Gå til innhold

Homeopatiske medisiner er bare tull!

Tror du homeopatiske medisiner har noen virkning?  

4 stemmer

1. 1. Tror du homeopatiske medisiner har noen virkning?

• ja
      18
    • nei
      17

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jøje meg....

Nå virker det som om visse her tror at vi "homeopat-tilhengere" mener at homeopati kurerer alt... Og at vi ikke trenger skolemedisin i tillegg..

Bare for å oppklare litt, så slenger jeg ved en link

http://www.homeopati.no/main.html

Om noen gidder å lese litt her, så ser man at homeopati ikke skal bruke på alle typer lidelser...

At alt skal være dokumentert og "sikkert" er litt vel høye krav synes jeg.

Det må da kunne gå an å prøve ting selv om man ikke er GARANTERT at de virker ? Hva om skolemedisinen streiker og man har plager av revmatologisk art for eksempel ? Hva gjør man da ? Lider i det stille fordi man ikke TØR å prøve alternativ behandling ? Har du fremdeles dine prinsipper da Ragnhild ? Har du vært i en slik situasjon ?

På den måten merker flere og flere at alternativ medisin kan hjelpe dem et godt stykke, UTEN å nødvendigvis få se en tykk bunke dokumenter og analyser av homeopatiske midler.

Vil bare opplyse om at det er mange typer skolemedisin som ikke er "godkjent" ennå og er under utprøving.

Spesielt kreftpasienter som ikke responderer godt nok på "godkjente" preparater,- får sjansen til å være med i studier av disse.

Akkurat som det er noen garanti ?

Ragnhild : synes du det er useriøst av leger å sette kreftpasienter på legemidler under utprøving også ? Bare lurer jeg...

Poenget her er at det er lurt å ikke være så klistret til skolemedisin i alle tilfeller.... Hva om man får hjelp ved alternativ medisin ?

Hva gjør det egentlig at man ikke har dokumentasjon på alt ?

Er det ikke viktigere hva folk VIRKELIG erfarer ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror du må lese det jeg skriver en gang til, Diva. Hva folk velger å prøve på eget initiativ og for egen risiko og økonomiske fundamentering er en ting. Når man er desperat prøver man mye man ellers ikke ville ha prøvd, og det gjelder sikkert for de fleste. Men dette er privat. Om en lege "prøver ut" på legekontoret blir det noe annet. Alle må selvfølgelig få lov til å prøve det de måtte ønske dersom de tror det kan hjelpe dem til å bli frisk.

Men vi må kunne stole på at de medisiner vi tilbys hos legen og den behanlingen vi annbefales der er behandling og medikamenter med dokumentert virkning. Det virker som om mange synes det er merkelig at det ikke tilbys alternativ behandling av ymse slag på legekontoret. Jeg synes det er viktig at vi har et skille mellom dokumentert virkende medisin og det vi kaller alternativ medisin. Og jeg synes det er viktig at det offentlige helsevesenet holder seg til behandling som en vet har en virkninge.

Medisinske forsøk er noe helt annet, og det tror jeg du også vet. Når en kreftpasient får tilbud om en enda ikke ferdig utprøvet medisin er det som en del av et medisinsk forsøk for nettopp å finne ut om medisinen virker. Dette er selvfølgelig flott! Pasienten som ellers ikke kan bli hjulpet får mulighet til å prøve noe som kanskje virker. Samtidig vet pasienten at dette er under utprøving og kanskje ikke virker. Dette kalles forskning, og er jo nettopp måten en finner ut om medisiner virker på. Alle virkninger, bivirkninger og eventuelle resultater blir selvfølgelig nøye overvåket, og en får statistikker som sier noe om hvorvidt et medikament virker eller ikke. Legene som tilbyr slik eksperimentell behandling gjør det selvfølgelig ikke på eget initiativ, men som en del av et forskningsprosjet. Om en lege på eget intiativ, og etter at medisinen ikke har kunnet dokumenter noen effekt, fortsetter å tilby den til pasienter samtidig som han gir dem håp om at det skal virke, ja da er han useriøs.

Vi kan ikke slippe "medisin" som ikke er dokumentert inn på legekontorene, det skulle blitt meg et kaos! Men hva folk velger å gjøre privat er en helt annen sak. Selv ville jeg nok først valgt å prøve metoder med dokumentert virkning, uten at jeg derfor har utelukket at jeg ien desperat situasjon ville ha prøvd alt annet også. Men jeg sier ikke at fastlegen bør tilby det like vel!

Skrevet

Jeg er egentlig helt nøytral til homeopatiske midler.

Har ikke satt meg så veldig inn i hvordan det fungerer og hvordan det er fremstilt.

Men tilfeldigvis har jeg en mor som er litt hekta på homeopati.

