AnonymBruker Skrevet 17. februar 2011 #1 Skrevet 17. februar 2011 Jeg har tenkt litt på dette,hvis samboeren min dør hvem skal arve? Jeg eller moren? Jeg og samboeren min har akkurat kjøpt oss hus,å moren hans vil at de skal skrive kontrakt på at hvis Han dør,så skal hun arve alt.. Er dette riktig? Hva med meg? Vi har ikke samboer kontrakt,men skal ordne det. Vi har vært sammen i 3 år og bodd sammen i 2. Jeg jobber ikke (student) så han betaler jo så og si alt.. Men har jeg virkelig ikke krav på noe? Hvilken ordning har dere?
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2011 #2 Skrevet 17. februar 2011 Du har krav på det som er ditt og det som du har kjøpt med ham. Det han har kjøpt er det vel moren som arver. Ordne dere en samboerkontrakt fort som fy.
SusanneGullet Skrevet 17. februar 2011 #3 Skrevet 17. februar 2011 Litt tilig og tenke slik etter 3 år, eller? Jeg mener at det for være opp til samboeren din og bestemme, hverken du eller moren hans kan bestemme det.
Gjest Heloise Skrevet 17. februar 2011 #4 Skrevet 17. februar 2011 Du har ikke krav på noe hvis dere ikke har kontrakt på noe, eller hvis han ikke har skrevet noe testamente. Samboere har "ingen" rettigheter sånn sett.
Humleblomst Skrevet 17. februar 2011 #5 Skrevet 17. februar 2011 (endret) Vi er gift og uten barn, så her arver vi hverandre. Jeg synes det blir merkelig om mor arver alt om man er i et godt etablert samboerskap, men om man ikke har vært sammen så lenge er det gjerne naturlig. Men hva synes samboeren om denne ideen til moren, er han enig? Ellers arver vel slektninger automatisk om man ikke skriver samboerkontrakt eller gifter seg såvidt jeg vet. Edit: samboerkontrakt med testamente altså.. Endret 17. februar 2011 av Humleblomst
^littletoomuch Skrevet 17. februar 2011 #6 Skrevet 17. februar 2011 Dere kan begunstige hverandre via livsforsikringer og skrive testamente som bør tinglyses og gjøres etter formkravene i loven. Om han skulle falle fra i dag(ja, bilulykker osv kan skje i dag) så har du ingen rettigheter dessverre.
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2011 #7 Skrevet 17. februar 2011 Syns Ikke det er tidlig å tenke på,siden vi har kjøpt hus sammen. Halvpartebe av tingene våres har jo jeg kjøpt også,kan hun komme å ta alt? Så lenge vi ikke har kontrakt. Hva med bilen? Å alt dette.. Tror ikke han vil dø på 100 år men det er jo greit å vite litt.. 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2011 #8 Skrevet 17. februar 2011 Syns Ikke det er tidlig å tenke på,siden vi har kjøpt hus sammen. Halvpartebe av tingene våres har jo jeg kjøpt også,kan hun komme å ta alt? Så lenge vi ikke har kontrakt. Hva med bilen? Å alt dette.. Tror ikke han vil dø på 100 år men det er jo greit å vite litt.. Som sagt, det som er ditt er ditt. Hvis du har kjøpt noen av tingene i huset, så er de dine, og hun kan ikke ta dem. Men alt som du ikke har kjøpt, er det hun som arver.
Gjest Heloise Skrevet 17. februar 2011 #9 Skrevet 17. februar 2011 Søk på nettet, er mye om samboerkontrakter og lover litt her og der. Har lest litt om det selv. Ja hun kan komme til å få ganske mye. Enten skriver dere kontrakt ellers må du regne med at det er det som skjer i tilfelle rottefelle, og alt det der
kaprifolen Skrevet 17. februar 2011 #10 Skrevet 17. februar 2011 Litt tilig og tenke slik etter 3 år, eller? Jeg mener at det for være opp til samboeren din og bestemme, hverken du eller moren hans kan bestemme det. Man kan få kreft, bli påkjørt, bli uprovosert slått ned og drept av slaget (dette skjedde med min eks), eller dø en uventet død (kan nevne 3 som bare har sovnet inn i tyveårene). Synes det er rart at banken din ikke har forklart dere dette, og gitt dere forsikringer i forhold til at dere kan bli uføre, dø fra hverandre osv, og risikere å ikke få betalt husavdragene uten forsikring. Skaff dere forsikring fort som fy! 2
Gjest Iah Skrevet 17. februar 2011 #11 Skrevet 17. februar 2011 Litt tilig og tenke slik etter 3 år, eller? Jeg mener at det for være opp til samboeren din og bestemme, hverken du eller moren hans kan bestemme det. Tidlig å tenke på? De har kjøpt bolig sammen, da er det for meg en selvfølge å skrive samboerkontrakt og gjensidig testamente. Gjensidig livsforsikring også for den saks skyld. 2
sussanne Skrevet 17. februar 2011 #12 Skrevet 17. februar 2011 Det dere har kjøpt felles er feller. Dvs du eier 50% og han eier 50%. Hvis han skulle dø, ville hans 50 % ble arvet av barna hans. Siden han ikke har barn, vil moren og faren arve 50% hver. Hun skal å ingen måte arve alt dere eier og har. Og jeg syns egentlig at dette var en veldig spesielt ønske! Hvilken mor er det som tenker på at sønnen kan dø? Herregud....
