Gå til innhold

Homeopatiske medisiner er bare tull!

Tror du homeopatiske medisiner har noen virkning?  

4 stemmer

1. 1. Tror du homeopatiske medisiner har noen virkning?

• ja
      18
    • nei
      17

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå skal jeg ikke blande meg inn i om homeopati virker eller ikke, men vil bare si at så vidt jeg har skjønt er den informasjonen D D har om hvordan homeopatmedisiner blir fremstilt riktig. Jeg skrev en stor oppgave om homeopati i 3.klasse på videregående og da intervjuet jeg en homeopat som drev klinikk i byen jeg er fra. Hun forklarte akkurat samme fremgangsmåte og utvanningsforhold som Donnie Darko beskrev. (Men det er fire år siden og kan selvfølgelig ha forandret seg uten at jeg vet det.) Noe av det som er viktig for at både homeopati og legemedisin skal virke er iallfall at man TROR på det (placeboeffekten).

Skrevet
Om det er så åpenlyst at dette er tull... Hvorfor er det da slik at flere (flinke også..) øeger også har utdannet seg innen homopati?....  

Er det slik at ingenting av det legeforeningen ikke godkjenner kan virke....?... Dvs all type alternativ medisin.  

Da slår du kategorisk fast at du VEt det ikke finnes mer mellom himmel og jord....  :wink:

Jeg er klar over hvordan homeopatiske midler blir framstilt.

Og jeg vil bare gjenta min "sak" med innlegget over.

For øvrig har jeg en tante som er homeopat og flere i min familie har gått på kurs innen homeopati.

Jeg har også prøvd det selv og med gode resultater.

Om dette er en fysisk umulighet, så vet jammen ikke jeg hva som har skjedd.

Har vel bare "trodd" på det og leget meg av meg selv ?

Eller kanskje det bare er innbildning ? Jo, vi sier det! Det er jo den letteste og mest "brukte" teorien av skeptikere....

DD : Hvorfor avviser troen på homeopati generell viten om medisin ?

Som du sikkert vet, så er det jo mange dr. med som også driver med homeopati. Kanskje du skulle høre litt med de som benytter seg av begge deler ?

Synes for øvrig Lekeball hadde flere gode poenger....

Skrevet

Les denne artikkelen, så forstår dere hva donnie darko mener.

Jeg tror egentlig at det funker.. Noen teknisk forklaring på meningen min har jeg ikke.. :)

Skrevet

Tror ikke at det funker i det hele tatt, iom at det ikke finnes rester av det opprinnelige virkningsstoffet i blandingen. Jeg tror ikke på spøkelser, og heller ikke på at vann har hukommelse.

Men jeg tror derimot på placeboeffekten.

Skrevet

"Prinsippene i homøopatien har ikke forandret seg siden den gang. De fleste blandingene som brukes av homøopater i dag er tynnere enn C12 eller D24. Utblandingen foregår på samme måte, og ifølge det vi vet om kjemi og fysikk, er det ikke mulig at vannet kan ha noen effekt."

Her står det jo svart på hvitt! Det går jo ikke ann og bestride dette! det er ikke mulig! Den eneste konklusjonen som ER mulig er at dette vannet ikke har noen effekt. Det finnes nå EN forklaring igjen: Det eneste dette vannet kan er og gi pasienten en Placebo-effekt. Les hele linken til jordbær! nå er det vel ikke snakk om tro lenger.... dette er jo fakta

Skrevet

Vel, jeg synes det først og fremst er bombastisk å si at "dette er tull" i en slik diskusjon. Det virker for meg respektløst og dumt. Jeg tror ikke på alt heller, og jeg tror det er mye bogus i helsekostbansjen bl.a. Men kaller jeg det tull og tøys for det ? Om folk har en virkning av det så er jo det kjempebra ?

Dere har lest rapporter, . jeg har prøvd dette. Om dere tror jeg hallusinerer, så er ikke det noen krise for meg.

Det er jo heller ikke nytt at vitenskapen / forskere og alternativ medisin / det "overnaturlige" ikke går så godt i sammen....

Hva med å bare prøve homeopati da, DD ? Bare for å ha prøvd lissom ?

