Jenta24 Skrevet 17. februar 2011 #1 Del Skrevet 17. februar 2011 Kan katter spise det meste som vi mennesker spiser?Katten min på 6 måneder får kun tørrfor og våtfor. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lizette Skrevet 17. februar 2011 #2 Del Skrevet 17. februar 2011 Jeg mener å ha lest at katter i hvert fall ikke må få i seg løk, fordi dette kan sette ut hele immunforsvaret deres. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mellers Skrevet 17. februar 2011 #3 Del Skrevet 17. februar 2011 Nei. Kattemager er ikke skapt for menneskemat. Sjokolade (!!), melk (laktose) og krydrete middagsrester (blant mye annet) er fyfy. Et godt tørrfôr (RC, Hill's, Eukanuba, Orijen) beregnet på kattunge og snart ungkatt, samt et fra fullkostvåtfôr er kjempebra for din katt på 6 måneder! Våtfôr er viktig i kattekosten. Ønsker du å gi snacks, kan du for eksempel gi rå, usaltet (!) kyllingfilet eller kjøttdeig, eller du kan koke litt kylling og ris. Ikke gi kokte bein. Selvfølgelig dør ikke katten om en liten bit norwegia tilfeeeldigvis skulle falle av skjærfjølen , men jeg vil ikke anbefale å gjøre menneskemat til en snacksvane. Her er en god link om kattens ernæring: http://kattstatus.se/nyapierson.pdf http://kattstatus.se/sida50.html Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jenta24 Skrevet 17. februar 2011 Forfatter #4 Del Skrevet 17. februar 2011 Jeg bruker tørrfor fra matmons som jeg kjøper på felleskjøpet. Foret er beregnet på kattunger fra 0-1 år, også får han Whiskas våtfor for voksne katter, grunnen til det er at han begynte å mjaue hele tiden og var bestandig sulten, når jeg brukte whiskas junior våtfor. Her om dagen tok jeg opp en boks med makrell i tomat, det ville den ha men jeg ble veldig usikker på om jeg kunne gi han det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mellers Skrevet 17. februar 2011 #5 Del Skrevet 17. februar 2011 Katten bukker ikke under av litt makrell i tomat, men det kan være uheldig å gi mye av det, eller i store mengder. 1: fordi magen kan reagere og det ender med diare, og 2: kattesnacks er best usaltet. Derfor er heller ikke Whiskas våtfôr på fast basis noe å anbefale. Butikkfôr inneholder ofte mye salt, som ikke er bra, pluss at de er stappet med masse "fyll" som katten ikke utnytter (som en haug med karbohydrater). Men som sagt: Det meste er ok i små mengder. En koseboks med Whiskas et par ganger i måneden er ikke noe jeg prøver å holde tordentale om, men dersom du har tenkt å fôre fast: To porsjoner tôrrfor, en porsjon våtmat per dag, for eksempel, så vil jeg anbefale et bedre fôr. Mjau som du får kjøpt på felleskjøpet (tror jeg), har jeg fått anbefalt som et billig, men godt våtfôr. Du vil også merke at avføring lukter mindre, og kommer ut i mindre mengde når katten spiser kvalitetsfôr kontra butikkfôr med masse avfallsstoffer den ikke kan utnytte Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spent... Skrevet 17. februar 2011 #6 Del Skrevet 17. februar 2011 Jeg ville nok ha vært litt forsiktig. Salt blant annet er veldig fy fy. Får de for mye salt kan dette føre til krystallisering i blæra. Mye av kattematen du får kjøpt i vanlig matbutikk inneholder for mye salt, og kan skape plager hos katter. Flere av mine katter har opplevd dette, og måtte begynne på "spesiall for". Bedre heller å være føre var! Lykke til Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lille-pus Skrevet 17. februar 2011 #7 Del Skrevet 17. februar 2011 "Alt med måte" er det noe som heter, og det gjelder både salt og diverse typer menneskemat:) Når det gjelder salt(er) så er det litt variasjon mellom kloridene, men spesielt magnesium i saltforbindelse (magnesiumklorid)er den største synderen når det gjelder dannelse av krystaller i blæren. Siden hankatter har (av fysiologiske årsaker) et trangere urinrør enn hunkatter