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2011 #13 Skrevet 17. februar 2011 Kan noen fotelle meg litt om livsforsikring? Er ikke så klok på dette..
Gjest Heloise Skrevet 17. februar 2011 #14 Skrevet 17. februar 2011 Det dere har kjøpt felles er feller. Dvs du eier 50% og han eier 50%. Hvis han skulle dø, ville hans 50 % ble arvet av barna hans. Siden han ikke har barn, vil moren og faren arve 50% hver. Hun skal å ingen måte arve alt dere eier og har. Og jeg syns egentlig at dette var en veldig spesielt ønske! Hvilken mor er det som tenker på at sønnen kan dø? Herregud.... Kanskje han tjener bra, eller har mange verdier hun sikler på? Finnes mange grådige mennesker der ute som tenker på slikt før det meste annet. Sier ikke at hun er slik, men det er det første jeg tenker. Men nok trolling fra meg
^littletoomuch Skrevet 17. februar 2011 #15 Skrevet 17. februar 2011 Det dere har kjøpt felles er feller. Dvs du eier 50% og han eier 50%. Hvis han skulle dø, ville hans 50 % ble arvet av barna hans. Siden han ikke har barn, vil moren og faren arve 50% hver. Hun skal å ingen måte arve alt dere eier og har. Og jeg syns egentlig at dette var en veldig spesielt ønske! Hvilken mor er det som tenker på at sønnen kan dø? Herregud.... Faktisk en smart mor...men nok om det. Som TS skriver så er det ikke sikekrt at de eier 50% hver. TS sier jo selv at han betaler alt. Hun har ikke krav på noe om de ikke har bodd sammen i 2 år og har felles barn.
^littletoomuch Skrevet 17. februar 2011 #16 Skrevet 17. februar 2011 Kan noen fotelle meg litt om livsforsikring? Er ikke så klok på dette.. Hva slags bank har dere? Ville kontaktet de slik at dere får en skreddersydd løsning fra de.
Gjest norah Skrevet 17. februar 2011 #17 Skrevet 17. februar 2011 (endret) Litt tilig og tenke slik etter 3 år, eller? Jeg mener at det for være opp til samboeren din og bestemme, hverken du eller moren hans kan bestemme det. Tidlig? Så hun, eller samboeren for den saks skyld kan ikke dø av hjerneslag eller bli overkjørt av en bil i morgen? Og da kan ikke h*n sitte igjen med et gigantisk lån som ikke kan betjenes? Og da kan ikke en eventuelt merkelig svigermor kreve halvparten av boligen - slik at hun må selge hele greia og sitte igjen med masse gjeld? Det gjør hun forøvrig uansett hva svigermor måtte bestemme seg for. Joda, det kan skje - og slikt skjer. Her i gården arver vi ikke hverandre(enda, endres nok når vi har større verdier å arve) - men vi har gjensidig livsforsikring på hverandre som dekker boliglånet fullt ut. Det gjorde vi samme dag vi signerte boligkontrakten. Vi har også selvsagt uføreforsikring på begge - noe samboer synes ble litt dyrt, men gikk med på umiddelbart når jeg forklarte konsekvensene av å la være... Jeg mener jo TS sin løsning er veldig ansvarsløst når det engang blir barn inni bildet. Hadde krevd at jeg/barna stod som hovedarvinger lenge før vi fikk barn sammen om det var verdier å snakke om. Det er tungt nok å miste sin livspartner og forelder til barn om man ikke skal stå der uten bolig i tillegg. Tenk på barna som ikke bare har mistet sin far/mor - men også må flytte umiddelbart fra hjem/muligens venner og skolekrets om gjenlevendes økonomi ikke tillater samme livsstil? TS; livsforsikring og uføreforsikring MÅ dere ha. Stusser litt nå merker jeg.... Hvordan hadde dere tenkt at dere skal forsørges dersom en av dere faller fra eller blir helt/delvis ufør? Endret 17. februar 2011 av norah 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2011 #18 Skrevet 17. februar 2011 Vi har jo bodd sammen i 2 år.. Livsforsikring?!
juliane Skrevet 17. februar 2011 #20 Skrevet 17. februar 2011 LITT spesielt at svigermor faktisk mener det er hun som burde bli begunstiget i tilfelle sønnen dør og ikke svigerdatteren som han deler livet med? Altså, juridisk sett er det jo foreldre som arver når man ikke har barn eller sikret seg gjennom testamente etc., men moralsk sett vil jeg jo tro de fleste mener det er samboeren som burde arve, det er jo tross alt hennes liv som ellers kommer til å bli fullstendig kastet om på. Nei, her er det bare å sikre seg i hue og ræva med en gang, for her lukter det grådig svigermor! 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå