ery-max.. Penicillin V (ex Apocillin) er førstevalg ved lungebetennelse ervervet utenfor sykehus i Norge, og erytromycin (ex Ery-Max) (evt azitromycin eller claritromycin som er beslektet med erytromycin) er et godt alternativ. Normalt skal 7 dagers kur være tilstrekkelig ved lungebetennelse, mens en ved f.ex. nyrebekkenbetennelse anbefaler lengre kur (10-14 dager) og ved ukomplisert blærekatarr hos yngre kvinner klarer seg med 3 dagers kur. Som nevnt i et tidligere innlegg, er 3 dagers behandling nok når en behandler med azitromycin (Azitromax) pga medikamentets lange halveringstid.
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2011 #9 Skrevet 20. februar 2011 Har man infeksjoner så tar det tid altså at disse forsvinner selv med penicilin. Jeg får Azitromax ved infeksjoner, 3 dagers kur. Denne sitter som andre nevnte her lenge i kroppen, så det er nok ikke noe galt med legen. Det hender man må bytte penicilin underveis alt etter hva infeksjon man har. Det er nok ikke noe fasit svar der, det har min lege hvertfall sagt. har fått penicil som ikke virker så godt og har da byttet. Uansett så har det tatt ca 1 døgn før jeg har merka effekt på penicilin. Tror nok venninna de må smøre seg med tollmodighet og høre på hva legen sier. Har hun virus i tillegg så virker ikke penicilin.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå