Gå til innhold

Kalori-inntak i forhold til aktivitet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg lurer noe angående kaloriinntak og aktivitet. Jeg er 15 år(snart 16) gammel jente fra Oslo, er 164 cm høy og veier ca 47-51 (kan gå opp og ned både 2-3 kilo hver dag, noen som vet en grunn til dette?). Jeg trener minst 30 min hver dag, i form av joggetur, styrke, lagsport eller gåtur. En vanlig dag for meg (med tanke på mat og trening) ser slik ut:

Spiser noen nøtter før joggetur

06.00 - joggetur (ca 1 time iregnet stopp på veien (typ. par sekunder pr stopp)

07.00 - frokost: En vanlig skål (full) med havregrøt med smør, sukker, kanel og rosiener pluss et glass juice, to tran tabeletter og multivitamin.

08.00 - gå til skolen ca 15 min

10.40 - Lunch: 4 husmann-knekkebrød med ost og smør, gjerne 2-3 frukt (eple,appelsin og pære) pluss vann

14.30 - gå hjem ca 15 min

15.00 - Mellommåltid: en skål (halvfull) med yoghurt, valnøtter, mandler, müsli, cornflaces og rosiner.

16.00 - styrketrening ca 40 min - normal intensitet

17.15 - Middag: Fiskekaker (3 stk), potet med smør (1 stor), masse salat og vann

mellom 19.00 og 22.00 - Mellommåltid: Frukt, knekkebrød med smør og ost eller 1-2 sjokoladebiter.

Jeg drikker også vann fordelt utover hele dagen og det blir noen dager til at jeg spiser dessert som inneholder i overkant av 200 kcal.

Noen dager har jeg volleyball i tillegg, ca 1,5 time, men da spiser og drikker jeg selvfølgelig ekstra både før og etter trening. Ellers har jeg et normalt aktivitetsnivå utenom trening og går opp en del trapper og oppoverbakker iløpet av dagen.

Hvordan er næringen jeg får i meg iforhold til aktivitetsnivå? Jeg vil ikke gå ned i vekt, heller opp grunnet ekstra muskler. Noe jeg skal gjøre annerledes?

Hadde blitt veldig glad for svar ;)

-Oslojente 15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

TS her. Vil legge til at jeg muligens har veldig lett beinbygning og at jeg har vært liten og lett hele livet, har alltid ligget under normalvekt iforhold til gjevnaldrene ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her. Vil legge til at jeg muligens har veldig lett beinbygning og at jeg har vært liten og lett hele livet, har alltid ligget under normalvekt iforhold til gjevnaldrene ;)

Vekten på skjelettet varierer med ca en kg fra menneske til menneske, så lett/tung beinbygning betyr i praksis ingenting.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...