Gå til innhold

Musserende vin

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg er ingen erfaren vindrikker og trenger hjelp til å plukke meg en vin/cava i morgen, gjerne en lett, ikke så syrlig.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg vil anbefalle enten noe innenfor Reisling familien (cabbinette, avantarge, og en flaske som er lik cabinette sin men tror det bare står reisling på den) Hvit vin

nr 2 Black tower hvit vin. synes den er fruktig og god :)

men hvis du skal ha vin til en spesiell mat eller oster, kan det være lurt å høre med noen på polet ;)

Skrevet

Hvis du vil ha Cava (spansk musserende)så anbefaler jeg deg de som er seco eller semi seco ettersom du ikke vil ha så syrlig vin:

f.eks.:

Marqués de Monistrol Semi Seco

René Barbier Seco

Freixenet Carta Nevada Semi Seco

Hvis du ikke liker tørr vin bør du la være å kjøpe de det står brut (=tørr) eller extra brut og brut nature (disse er ekstra tørre).

Av franske så er jeg enig med frk. Belle Cremant de Bourgogne er kjempegod

Skrevet (endret)

Musserende vin/Champagne kommer i: extra brut/zero dosage, brut, demi sec og sec.

Skal du ha noe som ikke er for tørt, så blir det demi sec eller en litt fruktig brut.

Frexinet, Raimat og black tower er (unnskyld at jeg sier det) bottom of the barrel, eller på godt Norsk - dritt!

Bellavista Franciacorta brut rosé er en god kanidat.

Personlig så kjøper jeg som oftest en eller annen Cremant, altså musserende vin lagd i Frankrike, men fra andre distrikter enn Champagne.

Vinene er ofte lagd på samme druene som Champagne; Chardonnay, Pinot noir, Pinot meuniere og lagd på Méthode Champagnoise, altså gjæring i flasken istedenfor den billigere "brusmaskin" metoden som man ofte finner i billige cavaer.

Endret av Kim
Skrevet

Jeg er veldig glad i italiensk Prosecco, drikker det mye om sommeren. De har mange typer rundt 110-130 kroner på Polet.

Skrevet

Damen på vinmonopolet var kjempesøt og hjalp meg masse.

Jeg tok en prosecco og jacob's creek. Likte begge to :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...