Sist jeg besøkte foreldrene mine hadde jeg skikkelig mageknip i flere dager. Jeg prøvde med smertestillende og de hjalp litt, men ikke mye.

Til slutt klarte mamma å overtale meg til å ta et par sånne homeopatiske piller. Regnet ikke med noen virkning heller.

Men 15 minutter senere var mageknipet helt borte!

Jeg synes at dette er ganske utrolig, men jeg nekter å tro at smertene forsvant tilfeldig like etter at jeg hadde tatt pillene.

Det MÅ ha vært noe som virket.

Jeg er fortsatt ganske nøytral til dette. Fungerer det, så fungerer det. Og i mitt tilfelle så gjorte homeopati susen der og da.

Skrevet

Jeg hadde stor tro på homeopati-medesin.

Nå tror jeg ikke på det lenger. Trolig kan sukkerkulene ha en god placebo-effekt, men jeg ble dessverre ikke noe bedre av dem.

Jeg ble bedre av meg selv da. Til slutt. Men dessverre er jeg nå meget sterkt tvilende til homeopati.

men jeg synes det er bra at de ser på helheten. Mangler i kostholdet kan sikkert føre til ulike plager etc... Psyken og personligheten har jo også mye å si for helsetilstanden vår, så det er viktig å se på det også, og ikke akkurat hvor "vondten" ligger..

Gjest lekebøll
Skrevet

Interessant diskusjon.

I begynnelsen slang jeg egentlig bare inn et par motargumenter til Donnie, for å se hvor mye han egentlig hadde tenkt på dette.

Har jo utviklet seg til en morsom debatt, i og med at ytterpunktene har så vanvittig ulikt syn på saken - og akkurat dette er ikke noe man kan forandre ved å diskutere litt frem og tilbake.

Jeg for eksempel, har tro på mye alternativ medisin - fordi jeg selv har merket at det har hjulpet.

Et eksempel:

¤ Jeg hadde benhinnebetennelse, og var proppet full av smertestillende fra legen.

Uker senere var jeg hjemme en tur, hos moren min som driver litt med Reiki på hobby-basis. Hun tror forøvrig ikke noe på det hun driver med selv, og det gjorde ærlig talt ikke jeg heller.

Resultat: mye mindre smerter i leggen, og leging påbegynt.

Betennelsen forsvant etter noen dager.

Understreker her at hverken jeg eller "healeren" hadde tro på behandlingen.

For meg er det ikke rart dersom man ikke kan forklare hvordan slike ting fungerer.

Jeg vet at det finnes mer enn vi aner, og synes det er naivt å tro at vi har alle svar og løsninger nå.

På samme måte som at andre synes det er naivt å være mistroisk til skolemedisin.

Jeg er overbevist om at seriøse "alternative" behandlere kan hjelpe meg mye bedre med de fleste ting (sett bort i fra f.eks. brudd), nettopp fordi jeg har merket det selv.

Om det kan bevises eller ei, er uinteressant.

Gjest BlackCat (ikke innlogget)
Skrevet

Bare for å oppdatere dere "ikke-troende" - forskning pågår, og bekreftende dokumentasjon er underveis!!!

Faktisk er utviklingen kommet så langt at de har klart å kombinere den gamle østens kunnskap med vestens teknologi, og det finnes i dag et apparat som både tar seg av diagnose OG behandling!!!

Forøvrig vil jeg nevne at det ikke er snakk om 5000 år gammel kunnskap, men 10 000 år gammel. - Igjen et eksempel på at forskning er et område i utvikling, og som tvinger oss til å revurdere gamle oppfatninger!!!

Men - jeg skal også være den første til å innrømme at jeg er skeptisk - dog ikke til de ulike feltene (homøeopati, akupunktur etc.) men til UTØVERNE!!! Det finnes svært få som virkelig er FLINKE, men dessverre veldig mange som hevder at de er det!! Derfor vil også resultatene folk opplever variere.

Kort og godt: Behandlingen er ikke bedre enn utøverens kunnskaper!!!!!!

De beste skolene er i Tyskland (innenfor Europa i hvert fall), og skoletiden er 5 år. En hver utøver med mindre utdannelse, er å regne som AMATØR!!!

BC

Skrevet

men disse medisinene kan jo uansett ikke fungere (bare for å trekke det tilbake til tråden)

Skrevet

Feil Darko... DU TROR de ikke kan fungere. Du VET ikke at de ikek gjør det.... For å VITE må du kjøre i gang en stor undersøkelse, og du må ikke prøve å finne ut at de ikke fungerer da.... :wink:

Dessuten ser ikke jeg at diskusjonen har sporet av?...

Ragnild: Jeg har lest felleskatalogen jeg... Deter greit at piller fungerer, men .... Ser derfor alternativ som et fint tilegg om man blir slått helt ut av div bivirkninger.

