Gå til innhold

Bestige en topp tre ganger i uka


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg pleier å bestige en liten "topp" rundt tre ganger i uka. Den har utrolig ulent terreng opp til toppen, og man må klatre siste distansen for å komme seg opp. Men man kan jogge ned igjen (typisk sti med myr og stein). Løypa går som en sirkel med toppen i midten. Jeg bruker ca 20 min på dette. Er det nok for en dag, eller bør jeg gjøre noe mer? I utgangspunktet ønsker jeg bare å komme i bedre form og gjerne stramme opp rumpa litt.

Gjør som sagt dette tre ganger i uka, pluss noen rumpeøvelser hver dag. Har det noe for seg eller bør jeg trene mer, og mer variert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er jo absolutt en god start! Kan du ta en liten runde FØR du starter på stigningen, slik at turen tilsammen blir nærmere en time?

Du bør vel variere litt etterhvert, trene lenger. F.eks styrke på hele kroppen og/eller utholdenhet(dvs lengre joggeturer, spinning etc)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å bestige en liten "topp" rundt tre ganger i uka. Den har utrolig ulent terreng opp til toppen, og man må klatre siste distansen for å komme seg opp. Men man kan jogge ned igjen (typisk sti med myr og stein). Løypa går som en sirkel med toppen i midten. Jeg bruker ca 20 min på dette. Er det nok for en dag, eller bør jeg gjøre noe mer? I utgangspunktet ønsker jeg bare å komme i bedre form og gjerne stramme opp rumpa litt.

Gjør som sagt dette tre ganger i uka, pluss noen rumpeøvelser hver dag. Har det noe for seg eller bør jeg trene mer, og mer variert?

Hvis formålet er å bli i bedre form så må du variere treningen og ha progresjon. Hvis ikke blir du stående på nøyaktig samme sted hele tiden.

Enten må du øke tempoet (og ha flere intervaller) eller så må du gjøre andre ting i tillegg.

Hva med å bestige toppen 2 ganger, så 4 ganger, så 5, osv. per økt.

Ev kan du øke tempoet. Løpe opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville lagt inn litt ekstra jogging på slutten 2 ganger i uka(ikke oftere for å unngå belastningsskade i lengden) - og litt styrketrening.

Man må jo trene styrke minst 2 gng i uka for å få effekt, så du kan jo eks kjøpe inn et par kettlebells/manualer e.l og ta styrkeøvelser etter et par av disse turene?

Ta heller øvelser som går på flere muskelgrupper enn mange enkeltvis. Finnes tusenvis av tips på youtube ;)

Men, jeg ville kanskje også kjøpt et par vektbelter som du kan ha på deg på gåturen - så blir det ekstra utfordring når du føler pulsen ikke får så mye utfordring på vei opp. Sånn etterhvert når formen er blir enda bedre og du trenger utfordring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å skrive det, men jeg løper opp. Løypa tar normalt 1 time om man skal gå med familien, barn osv. Er skikkelig god og svett når jeg er ferdig. Jeg må nok variere litt mer ja, muligens svømming og mer styrke:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å skrive det, men jeg løper opp. Løypa tar normalt 1 time om man skal gå med familien, barn osv. Er skikkelig god og svett når jeg er ferdig. Jeg må nok variere litt mer ja, muligens svømming og mer styrke:)

3 Slike turer i uka er utvilsomt god mosjon, jeg tror du allerede nå merker bedring.

Selv har jeg siden ca 15 Januar gått 2-8 (normalt 4-5) timer på ski hver uke , og framgangen har vært enorm. Jeg klarer nå 13 km i samme fart som min gjennomsnittsfart på 2km (maks satsing) for en måned siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...