Kan jo hende det funker ? :wink:

Skrevet

Jeg er enig i at det virker helt uforståelig at dette skal ha en effekt, men det gjør faktisk det..

Sønnen min har vært plaget av luftveisinfeksjoner og feber veldig ofte, både sommer og vinter, og etter x-antall penicillinkurer bestemte jeg meg for å prøve å ta han med til homeopat.

(Selv om jeg ikke hadde tro på det i utgangspunktet)

Da var han 3 år, så placeboeffekten er vel ikke så relevant.

Han ble bedre nesten med en gang, og han holdt seg helt frisk i over et halvt år (ny rekord), og når han begynte å få tendenser til å blir mye syk igjen tok vi en ny tur og fikk mer preparater, og det samme skjedde igjen.

Jeg kan ikke fatte hvordan det skal kunne funke, men det gjør det faktisk.. :D

Skrevet
Og jeg kan heller ikke forklare hvorfro naboens baby ble frisk fra ørebetennelse

Forskning viser at de aller fleste blir friske av ørebetennelse helt av seg selv. Derfor får man nå smertestillende og ikke penicilin dersom man kommer til legen med ørebetennelse. Om man da ikke er frisk etter 3-4 dager får man penicilin, men dette er altså noe de prøver i det lengste å ikke gi, og som veldig mange ikke trenger.

Kroppen vår har en fantastisk evne til å lege seg selv, og dersom vi får trøstende ord og noen medisiner vi tror virker blir vi ofte bedre. Og får vi det ikke blir vi mange ganger bra helt av oss selv.

Skrevet
Jeg tror ikke på alt heller, og jeg tror det er mye bogus i helsekostbansjen bl.a. Men kaller jeg det tull og tøys for det ? Om folk har en virkning av det så er jo det kjempebra ?

Blodigler og årelating ble i lang tid benyttet som behandling mot både det ene og det andre. Mange følte seg bedre, mange syntes de fikk god hjelp, de aller fleste var overbeviste om at det virket. Vi har slutta å bruke årelating, men det var ikke fordi folk følte at det ikke hjalp.

For meg holder det ikke at folk føler at noe hjelper. Skal jeg tro at noe virker skal det i det minste finnes nøytrale vitenskaplige undersøkelser som viser at flere blir bra av å få medisinen enn de som blir bra av å få en nøyaktig lik placebo. Det er ikke sikkert vi kan forklare hvorfor noe virker, men beviset for at det FAKTISK virker må i alle fall være bedre enn "jeg kjenner noen som ble bra". Og om en forsøker å forklare hvorfor noe virker, så må forklaringen i det minste henge LITT på greip, og ikke stride mot alt kjent kunnskap ellers.

Skrevet
helt enig...

Du, det kunne jeg tenkt meg ;)

Skrevet

1. Leger utanner seg til homeopater. Er de bare helt på jordet da?

2. Hva da med andre ting man ikek kan forklare med moderne medisin. jeg tenker på all alternativ medisin sim har med energibaner å gjøre: Kinesiologi, akupunktur, fotsone, etc etc... Er det bare tull da, siden man ikke forstår det enda, så er det tull... fordi vi har kommet så langt nå at man burde forstå alt... eller noe...

3. Betyr altså ikke 5000 år med erfaringer noe..... ?

4. Hva da med healing? Har du/dere opplevd det selv? Følelsen som er helt ufattelig og uvirkelig selv for folk som er helt sikre på at det bare er tull....

5. Kan man VITE at det ikek er mer mellom himmel og jord som vi ikke har kontroll på enda?

6. Er alternativ medisin værre enn å få piller som har ørten bivirkninger?

Tror det er farlig å være så kategorisk jeg.

Skrevet

Ifølge alt jeg har lært i kjemien på videregående og nå på høgskole skal ikke homeopatiske medisiner ha noen virkning. Men. Jeg har gått til homeopat gjennom hele oppveksten og fått god hjelp med flere plager. Jeg kan ikke forklare det, alt jeg vet er at det har virket på meg. Om det virker fordi jeg tror det skal virke, eller om det faktisk er medisinene som har noen effekt - vel, det aner jeg ikke. Og strengt tatt bryr jeg meg ikke så veldig om det heller, det viktigste er tross alt at de virker.

Skrevet

Mye som er vanskelig å forstå, det betyr imidlertid ikke at de ikek KAN fungere ja... Som at universet er uendelig, men at det samtidig utvides... DEt er vanselig å forstå, men et faktum slik vi ser det nå... :wink::sjarmor:

Skrevet
Mye som er vanskelig å forstå' date=' det betyr imidlertid ikke at de ikek KAN fungere ja... Som at universet er uendelig, men at det samtidig utvides... DEt er vanselig å forstå, men et faktum slik vi ser det nå... :wink::sjarmor:[/quote']

:Nikke:

For 5000 år siden trodde man jorda var universets sentrum

For 500 år siden trodde man jorda var flat

(For 5 minutter siden trodde du at mennesker var de eneste levende vesener på jorda) Fra Men in Black..

Annonse
Skrevet

Jeg har selv blitt hjulpet av homeopatisk medisin, så jeg er veldig positiv til dette!

Har tidligere vært hos en utrolig anerkjent og dyktig homeopat/kinesolog her i byen, og hun oppdaget og påpekte flere problemer/lidelser som jeg ikke engang hadde fortalt henne at jeg hadde! Bl.a. oppdaget hun en melintoleranse (som jeg ble kvitt) og en ubalanse i binyrene / hormonforstyrrelse som forårsaket ekstraordinære hjerteslag, noe som var utrolig ubehagelig. Disse "hjertehoppene" ble jeg kvitt etter et par uker ved hjelp av naturmedisin, og det var ikke innbilning! Kjenner også mange andre som har fått hjelp av henne.

Så folk må tro akkurat hva de vil, jeg vet hva jeg har opplevd! Men som med vanlig skolemedisin, så vil nok ikke naturmedisin kunne hjelpe alle mennesker og heller ikke kunne bøte på alle lidelser... :wink:

Skrevet
Men som med vanlig skolemedisin' date=' så vil nok ikke naturmedisin kunne hjelpe alle mennesker og heller ikke kunne bøte på alle lidelser... :wink:[/quote']

Yup! Det finnes dessverre få vidunderkurer!

Skrevet
1. Leger utanner seg til homeopater. Er de bare helt på jordet da?

Leger kan være "overtroiske" som alle andre. Jeg vet om leger som ber pasientene gå til "kloke koner" eller samiske sjamanner når de ikke selv kan hjelpe pasientene. Leger er ikke allvitende, at en lege tror på noe er ikke et bevis for at det er sant. JEG synes det er ufattelig useriøst av en lege å behandle med metoder som det ikke finnes bevis for at virker. Det kan like gjerne virke mot sin hensikt så lenge forskningen på området ikke er god nok.

2. Hva da med andre ting man ikek kan forklare med moderne medisin. jeg tenker på all alternativ medisin sim har med energibaner å gjøre: Kinesiologi, akupunktur, fotsone, etc etc... Er det bare tull da, siden man ikke forstår det enda, så er det tull... fordi vi har kommet så langt nå at man burde forstå alt... eller noe...

Det er forskjell på å ikke kunne forklare ting og ikke kunne bevise at det virker. Dersom noe virker men vi ikke vet hvorfor er det kanskje greit å bruke det, om vi vet tilstrekkelig til samtidig å være sikker på at det ikke er skadelig. Om vi etter utallige forsøk ikke klarer å få statistikker på at noe faktisk virker så bør vi annta at det er tull til det motsatte er bevist. Etter det jeg kjenner til finnes det god dokumentasjon på at f.eks akupunktur virker, selv om vi ikke fullt ut klarer å forklare hvorfor.

3. Betyr altså ikke 5000 år med erfaringer noe..... ?

Som de fleste av oss vet baserer dagens legevitenskap og farmasi seg i stor grad på nedarvet kunnskap og lærdom. Men noe er forkastet. Vi må bruke fornuften, ikke blindt støtte oss på erfaringer. Heldigvis gjør vi det, og slipper derfor å oppleve årelating når vi kommer på legekontoret. Enkelte behandlingsmetoder har vært direkte farlige, andre vinner bedre og bedre innpass i dagens legevitenskap fordi det faktisk har noe for seg.