Skrevet

Alternativt blir ofte prøvd når leger og skolemedisin ikke kan hjelpe!

Det er masse problemer leger ikke greier å finne ut av, kanskje fordi de ser for fysisk på ting? Det er ihvertfall min erfaring!

Jeg har hatt fysiske symptomer i maaaaange år, gått til lege etter lege, tatt prøver etter prøver, testet ut forskjellige, godkjente, medisiner av ymse slag (som legen ikke på noen måte visste om ville hjelpe eller gjøre ting værre, men NOE må jo også de prøve, når pasientens hverdag er mer eller mindre ulevelig og de ikke HAR noen medisin de VET virker!!)

Ingen lege eller skolemedisin klarte å hjelpe meg med mine daglige FYSISKE problemer!

Ingen leger klarte heller å gi meg noe sundt tips om hva jeg så skulle gjøre.

Homeopat ble derfor prøvd (det har seg ofte slik at når man har prøvd "alt", så prøver man seg på det man ikke nødvendigvis tror på også), jeg hadde for første gang på mange år en hel måned av gangen hvor jeg var frisk!! Jeg kunne fungere HELT normalt!!

Dessverre så virket ikke medisinen mer en en måned, så jeg dro tilbake å vi prøvde ut forskjellige doseringer for å finne det som passet. Noen doser virket ikke, noen virket i flere måneder, andre virket en måned.

Men så skulle jeg flytte til en annen kant av landet, og både det fakta at vi ikke hadde funnet rett dose OG at verken hun eller jeg kjente til noen god homøopat der jeg skulle flytte, gjorde at jeg kuttet ut homøopati. Og var rett tilbake på skratsj igjen og dårlig hver dag.

Hos meg viste deg seg at jeg hadde psykiske "plager" som hadde vart så lenge, og vært så ødeleggende at jeg antagelig må slite både fysisk og psykisk resten av livet.

Ved hjelp av psykolog har jeg fått startet fiksingen av det psykiske, men ingen lege kan hjelpe meg med det fysiske, for selv om flere og flere sliter med akkurat de samme fysiske plagene, så FINNES det ikke skolemedisin som fikser problemet, legene klarer nemlig ikke å finne en enkelt løsning, fordi problemene er sammensatt. DET er noe homøopatene er flinkere til! De tenker HELHET, ikke bare "hmm .. la meg se, det er IKKE levern.... og IKKE nyra.... nei... da er det ikke noe!!"

(og ja, det er forferdelig å sette leger i en så snever boks, men etter å ha forsøkt mange forskjellige, både private (DYRE) og fastleger, så er det det eneste ressultatet jeg får!

Det er DA man våger å ta sjansen på alternativt selv som skeptiker! Og det er også da det er godt å vite at flere og flere leger ikke bare aksepterer dette, men også samarbeider med homøopater og andre alternativere!

Jeg VET ikke hva jeg tror, om placebo-effekten kan fikse syke mennesker som ikke leger klarer å helbrede, eller om det er noe i det så mange tror at funker, er for min del ikke viktig. Når man har prøvd alle de såkalte "sikre" medisinene, og de ikke virker, så PRØVER man faktisk alternativt! Dersom man faktisk har en ulevelig hverdag.

Og for mange virker det med homøopat! Uansett grunnen! Mange blir friske, og det er av sykdommer de har slitt med i mange år, som ikke bare ville fikset seg selv helt plutselig! For DET tror jeg enda mindre på!!

Skrevet

For meg er det ikke rart dersom man ikke kan forklare hvordan slike ting fungerer.

Jeg vet at det finnes mer enn vi aner, og synes det er naivt å tro at vi har alle svar og løsninger nå.

På samme måte som at andre synes det er naivt å være mistroisk til skolemedisin.

Jeg er overbevist om at seriøse "alternative" behandlere kan hjelpe meg mye bedre med de fleste ting (sett bort i fra f.eks. brudd), nettopp fordi jeg har merket det selv.

Om det kan bevises eller ei, er uinteressant.

Enig med deg i at det er en interessant diskusjon, og det er gøy å diskutere med folk som holder seg saklig selv om man er uenige!

Jeg har IKKE sagt at jeg synes det er merkelig med ting man ikke kan forklare, og jeg kan heller ikke se at noen har sagt at vi har alle svar og løsninger her og nå. Men jeg forbeholder meg retten til å ikke tro på ting som hverken kan bevises eller det finnes en logisk forklaring på hovrfor det skulle virke sånn.

