Gå til innhold

Løfte opp fremmeds miniatyr.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg var i dyrebutikken i overigårgår, med min miniatyrhund for å kjøpe kløv. Står å prater med en ansatt og vi så på hunden gå og bevege seg litt. så kom en annen ansatt og satte seg ned å hilset på hunden min (uten å spørre, men greit nok selv om jeg ikke liker det), hun koste med hunden i kanskje et minutt før hun løfter opp hunden min og reiser seg opp. Og holder hunden min i armene sine.

Jeg ble rett og slett sjokkert og klarte ikke si noe. Hun holdt hunden i 5 minutter eller noe før hun satte den ned. Selv om hunden min er liten skal den IKKE plukkes opp av bakken, i hvertfall ikke av fremmede uten tilatelse av meg. Min hund er en HUND med store bokstaver, og vi går 2 timer i skogen daglig. Kun av praktiske grunner har jeg mini-hund.. Jeg angrer nå på at jeg ikke sa i fra der og da til henne, evt sa i fra til sjefen at jeg ikke likte dette. Hvis det skjer igjen kommer jeg uten tvil til å si ifra.

Overreagerer jeg? Hvordan ville dere reagert? hvorfor er det greit å løfte en fremmeds hund bare fordi den er liten? Tror ikke folk hadde syntes det var stas om jeg løftet opp golden retriveren dems for å hilse og kose...

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Belle Gunnes

Nei du overreagerer ikke. Alt for mye frekke folk der ute.

Jeg hadde en hund, som var usikker av seg, og flere ganger måtte jeg be folk om IKKE å sende ungene sine bort på bikkja mi. Passet en valp en gang også hvorpå en fremmed dame kom løpende å sa "nhååå" og løftet opp valpen :nei:

Min hund mine regler!! Og spesielt for deg med en liten hund, så er det ennå viktigere at folk respekterer ditt ønske om å ha den som en HUND.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy flate da hadde jeg blitt sinna! for ikke å snakke om at DSG'n min antagelig hatt satt tennene i vedkommende, han er en omplasseringshund som er redd bakparten sin, selvom han er en søt liten hund...

Det skulle være en selvfølge at ansatte i dyrebutikker har nok antenner til å vite at man spør før man løfter opp noens hund. Jeg tror faktisk jeg hadde kommet til å ringt for å snakke med butikksjef i etterkant om jeg hadde blitt så pass at jeg ikke sa noe der og da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg TS!

Selv er jeg en sånn som ikke løfter opp fremmede hunder, punktum. Har vært borti noen småttinger som klatrer opp i fanget, og det blir litt annerledes, men det å bare løfte opp hunden uten å spørre eier en gang er direkte frekt. Synes faktisk man burde spørre om lov til å hilse på også. Det blir jo omtrent som å gå bort og kose på fremmedes unger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heloise

Jeg hadde aldri plukket opp en fremmeds hund... Plukker ikke engang opp families miniatyrer. For meg er det kun til nød at man løfter dem opp i det hele tatt.

Synes det blir litt dumt å plukke opp fremmedes hunder for å "kose".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en liten miniatyr hund, og jeg liker ikke at fremmede løfter han opp uten at jeg har sagt at det er greit.

Han er litt skeptisk mot nye mennesker så tror nok ikke noen hadde gjort det uten at han hadde sagt fra selv at han ikke likte det.

Men det å sette seg ned og strekke ut hånden og hilse på har jeg ikke noe i mot, for da kan hunden selv velge om han vil hilse eller om han vil trekke seg unna. Og dette kommer man ikke unngå hvis man har med seg hunden i butikker. Desverre...

Endret av Lille´s
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er enig i at det er uakseptabelt at hunden din ble løftet opp uten din tillatelse.

