Gå til innhold

venn med spiseforstyrrelse

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

Min beste venninne har blitt ekstremt kroppsfiksert i det siste, hun trener masse og spiser lite. Hun pleide å ha masse selvtillit og var sikker på seg selv. Nå bryr hun seg om hva alle andre mener, er enkelt påvirkelig og tenker bare på hva hun ikke liker ved seg selv. Hva skal jeg gjøre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En person med anoreksi vet oftest ikke at de har det. Derfor fungerer det ikke å spørre om hun har det, for hun vil nekte for det.

Du må følge med henne, og se hvordan vekten hennes utvikler seg. Hun kan utvikle bulimi, grunnet sterk spisetrang etter sulting, noe som hun gjerne kan holde stabil vekt med.

Ser du direkte tegn til en spiseforstyrrels eller lignende så ikke vær redd for å ta kontakt med noen som kan hjelpe.

Om hun er en yngre person, er det mulig å snakke med hennes og dine foreldre. Du kan også snakke med helsesøster på skolen eller noen på en helsestasjon.

Å skaffe en legetime, der du "lurer" henne med, Eks sier at du trenger henne som støtte e.l. er mulig. Men ikke ødelegg tilliten hun har til deg.

Det er utrolig vanskelig å finne den rette veien å gå med dette, mn å ikke gjøre noe gjør alt værre.

Spør henne gjerne om hvordan hun har det, og fortell litt om hva du har merket. Hun vil nok bli sur og nekte, men det er normal spiseforstyrret oppførsel.

Hun vil nok også trekke seg unna både deg og andre mennesker, og ønsker å være alene.

Men for all del. Ikke gi opp om du virklig mener hun er syk.

Jo tidligere problemet hanskes med, jo enklere er det å bli frisk.

Skrevet

Enig i mye av det Maisabell skriver her!

Noe av det viktigste du kan gjøre er å være der for henne og vise at hun er bra nok som hun er!!

Bortsett fra det Maisabell sier vil jeg råde deg til å ringe IKS. Tlf nr finner du på nettsiden demmes, iks.no. Alle som sitter her å svarer har masse kunnskaper om spiseforstyrrelser, har vært syke selv og har taushetsplikt.

Lykke til!

Skrevet

En person med anoreksi vet oftest ikke at de har det. Derfor fungerer det ikke å spørre om hun har det, for hun vil nekte for det.

Njaa, etterhvert vet nok de fleste at de har et problem. Men i begynnelsen er det ganske vanlig å nekte, både for andre og seg selv.

Utrolig vanskelig situasjon, det er veldig vanskelig å komme innpå en person med spiseforstyrrelser, da alt liksom blir feil uansett. (Prater utifra meg selv her, sier ikke at det gjelder for absolutt alle).

Fortsett å "følge med" på venninna di, og ser du at ting går helt gale veien.. vel. Kanskje du kan kontakte IKS (interessegruppa for kvinner med spiseforstyrrelser) og spørre om råd? Da får du snakket med mennesker som har god kompetanse og sikkert har hørt fra hundrevis av mennesker i samme situasjon. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...