Gå til innhold

Homeopatiske medisiner er bare tull!

Tror du homeopatiske medisiner har noen virkning?  

4 stemmer

1. 1. Tror du homeopatiske medisiner har noen virkning?

• ja
      18
    • nei
      17

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvis du leser linken som jeg la ut så kan du se at de statiske forsøkende som har blitt gjort så påviser det en større effekt hos de som fikk placebo enn hos de som fikk hp-piller

bare en ting: Dere som tror på hp-piller: "Tror" dere også på naturlovene?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det nemlig saken med statistikk, de varierer fra forsøk til forsøk. Kommer nemlig ofte an på hva som behandles etc...

Jeg tror på naturlovene ja, men også at man ikke vet alt mellom himmel og jord.... Tror du Donnie at ALT kan forklares?

Skrevet
Som jeghar nevnt så finnes det masset avstatistikk som viser tendenser til at dette virker...  :wink:

Det "kjedelige" er at homeopatene sine statistikker har vist seg vanskelig å reprodusere når de overvåkes av utenforstående vitenskapsfokl :ler:

Skrevet

Vel, nå har leger undersøkt slankekremen comet, og konkkluder at den fungerer på en god del mennesker, men jeg kjenner 5 som har prøvd den, og ikke funket på noen av dem.

Viser bare at statistikk er statistikk ja.

Skrevet
Vel, nå har leger undersøkt slankekremen comet, og konkkluder at den fungerer på en god del mennesker, men jeg kjenner 5 som har prøvd den, og ikke funket på noen av dem.  

Viser bare at statistikk er statistikk ja.

Kjenner ikke til kremen, men som du sikkert vet kan det være mange årsaker til at produkter ikke virker slik de er ment å virke. F.eks ser vi stadig at folk blir gravide "enda de gikk på p-piller". Selv om statistikk i kontrollerte forsøk viser at pillen svikter bare for en promille av de som bruker den, flommer det altså over av jenter som har blitt gravide på pillen. Men nye forsøk har altså vist at selv om jentene selv påstår å ha tatt pillene heeelt som foreskrevet, har de som oftest hatt mageproblemer, glemt en pille, tatt en pille for seint, eller rett og slett ønsket å bli gravid og har lurt kjæresten sin...

Det er altså derfor jeg vil basere min tillit til medisin på undersøkelser, og ikke påstander fra andre om at "jeg kjenner fem stykker som..."

Skrevet

Men igjen til Donnie: Tror du alt kan forklares?

Skrevet
Statistikk er ikke nok til å vise at ting virker. Men det er nok til å vise at det ikke virker. Om like mange blir friske av sukkerpiller som av homeopatmedisin, da synes jeg ikke det er så mye å lurer på gitt!

Har du link til en slik undersøkelse, Ragnhild ?

At like mange blir friske av sukkerpiller som av homeopatmedisin ?

Skrevet

Det "kjedelige" er at homeopatene sine statistikker har vist seg vanskelig å reprodusere når de overvåkes av utenforstående vitenskapsfokl :ler:

Javel ? Hvor har du det fra ? Sett det selv kanskje ?

Lurer bare på hvor du får alt fra. Linker tas imot med takk om du har :D

Skal prøve å grave opp litt mer om homeopati og undersøkelser selv...

:wink:

Gjest D. Darko
Skrevet

Arketypen: Jeg tror ikke alt kan forklares nøyaktig. MEN jeg vil gå så langt at jeg avskriver forklaringer som allerede er der f.eks så eksisterer det atomer.. Og derfor kan ikke masse deles uendelig. Dette er to prinsipper som homeopatien bryter med. Derfor mener jeg at det finnes en forklaring på at homeopatien ikke fungerer annet en som et placebo

Skrevet

Du forstår det ikke, ergo godtar du det ikke altså.

Vet du hva kvarker er? Da er vi to-tre nivåer UNDER atomer...

Skrevet

Javel ? Hvor har du det fra ? Sett det selv kanskje ?

Lurer bare på hvor du får alt fra. Linker tas imot med takk om du har :D

Skal prøve å grave opp litt mer om homeopati og undersøkelser selv...

:wink:

Nei, desverre har jeg ikke noen link. Men flere seriøse fora (bla Schrödingersk katt) har påpekt dette. Det finnes rett og slett ikke seriøse (dokumentert på en slik måte at de kan reproduseres av hvae som helst)undersøkelser som beviser at homeopati virker bedre enn sukkerpiller. Homeopatene sier at de selv har gjort slike undersøkelser, men klarer atlså ikke å gjenta dem under overvåkning.

Skrevet

hva med hydrokortison/cortison og pencilin....?... Masser av bivirkninger, og man har nå kommet til at det er best å bruke det mye mindre enn man gjorde..