så er det hannene som er mest utsatt for krystall-problemer, spesielt hvis de ikke drikker så mye heller. Så var det menneskematen; som snacks - stor sett ingen problemer. Som hovedfor - ikke like bra. Har selv en han, en hun, - og en han til Den ene hannen er rimelig skeptisk til menneskemat, men har noen favoritter av det slaget (løvtynn, skivet kalkun, - med pepper ! ) Hunnen har lært av hanne nr. 2, og hun vil smake på alt, men ikke spise alt. Den siste hannen (min funksjonshemmede hjertevenn) vokste nok opp i et hjem hvor han best burde spise det som bød seg, - han spiser nesten alt (inkludert brød). Men, favoritter har jo han også; "Tre på topp" listen ser slik ut: roquefort (ja, du leste riktig, det duger ikke hverken med Selbu blå eller Norzola, det må være ekte fransk roquefort ), løvtynn pastrami, og ikke minst: makrell i tomat ! Så får de innimellom en liten diggebit av det de like veldig godt, når slike varer befinner seg i kjøleskapet Ellers går det i RC av både vått og tørt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sequax Skrevet 17. februar 2011 #8 Del Skrevet 17. februar 2011 Nei, du skal være forsiktig med å gi saltholdige matvarer, hvertfall! Katten din MÅ ikke ha våtfôr; jeg ga katten min Royal Canin-tørrfôr for sensitive kattemager. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djungelvrål Skrevet 17. februar 2011 #9 Del Skrevet 17. februar 2011 Katten min smaker på sjokolade,potetgull, is, pølsebiter og rå saltet kjøttdeig. Men det er sjelden. Tror ikke av og til gjør noe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2011 #10 Del Skrevet 17. februar 2011 Katter spiser ikke salt og ikke grønnsaker i vill tilstand, men hvis det slenger feks. en gulrotbit sammen med fisken eller kjøttet (usaltet) en gang i mellom tror jeg ikke det skader. Jeg ville föret med et kvalitetsfôr. Det koster ikke mer siden katten vil spise mindre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aurora M. Skrevet 17. februar 2011 #11 Del Skrevet 17. februar 2011 Som hovedregel: Menneskemat til mennesker. Kattemat til katter. En liten godbit i ny og ne som litt kokt fisk, kyllingfilet, kalkunfilet o.l skader ikke. Men kjøp kvalitetsfor til katten din tilpasset aktivitetsnivå og alder fortrinnsvis hos veterinær eller dyrebutikk. Det lønner seg på alle måter i lengden! Når det er sagt har jeg ei pusine her som simpelten eeeelsker avokado, og kommer stormende bare hun ser en! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2011 #12 Del Skrevet 17. februar 2011 Katter er fra naturens side rene kjøttetere, og har følsomme mager. Dvs at det som er greit å gi katten som snack er rått kjøtt og lite annet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2011 #13 Del Skrevet 17. februar 2011 Katten min smaker på sjokolade,potetgull, is, pølsebiter og rå saltet kjøttdeig. Men det er sjelden. Tror ikke av og til gjør noe. "Tror" som i "undersøker ikke om det kan være skadelig før jeg gir det til katten min"? Ansvarligheten lenge leve... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djungelvrål Skrevet 17. februar 2011 #14 Del Skrevet 17. februar 2011 Ja jeg er kjempeuansvarlig som har latt katten min smake på is 2 ganger i dets 4 år gamle liv. Burde ikke hatt katt! Rart den har overlevd, den har også fått smake leverpostei, fyameg for en dårlig dyreeier jeg er. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest BabyBlue Skrevet 17. februar 2011 #15 Del Skrevet 17. februar 2011 Jeg er livredd for at katten min skal få i seg for mye sjokolade, nøtter og salt snacks. For det første har han en følsom mage og smaker på alt han kommer over, og for det andre er det ikke bra for han. Han får usaltet kjøtt og reker fra tid til annen, og utenom det spiser han kattemat. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2011 #16 Del Skrevet 17. februar 2011 Det som sies av gammelt ordtak: Visst man skal sjekke om matvarer er i orden, gi det til katten. Spiser katten , kan mennensker spise det og. hunder derimot, er ikke smarte nok til å styre unna feks giftige planter i gresset. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
