Gå til innhold

Omo, Blenda, Ariel, Surfe?

Hvilket vaskemiddel? Flere valg  

46 stemmer

1. 1. Hvilket vaskemiddel?

• Omo
      16
    • Blenda
      11
    • Ariel
      6
    • Surfe
      0
    • Milo
      5
    • Neutral
      14
    • Andre - utdyp
      6

Anbefalte innlegg

Gjest Belle Gunnes
Skrevet (endret)

Hva foretrekker du av vaskemiddel til klær? Er det virkelig noe særlig forskjell på vaskeeffekten, eller går det mer på merke, navn og lukt?

Jeg liker ihvertfall Ariel sin lukt. Og om jeg ikke får tak i Ariel, så blir det Omo. Gamle vaner er vonde å vende gitt :gjeiper:

Nå har jeg lyst til å prøve Surfe, fordi det lukter ok. Noen som har prøvd denne?

Jeg tror rett og slett ikke at klær blir så skittent lengre at vaskeeffekten er det viktigste mer. Mye av tøyet blir jo vasket etter en eller to gangers bruk.

Endret av Belle Gunnes
Skrevet

Blenda - av det uparfymerte slaget. Orker rett og slett ikke sterk vaskemiddellukt av klærne. (Og så bruker jeg Milo til ullklær ettersom jeg har falt for reklamen som sier det er mildere for ullfibrene.)

• Liker 1
Gjest Mahareth
Skrevet

Bruker Blenda, men har tenkt på å bytte til Neutral. Liker ikke at alt er så parfymert.

Skrevet

Jeg prøvde Ariel for ei stund siden, men måtte vaske klærne om igjen og kasta pakken etterpå. Snakker om sterk lukt!! Jeg er lærer, og kan faktisk plukke ut de ungene i klassen som har klær vasket med Ariel... Skjønner ikke at noen vil bruke det! Man vil da lukte noe annet enn vaskemiddel..?

Jeg bruker en blanding av Omo og Neutral. Har en boks jeg blander det i. Omo lukter litt for sterkt og Neutral lukter jo absolutt ingenting, så en mix av de to pluss litt mildt skyllemiddel funker perfekt her i huset. Jeg bruker også Milo til ullklær.

Skrevet

Jeg kjøper bare det billigste, uansett.

Skrevet

Jeg bruker Ariel eller OMO, kommer lit an på hva jeg får tak i først. Begge er like greie til min bruk. Har ikke merket spesielt sterk lukt fra Ariel, men det kan godt hende fordi jeg blander tøymykneren ut i eddik for å få vekk lukt fra svarte klær og treningsklær så kanskje det nøytraliserer litt lukt.

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Jeg har heller ikke merket sterk lukt fra Ariel, men bruker det bare på hvitvasken min. Altså sengetøy og håndklær ol. Og det er deilig med sengetøy og håndklær som lukter rent. Har luktfri skyllemiddel og bruker også lite såpe. Bruker pulver og ikke flytende.

Skrevet

Bruker Unik stort sett.... Kjøper bare Omo eller lignende ved store tilbud eller på svenskehandel....

Ser ikke poenget med å kjøpe dyrt vaskemiddel pga navnet.....

Gjest Lille-pus
Skrevet (endret)

Her går det jevnt i Neutral (pulver, flytende og skyllemiddel).

Lukt er hovedgrunnen, samt at jeg har parfyme-allergisk familie på besøk av og til :)

Eneste problemet er at jeg ikke lenger finner den flytende ull & silke utgaven til Neutral (?).

Så for ull og silke er det nå Milo (på svære flasker kjøpt på Felleskjøpet til super-pris :)

Endret av Lille-pus
Skrevet

Her går det jevnt i Neutral (pulver, flytende og skyllemiddel).

Lukt er hovedgrunnen, samt at jeg har parfyme-allergisk familie på besøk av og til :)

Eneste problemet er at jeg ikke lenger finner den flytende ull & silke utgaven til Neutral (?).

Så for ull og silke er det nå Milo (på svære flasker kjøpt på Felleskjøpet til super-pris :)

Milo kommer også i parfymefri variant :) Heldigvis for oss som ikke kan fordra å lukte vaskemiddel.

Husker en barndomsvenn av lillebroren min hadde en parfymevaskende mor. Såpass ille at det noen ganger sved i nesa mi bare han kompisen var på besøk. Det postive var jo selvfølgelig at det lukta "rent" lenge etter at han hadde gått igjen :P

Skrevet

Etter å ha forsøkt billigmerker sverger jeg til OMO.

Jeg synes hvitvasken blir grå av billigmerkene, og jeg synes heller ikke at det blir ordentlig rent.

Ariel klarer jeg ikke lukten på. Den er altfor sterk.

Skrevet

Synes omo lukter for sterkt. Bruker oftest Blenda sensitiv eller neutral. Til ull har eg brukt unik og milo. Foretrekker parfymefri milo. Skulle hatt eit vaskemiddel ekstra for kvitvasken. Synes noko av det kvite begynner å bli grått sjøl om eg bruker vaskemiddel berekna for kvitt og vasker kvitt for seg sjølv. Får kjøpe noko biotex eller noko, tenker eg.

Skrevet

Omo. Noen som har prøvd den nye som har kommet?

Skrevet

Bruker blenda parfymefri. Men etter at jeg leste en undersøkelse som sammenlignet alternative vaskemidler (vaskenøtter o.l.) med vann har jeg begynt å halvere mengden. Klærene blir faktisk ganske rene i vann, men er det lukt eller flekker bruker jeg fortsatt vanlig mengde.

Etter at jeg begynte å bruke en del ullklær ble jeg skikkelig lei av lukten til Milo. Så hvis de ikke har Milo parfymefri når jeg handler så får ullvasken vente.

De gangene jeg bruker tøymykner så går jeg for en mild eller parfymefri variant.

Ved å velge parfymefritt så kan man faktisk selv bestemme hva man vil lukte! Favorittparfymen kommer liksom mer til sin rett da. ;)

Skrevet

Gleder meg forresten til våren kommer og klesvasken kan tørkes ute. Soltørket klesvask lukter utrolig godt!

• Liker 2
Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Jeg tror alt for mange bruker alt for mye såpe. Jeg bruker et par spiseskjeer vaskepulver til en full maskin. Og jeg har industrimaskin tilgjengelig, så jeg får vasket mye av gangen.

Merker at klærne også blir missfarget om man bruker for mye såpe.

Sikkert derfor jeg liker lukten av Ariel fordi såpelukta er såpass svak i klærne mine alikevel.

Skrevet

Jeg bruker Omo og Blenda om hverandre. De ble kåret som best for noen år siden. Kjøper sensitiv dersom mulig samt bruker skyllemiddel uten lukt. Milo for ullvask.

Du kan lese en test her: http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.7351717

Ariel kommer dårligst ut.

Gjest Spinell
Skrevet

Bruker som regel flytende OMO, pluss Milo til ullvask.

Skyllemiddel bruker jeg nesten aldri.

Skrevet

Nautral pulver, Milo til ullvask og ingen tøymykner (men har det meste i trommel).

Skrevet

Jeg bruker OMO.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...