Hva man vet om bivirkninger? Saken er jo at det er så mildt at det ikek kommer noen ja... :wink:

Skrevet
hva med hydrokortison/cortison og pencilin....?... Masser av bivirkninger' date=' og man har nå kommet til at det er best å bruke det mye mindre enn man gjorde.. [/quote']

Penicillin..bivirkningsprofilen er vel ikke så ille, er vel heller resistensproblematikken som gjelder all antibiotika. Leger er dessverre altfor raske til å skrive ut antibiotika. Noen infeksjoner går faktisk over av seg selv. Hvis antibiotika blir brukt med måte, så funker det når det skal.

Kortison har stygge bivirkninger ja. I store doser til systemisk bruk. Og dette blir brukt i tilfeller ved organtransplantasjon. Bivirkningene må dessverre tåles. Kan godt hende det finnes homeopatmedisiner som skal sørge for at kroppen ikke støter fra seg en ny nyre eller nytt hjere, men det hadde ikke jeg stolt på.

Den dokumentasjonen igjen..

Hverken legemidler eller homeopatmedisin er perfekt. Ingen vil stappe i seg noen av delene uten at det er ytterst nødvendig. Men det er hjelpemiddel, for å gjøre smerter og andre plager lettere.

Men jeg skal ikke begynne her, for det er en helt annen diskusjon, at det blir brukt alt for mye legemidler i dette landet. De fleste ville fått bakoversveis hvis de visste hvor mange paracetamoltabletter vi stapper i oss i løpet av ett år...

Skrevet

og veldig veldig mange kan en fotsoneterapaut hjelpe til å holde nede trykket... :wink:

Skrevet
Hva man vet om bivirkninger? Saken er jo at det er så mildt at det ikek kommer noen ja... icon_wink.gif

Og jeg kan spørre igjen; hva vet man om bivirkninger av homeopatmedisin?. Antakeligvis er det ingen, er jo kun vann.....

Nja. Jeg har hørt at det stort sett ikke forekommer bivirknnger. Men tar man for mye av homeopatmidler så kan virkningen "snu".

Skal gi et eksmpel på et middel jeg selv har brukt mot kvalme,-

Arsenicum album = hvit arsenikk. Det er et homeopatisk middel.

Hjelper mange mot kvalme, og andre symptomer som kan likne symptomene til arsenikkforgiftning ( brekninger, kvalme, magevondt, etc. )

Jeg har med hell brukt disse mot sterk kvalme, magesmerter og null matlyst. Min tante forklarte meg at,- bruker man større og flere doser av dette enn anbefalt, kan dette faktisk resultere at man blir dårligere igjen. At symptomene faktisk blir lik arsenikkforgiftning. Ved overdrivning av bruken....

Slik er det stort sett med de andre "giftige" og "farlige" stoffene også. Selv om det er fortynnet til minste mulige mengde. Nå er ikke alle homeopatiske midler fra skumle stoffer da.

Er ellers ganske enig i at nordmenn bruker altfor mye medisiner generelt.

Prøver å la være selv,- det er fort gjort å ty til Ibux ved migrene.

Og for de som lurer : Ja, jeg bruker begge deler, ikke bare "naturmidler".....

Synes skolemedisin og naturmedisin utfyller hverandre.

Skrevet
Synes skolemedisin og naturmedisin utfyller hverandre.

Dette er vel det idéelle. Bra at du klarer å finne den gyldne middelvei! Men de fleste leger har et smalt syn selv og ser ikke positivt på alternative behandlere. Og omvendt.

Om disse kunne samarbeidet og delt erfaringer og kunnskap kunne man kanskje kommet frem til noe meget fornuftig??

Men dessverre tror jeg at alt for mange leger sitt altfor høyt og godt på sin pidestall....

Skrevet

Og når det gjelder høyt legemiddelforbruk, tror jeg ikke det er noe bedre at folk stapper i seg homeopatmedisin. Hovedgreia er at folk tar altfor lett på legemiddelbruk, og tar den lettvinte utveien.

Akkurat mot migrene finnes det jo mange gode legemidler, men vanlig hodepine burde de fleste klare å komme seg gjennom uten å stappe i seg masse kjemiske stoffer

Skrevet

Dette er vel det idéelle. Bra at du klarer å finne den gyldne middelvei! Men de fleste leger har et smalt syn selv og ser ikke positivt på alternative behandlere. Og omvendt.

Om disse kunne samarbeidet og delt erfaringer og kunnskap kunne man kanskje kommet frem til noe meget fornuftig??

Men dessverre tror jeg at alt for mange leger sitt altfor høyt og godt på sin pidestall....

Så enig med deg asså :wink:

:briller:

Skrevet

Da slår vi fast at jeg har rett og de som ikke er enige med meg tar feil. :kul:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...