Gå til innhold

Formatering trinn for trinn

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ja, da var dagen kommet, i dag skal dataen til pers! (jfr teskje-tråden).

Så da er spørsmålet: Hvordan går man faktisk frem for å formatere/reinnstallere maskinen?

Jeg vil få en oppskrift av noen, men det er jo greit å ha det fra annet hold også (dobbeltsjekke).

Altså: Jeg har en recovery-disk, og det jeg er fortalt så langt er at jeg har denne i cd-romen ved oppstart, og holder inne delete. Da skal jeg gjøre noe for å få maskinen til lese cd-rom først, istedet for diskett.

Får flere detaljer etterhvert, men om det i mellomtiden er andre som har noe glupt å komme med, så er jo det kjekt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Altså, det gjaldt å formatere en maskin når man har recovery cd. :rosasmil:

Skrevet

Det er litt forskjellig hvordan det fungerer.

På min PC setter man inn CD-en og starter opp på nytt. Da går den rett på CD-en og spør hva man vil gjøre. Det går an å reparere i tillegg til å formatere på to måter.

Er ikke sikker på hvordan din PC fungerer, så jeg tror nesten at du bare må prøve.

Gjest Anonymous
Skrevet
Altså: Jeg har en recovery-disk' date=' og det jeg er fortalt så langt er at jeg har denne i cd-romen ved oppstart, og holder inne delete. Da skal jeg gjøre noe for å få maskinen til lese cd-rom først, istedet for diskett. [/quote']

Det kan være at akkurat din maskin fungerer slik, men på de fleste datamaskiner vil man komme inn i "BIOS Setup" hvis man trykker delete rett etter at maskinen er slått på.

Det kan godt være at det var det vedkommende som ga deg "oppskriften", mente. For i BIOS Setup kan man bl.a. stille inn hvordan maskinen starter opp (f.eks. først CD, deretter diskett, så harddisk).

Når du først har fått maskinen til å starte fra recovery-CD'en, skal resten være plankekjøring. Maskinen blir reinstallert, og blir akkurat slik den var da den ble levert.

NB! Det betyr også at Windows blir tilbakestilt, og alle eventuelle sikkerhetsoppdateringer må installeres på nytt. Det bør du gjøre så snart som overhodet mulig, for det er nok av virus som utnytter sikkerhetshull i Windows.

Skrevet

Nå skulle jeg akkurat slå av maskinen og sette i gang, jeg ville bare gjøre et siste søk på google først.. Og sannelig finner jeg ikke denne siden! :D

Jeg har skrevet ned hele greia ordrett, og går det til helv... nå, så vet ikke jeg! :lol:

Skrevet

Dette går så bra så!

Lykke til med blanke ark og tom PC! :wink:

Skrevet

:(

Ja ja, her er jeg igjen. Gikk inn i bios, der viste det seg at CD-rom alt sto som "first boot". Kjørte recoveryplata, alt så bra ut, men.. Jeg fikk aldri spørsmålet om å formatere, slik jeg ifølge linken skulle. Og sånt vil jeg ikke ha noe av.

Så nå må jeg finne en annen måte å formatere disken. Vet jeg kan skrive "format C:", men hvordan pokker komme dit jeg skriver dette?

Har en diskett med fdisk jeg skulle kunne bruke, men så leste jeg et sted at fdisk kan brukes til å slette partisjoner? siden jeg har en skjult partisjon på maskinen som for all del IKKE må slettes, ble jeg litt skeptisk til å prøve den disketten.. :roll:

Googler videre...

Gjest Anonymous
Skrevet

Gjør følgende:

Alle gåse-tegn i denne oppskriften er kun for å vise hva du faktisk skal gjøre, og skal derfor ikke skrives inn.

Kopier en fil med navnet "Format.Com" over på en diskett. (denne ligger enten på c: eller c:windowssystem32 litt avhengig av operativ-system.

Start PC'n med en oppstarts-diskett eller CD, og kom deg ut i DOS. DOS gjenkjennes ved at man kun har en svart skjerm hvor det da vil stå enten A: eller C:

Putt så inn disketten du har filen Format.Com på og skriv deretter "a:" (hvis det ikke allerede står A: der) og trykk på ENTER-tasten

Skriv så følgende: "Format C:" og trykk på ENTER-tasten.

PC'n vil da spørre deg om du er sikker på at du vil formatere disk C: og du skal da trykke "J" eller "Y" avhengig av språk.

Nå kommer PC'n til å formateres, og når dette er ferdig kan du sette inn den recovery-CD'n du har og starte maskinen på nytt med denne. Da kan du trygt følge instuksjonene der og installere alt på nytt (for nå er PC'n formatert :ler: )

Lykke til

Skrevet

Jeg ble nå ferdig på mandag, men takk i alle fall.

Til hjelp for andre som meg, som kanskje søker på forumet, kan jeg jo si hva JEG gjorde:

-Pakka diskett i diskettstasjonen, går i kontrollpanelet og velger "lag oppstartsdiskett". (Måtte på google for å finne ut at jeg hadde den muligheten.. :oops: )

-starta maskinen med disketten i, kom rett i dos. Der skrev jeg format C: og bekreftet at jeg virkelig turte dette.

-etterpå starta jeg på ny maskinen med disketten i, valgte denne gang å starte med cd-rom. Satte i revovery-cden, og skrev d/ install

Og her er jeg. :sjarmor:

Gjest Anonymous
Skrevet

Glimrende :-)

Det var som nesten slik jeg forklarte, og du kunne holde deg unna Fdisk, som også krever Formatering etter bruk. Jeg turte derimot ikke begynne foklaring om oppstarts-diskett, for det gjøres på litt forskjellige steder på de forskjellige OS.

Grattis med en for tiden skvip-fri PC :kul:

Med unntak av alt skvipet de som laget den recovery-CD la inn da :evil:

Skrevet

Neste trinn er en harddisk til.

Må bare få råd til det først.. *kirkerotte*

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...