En kan selvfølgelig tro på ting fordi en har erfart det selv, men en bør jo være åpen for vitenskaplige undersøkelser like vel. Om det kommer en undersøkelse på en stor gruppe mennesker som viser at det langt flere som blir friske av ørebetennelse, magevondt og benhinnebetennelse når de får homeopatmedisin enn når de får sukkerpiller, da skal jeg tro på homeopatmedisin selv om det ikke finnes forklaring på hvorfor det virker. Og om det kommer en undersøkelse som viser det motsatte, at like mange blir friske av sukkerpiller som av homeopatmedisn, er du da åpen for å si at du tok feil? Eller mener du faktisk at det finnes ting som virker uten at det er mulig å vise i statistikk at det virker?

Er du enig med med meg i at det offentlige helsevesenet ikke bør tilby behandling som det ikke finnes dokumentasjon for at virker?

Gjest Anonymous
Skrevet

uansett så er det matematisk og fysisk umulig at homeopat medisin kan fungere fordi i en c30 eller d24 blanding som vanligvis blir brukt idag så er blandingen så utvannet at det ikke eksisterer et eneste fullstendig molekyl av basisgiften igjen i vannet! altså.. DET VANNET ER NØYAKTIG DET SAMME SOM DET SOM ER I SPRINGEN! forklar meg da hvorfor du tror dette vannet er annerledes??!! når det er fysiske beviser for at det ikke er det..

Skrevet

Ragnild: Jeg har lest felleskatalogen jeg... Deter greit at piller fungerer, men .... Ser derfor alternativ som et fint tilegg om man blir slått helt ut av div bivirkninger.

Hehe, lese felleskatalogen ja, en kan bli hypokonder av mindre ;)

Skrevet

forrige gjest er meg....

Gjest Embla s
Skrevet

Jeg gikk til homeopat pga eksem. Fikk sukkerpiller jeg skulle spise. Var ganske skeptisk i utgangspunktet. Jeg merket forandringer omtrent umiddelbart, noe som kun kan skyldes denne medisinen. Etter dette er jeg ikke i tvil om at homopat medisin har effekt. Det jeg tenker mer over er hvor flink/kunnskapsrik den enkelte homopat er. Slik jeg har forstått skal det god fagkunnskap og empati/menneskekunnskap til for å gi rett preaprat/dose.

Skrevet

Donnie: Du svarer på spørsmål m nye spørsmål... Svar først heller du, så kan vi diskutere.... Skal du diskutere så må du være mer enn en ordstyrer.... Er det rom for at matematikken ikek er nok til å bevise noe som helst? Deter mye i universet vi ikke forstår enda, og vi må utvikle nye formler og teorier for å kunne forstå hva som skjer.

Ragnild: Alt medisin har jo forklaringer de, men de er ikke godtatt av skolemedisinen, fordi de bruker termer de ikke godtar... Deter ikek lett å skulle dokumentere ting på skolemed. sine vilkår, får den er ikek bred nok... Jeg synes faktisk videre at det er seriøst av en lege å vise folk videre til alt medisin jeg. Synes deter useriøst å skrive ut f eks lykkepiller uten å prøve annet først... (ikke nønd vis alernativ med... men du forstår...)

Skrevet
uansett så er det matematisk og fysisk umulig t..

og det VET du? Hvordan kan du VITE det?

Da er begynneslen av universet også umulig, for det kan heller ikke forklares fysisk eller matematisk!

Gjest Embla s
Skrevet

Det er også viktig å ha i mente at det er UTROLIG mye penger involvert i skolemedisin og i legemiddelfirmaene. Og leger er vel generelt en gruppe som er uhyre redde for profesjonen sin. Tror mye hadde vært VELDIG annerledes hvis det ikke var for alle pengene og all prestisjen som er involvert i dette.

Skrevet
Det er også viktig å ha i mente at det er UTROLIG mye penger involvert i skolemedisin og i legemiddelfirmaene. Og leger er vel generelt en gruppe som er uhyre redde for profesjonen sin. Tror mye hadde vært VELDIG annerledes hvis det ikke var for alle pengene og all prestisjen som er involvert i dette.

Men slik det er nå brukes det vel mere penger på å bevise at kosmetikk holder det den lover, enn for å bevise at "medisiner" vi propper i oss virker slik vi får fortalt at de virker. Jeg synes ikke forbrukere bør godta å betale penger for ting som ikke engang kan dokumenteres skikkelig.

Gjest Embla s
Skrevet

Angående kosmetikk og løfter, vet jeg ikke. Men jeg har sett grelle eksempler på at legemiddelindustrien har sponset "forskning" som konkluderer med at medisinbruk er det eneste saliggjørende i forhold til andre metoder. Det blir litt "bukken og havresekken". JEg syns det er utrolig uetisk og tvilsomt at forskning sponses av legemiddelindustrien eller andre grupper med særinteresser..

Skrevet

Jepp. Koster penger å dokumentere slikt... Er derfor mange naturlegemidler som ikek blir dokumentert fordi ingen tar seg råd.... Men det skjer da... se på teatreolje... det får man nå bare kjøpt på apoteket....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...