4. Hva da med healing? Har du/dere opplevd det selv? Følelsen som er helt ufattelig og uvirkelig selv for folk som er helt sikre på at det bare er tull....

Det er sikkert fint med fantastiske følelser. Bare litt upraktisk at det til nå har vist seg umulig å dokumentere virkningen.

5. Kan man VITE at det ikek er mer mellom himmel og jord som vi ikke har kontroll på enda?

Det eneste som er helt sikkert er jo faktisk at selv om vi vet mye om denne verden vi lever i, så er det mye mere vi ikke vet.

6. Er alternativ medisin værre enn å få piller som har ørten bivirkninger?

Tror det er farlig å være så kategorisk jeg.

Man er i alle fall ganske kategorisk om man putter alt man kaller "alternativ medisin" i en bås, og sier at det enten er værre eller bedre enn skolemedisinen. Blir også veldig kategorisk å putte skolemedisinen i bås og kalle det "piller med ørten bivirkninger". Det vitner om et lite nyansert syn på skolemedisinen, som kanskje er basert mere på fordommer enn på kunnskap.

Jeg synes ikke bevis for at ting virker er for mye å forlange. Selvfølgelig kan en på egne vegne prøve ut ting som ikke er bevist at virker. Da tar en sjansen for at det kan være farlig, samt det økonomiske løfte selv. Å forvente at behanlingsmetoder som det ikke finnes vitenskaplig dokumentasjon for skal tas inn i vårt offentlige helsevesen og belastes våre offentlige skattekroner blir rett og slett vanvittig. Når virkningene ikke kan dokumenteres kan heller ikke bivirkninger og skadevirkninger det. Hva skjer den dagen legen anbefaler alternativ medisin som viser seg å skade folk?

Man skal være kritisk til hva man tror på uansett hvilket hold det kommer fra. Og en bør i alle fall være åpen for at det finnes alternative årsaker til at noe "virker.

Skrevet

ang det du skriver om mitt syn på skolemed så tar du feil, men nok om det.

at du synes lege som har tatt seg tiden og bryer med å utdanne seg til homeopater er useriøse for ågså stå for di regning.

Det er imidlertid et faktum at man ikke har satt av noe særlig midler eller ressurser for å i det hele tatt prøve å finne ut om alt medisin virker. ...

Man kan spørre seg om det er arroganse eller hva...

Deter tross alt FÅ år siden kiropraktorer ble anerkjent... sier en del om fordommer og hvem som har dem. ...

Skrevet
ang det du skriver om mitt syn på skolemed så tar du feil, men nok om det.

Var det ikke skolemedisin du mente når du skrev "piller med ørten bivirkninger"? Tror nok i såfall du bør forklare ditt syn på skolemedisin litt bedre gitt..

at du synes lege som har tatt seg tiden og bryer med å utdanne seg til homeopater er useriøse for ågså stå for di regning.

Jeg synes leger, som på sitt kontor og i den offentlig betalte arbeidstida bruker tid på å annbefale eller praktisere behandling som det ikke finnes bevis for at virker, er useriøse. Når jeg går til legen min, og når jeg betaler for et offentlig helsevesen, så vil jeg at tid og resurser skal brukes på ting som er dokumentert virkning. Hvordan ville du like å få foreskrevet en tradisjonell reseptmedisin som det fanntes like lite seriøs forskning på som det i dag finnes på homeopatmedisin? Ville du gladelig tatt den? Det ville IKKE jeg.

Det er imidlertid et faktum at man ikke har satt av noe særlig midler eller ressurser for å i det hele tatt prøve å finne ut om alt medisin virker. ...

Man kan spørre seg om det er arroganse eller hva...

Deter tross alt FÅ år siden kiropraktorer ble anerkjent... sier en del om fordommer og hvem som har dem. ...

Man kan selvfølgelig spøre seg hva det kommer av. Kanskje kommer det av at folk er så utrolig villige til å bruke penger på alt mulig rart, at det faktisk ikke trengs skikkelig dokumentasjon for å få folk til å kjøpe... Eller kanskje kommer det av holdninger som du anntyder. Eller kanskje en blanding, eller kanskje noe helt annet. Jeg synes det er synd, for forsking på alle mulige nyttige behandliger er kjempeviktig! Men det er en helt annen diskusjon.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...