UnderCover Skrevet 17. februar 2011 #17 Del Skrevet 17. februar 2011 Det som sies av gammelt ordtak: Visst man skal sjekke om matvarer er i orden, gi det til katten. Spiser katten , kan mennensker spise det og. hunder derimot, er ikke smarte nok til å styre unna feks giftige planter i gresset. Så katten vet SELV hva den bør spise 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2011 #18 Del Skrevet 17. februar 2011 Ja jeg er kjempeuansvarlig som har latt katten min smake på is 2 ganger i dets 4 år gamle liv. Burde ikke hatt katt! Rart den har overlevd, den har også fått smake leverpostei, fyameg for en dårlig dyreeier jeg er. Klarer du ikke argumentere saklig for valgene dine, siden du må ta mitt argument og forvrenge det til det ugjenkjennelige og i tillegg late som om du ikke bryr deg? Det tar ikke lang tid å gå på google å sjekke om det er bra for den, vet du. Melkeprodukter, inkludert is kan gi diaré - så hvorfor gi katten det i det hele tatt? Selv opplevde jeg at hunden til et familiemedlem nesten døde fordi hun hadde gitt den sjokolade uten å sjekke først. Katten din kommer sikkert ikke til å dø av noe som helst du gir den, men hvorfor risikere å påføre den ekstra ubehag når du lett kan finne ut om det er harmløst eller ikke? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djungelvrål Skrevet 17. februar 2011 #19 Del Skrevet 17. februar 2011 Klarer du ikke argumentere saklig for valgene dine, siden du må ta mitt argument og forvrenge det til det ugjenkjennelige og i tillegg late som om du ikke bryr deg? Det tar ikke lang tid å gå på google å sjekke om det er bra for den, vet du. Melkeprodukter, inkludert is kan gi diaré - så hvorfor gi katten det i det hele tatt? Selv opplevde jeg at hunden til et familiemedlem nesten døde fordi hun hadde gitt den sjokolade uten å sjekke først. Katten din kommer sikkert ikke til å dø av noe som helst du gir den, men hvorfor risikere å påføre den ekstra ubehag når du lett kan finne ut om det er harmløst eller ikke? Jeg trenger ikke argumentre saklig når du er usaklig. Katten min er en utekatt, hvis hu ikke tåler i slikke is fra en finger så er det ikke liv laga. Gir katten en fløteskvett i ny og ne også. Det blir for dumt å være hysterisk. Katter levde i 20 år før også, da de levde på skyller fra gårdene. Kattene jeg vokste opp med fikk leverpostei på brødskive som kos, er helt sikker på at de ikke led noen nød. Kattens mage er hardfør da de spiser insekter, mark, fluer, mus og rotter. Katta mi drikker også dovann, dusjvann og drikker vann fra sølepytter. Også tror du de føler ubehag av en sleik med is?? 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2011 #20 Del Skrevet 17. februar 2011 Jeg trenger ikke argumentre saklig når du er usaklig. Katten min er en utekatt, hvis hu ikke tåler i slikke is fra en finger så er det ikke liv laga. Gir katten en fløteskvett i ny og ne også. Det blir for dumt å være hysterisk. Katter levde i 20 år før også, da de levde på skyller fra gårdene. Kattene jeg vokste opp med fikk leverpostei på brødskive som kos, er helt sikker på at de ikke led noen nød. Kattens mage er hardfør da de spiser insekter, mark, fluer, mus og rotter. Katta mi drikker også dovann, dusjvann og drikker vann fra sølepytter. Også tror du de føler ubehag av en sleik med is?? Men i alle dager? Det er laktose i is og andre melkeprodukter. Det er det ikke i sølevann og mark. Katter tåler ikke laktose, så hvorfor driver du å sammenligner med helt irrelevante ting? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå