AnonymBruker Skrevet 17. februar 2011 #1 Skrevet 17. februar 2011 Par i nær familie kommer ofte med kritiske innspill hvis jeg har nye planer. Det gjør at jeg føler at jeg ikke må stole på meg selv og er i stand til å ta egne valg. Ett eksempel er ferien jeg har planlagt sammen med en kollega. Kritikken bruker å legge seg, men det er sårende at de aldri viser glede når jeg har funnet på noe positivt og som ikke vil gå utover andre. Etter at vi pratet om påske og sommerferie for litt over en uke siden og jeg ble møtt med kommentarer som at det er dyrt, kan være veldig varmt der og om jeg er sikker på at jeg vil trives med å reise så langt, selve flyturen kan bli plagsom, vil jeg heller tenke litt mer på å dra på hytta, jeg kan få matforgiftning, må huske på vaksiner før jeg drar... Etter samtalen har jeg vært i generelt dårlig humør og har ikke energi til å gjøre det jeg til vanlig gjør etter jobb. Jeg grubler og føler meg trett, uengasjert og alt virker tungt å forholde seg til. Av natur er jeg ikke en som krangler og jeg har nok med å svare når jeg blir satt i en forsvarsituasjon. Kan det være lurt å ta en rolig prat og fortelle at alle kommentarene er sårende og påvirker meg negativt? Ferien er ikke bestilt og jeg ser på brosjyrene og tenker at jeg helst ikke vil tenke mer på det og gleden ved å planlegge er blitt borte. Jeg har slitt med depresjoner og gått i terapi, ble friskmeldt for tre år siden og går ikke på medisiner.
Supramundane Skrevet 17. februar 2011 #2 Skrevet 17. februar 2011 Min personlige erfaring med familiemedlemmer/venner som er overdrevent kritiske og negative er at man har to valg: 1) Ta det opp med dem direkte, og formane dem om å slutte. 2) Klarer de ikke dette må du videre enten ikke involvere dem i dine planer, eller rett og slett bare tolerere det. Jeg valgte å sette ned foten og gi klar beskjed - sluttet de ikke å kritisere ville jeg avslutte forholdet vårt og holde avstand. Det har blitt mye bedre, og det lille som kommer må jeg bare overse etter beste evne.
AskEmbla Skrevet 17. februar 2011 #3 Skrevet 17. februar 2011 Bestill deg tur, reis og kos deg!!! Du vet selv ditt eget beste! Si det til de at du gjerne vil styre ditt eget liv uten negative innvendinger fra de! Be dem komme med det de mener om det er noe positivt!!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå