Gå til innhold

Pass nødvendig til Danmark?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Håper noen vet svaret på dette her. Er det slik at en er helt avhengig av å ha pass hvis en skal fly til Danmark? Hvor lang tid tar det å få et pass nå for tiden? Skal brukes om kort tid hvis det er nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nja. Man skal i teorien kunne reise uten pass, men det kommer an på en del ting. Noen flyselskap krever pass. SAS gjør ikke, Norwegian gjør heller ikke (tror jeg). Sjekk med selskapet du reiser med.

Ellers kan det dukke opp tilfeldige passkontroller, og som norsk statsborger er pass den eneste gyldige legitimasjonen du har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mellom de nordiske landene holder det visstnok med bankkort (med bilde). Men jeg vil nok si at du burde skaffe deg et pass, om du ikke allerede har. Better safe than sorry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke passplikt til Danmark dersom du er norsk statsborger. Det er heller ikke noe krav om legitimasjon men det kan jo være greit å ha med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er krav om at man skal legitimere seg når man skal fly til Danmark (jeg flyr dit jevnlig), men bankkort med bilde eller førerkort holder. Hvis det derimot er barn som skal med så ville jeg tatt med passene deres da de ikke har noe annen gyldig legitimasjon. Flyselskapene kan visst ikke kreve at barna har med pass når de flyr mellom de nordiske landene, men vet om folk som har fått trøbbel når de ikke har kunne legitimere barna......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke passplikt til Danmark dersom du er norsk statsborger. Det er heller ikke noe krav om legitimasjon men det kan jo være greit å ha med.

Jo, krav om legitimasjoen er det. Om det holder med førerkort eller om det skal være pass, er opp til flyselskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jo, krav om legitimasjoen er det. Om det holder med førerkort eller om det skal være pass, er opp til flyselskapet.

Det er passfrihet i Norden. Dvs at om du kommer med bil til Danmark så trenger du ikke pass. Pga bl.a. terrorfrykt kreves imidlertid ID hvis man tar båt eller fly, men selskapene kan ikke kreve pass såfremt du har gyldig ID med bilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heloise

Nordmenn har kun en gyldig ID i utlandet og ved reise - Pass.

Reiser man uten er det en risiko man selv tar. Jeg anbefaler det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er passfrihet i Norden. Dvs at om du kommer med bil til Danmark så trenger du ikke pass. Pga bl.a. terrorfrykt kreves imidlertid ID hvis man tar båt eller fly, men selskapene kan ikke kreve pass såfremt du har gyldig ID med bilde.

Jo jo, men så er det jo dette med hva som er gyldig legitimasjon.. Jeg reiste til Danmark senest i januar, og da ble det krevd pass fra Norge til DK, men ikke DK-Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heloise

Jo jo, men så er det jo dette med hva som er gyldig legitimasjon.. Jeg reiste til Danmark senest i januar, og da ble det krevd pass fra Norge til DK, men ikke DK-Norge.

Dette er nok pga EU. Siden Norge ikke er i EU gjelder ikke samme regler for oss inn til EU land, som det gjør for borgere fra EU land inn til Norge. Strengere regler gjelder for oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 2008 måtte jeg vise pass fra køben til osl med SAS

I fjor måtte jeg vise pass fra køben til osl med norwegian.

ALLE som reiste hadde så og si pass med seg med unntak av en person første gangen, som ikke fikk komme på, og en hel barnefamilie den andre gangen jeg reiste. De fikk heller ikke reise hjem gitt.

Ta alltid med deg pass ut av grensa, hvor dum er du? Beklager, du er heller kanskje bare lite belest, jeg mener bereist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 2008 måtte jeg vise pass fra køben til osl med SAS

I fjor måtte jeg vise pass fra køben til osl med norwegian.

ALLE som reiste hadde så og si pass med seg med unntak av en person første gangen, som ikke fikk komme på, og en hel barnefamilie den andre gangen jeg reiste. De fikk heller ikke reise hjem gitt.

Ta alltid med deg pass ut av grensa, hvor dum er du? Beklager, du er heller kanskje bare lite belest, jeg mener bereist.

Vet ikke hvor bereist du kan være heller??? Jeg reiste i høst en gang pr uke t/r Oslo København med hhv SAS og Norwegian. Jeg har ALDRI vist annen legitimasjon enn bankkort med bilde.

Den norske ambassaden i Danmark sier det samme.

Ser at de legger til at man bør ha det med for sikkerhets skyld. Jeg har i løpet av det siste halvannet året reist omtrente 20 ganger t/r Kastrup og aldri hatt noe annet enn bankkort. Jobber i et selskap hvor vi i snitt har 5 personer som ukentlig reiser ned til Køben, alle bruker førerkort/bankkort som ID og ingen har noen gang blitt avkrevd pass.

Endret av Snuppa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

man skal i teorien kunne reise norge - danmark uten pass, men har du ett pass så ta det med!

jeg og en venninne reiste til danmark i sommer, og trengte kun leg i norge. men da vi kom til danmark var det noe galt med den døren vi skulle gjennom, så vi måtte gå en annen vei, og endte opp i utenriks terminalen hvor vi måtte gjennom passkontroll..! jeg viste bankkortet mitt, og forklarte at jeg var norsk og kom med fly fra Oslo. Han var irritert og sa at neste gang tar du med pass eller så slipper du ikke inn...

vi skulle jo ikke ha vært i den terminalen (men d var jo ikke vår feil!), men jeg skal uansett ha med meg passet neste gang.. just in case!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...