Jeg har blitt utrolig irritert de gangene folk har løftet opp min hund uten at jeg har sagt det er greit, i tillegg synes ikke hunden min noe spesielt om å bli løftet opp hele tiden. Det er ikke spesielt ofte jeg løfter han opp heller, ett par ganger for dagen kanskje når jeg merker at han er kosete eller han faktisk ber om å bli løftet opp og brelt med.

En annen ting som er utrolig irriterende er de som skal klappe og kose på hunden min og tror at det er helt greit å slippe sin hund bort til min. Hvor har det blitt av alle folkene som oppfører seg normalt, og ikke bare går bort til hunden min eller slipper sin hund bort til min uten å spørre? Det finnes hvertfall ikke mange sånne her hvor jeg bor. :kjefte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du overreagerer ikke! Har en minityr selv og har opplevd NØYAKTIG DET SAMME som deg. Dette var riktignok ikke i en dyrebutikk, men når jeg gikk tur med Bichon Havanaisen min og ei dame kom forbi. Hun spurte mye spørsmål om hunden, jeg tenkte, ja gøy det, jeg liker å snakke om hunden, jeg er stolt av henne. Hun spør og graver og setter seg ned for å kose og hilse på hunden. Det syns jeg også er OK. Hunden er ganske søt, jeg skal ikke legge skjul på det, og mange mennesker kommer bort å skal kose med henne. Heldigvis er hun utrolig sosial også og elsker andre mennesker og dyr så inget problem for henne heller. Men tror du faen ikke at den dama plukker opp hunden min mens jeg holder henne i bånd, og bærer henne som en Chihuahua i ei rosa veske. Jeg sa med en gang "kan du sette henne ned? hun liker ikke så godt å bli bært på". Sannheten er at hun liker godt når jeg gjør det, men jeg orker ikke å la andre bære hunden min som jeg ser på som en hund, ikke et kosedyr.

Jeg syns det er utrolig frekt og irriterende. Menneskene som kommer bort for å hilse, spørre og kose syns jeg er kjempe koselige, men de som plukker opp hundene og tror det er noe annet enn hund kan bare glemme å komme bort til meg altså. Hunden min er et levende vesen og har sine egne bein å stå på, samt sin egne tanker om å bli løftet på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er tegn på manglende respekt. Man spør alltid eier om tillatelse til å nærme seg og hilse på hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og dette kommer man ikke unngå hvis man har med seg hunden i butikker. Desverre...

Trikset er å ikke ta med seg hunder i butikker :tommelopp: Bortsett fra dyrebutikker da ;)

Men ja, det er utrolig frekt å ta seg friheter med andres dyr. Enten det er snakk om å gå bort til de uten å ha spurt på forhånd eller å løfte de. Og ekstra merkelig blir det når det er noen som jobber i en dyrebutikk som oppfører seg sånn.

Og jeg skjønner at det er vanskelig å si noe der og da for man har jo ikke lyst til å være "sur kjerring". Men hvis det skulle skje neste gang du er innom går det kanskje ann å si noe sånt som: Unnskyld meg, men jeg løfter ikke på henne. På en bestemt måte med et smil om munnen.

Og jeg mener ikke at du trenger å be om unnskyldning, det er bare å si det på i en hyggelig tone :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig i at sånn gjør man ikke, men jeg synes du burde sagt fra med en gang og på en hyggelig måte. Selv om det var frekt av henne, hadde du ikke tjent noe på å bli illsint med en gang. Å si fra til sjefen kunne fått henne i mye mer trøbbel enn hva jeg synes er rett. Du kunne bare sagt "h*n liker ikke å bli løftet" eller "kan du være så snill å sette ham/henne ned?", så ville problemet vært løst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro det bare var ubetenksomhet, selv om det gjaldt en ansatt i dyrebutikken.

Du kunne sagt i fra på en hyggelig måte:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du overreagerte ikke nei!

Hvis noen hadde løftet opp min hund, hadde jeg helt klart sagt ifra.

Hvem gjør noe sånt da?

Det er folkeskikk å spørre om man kan hilse, og jeg har aldri noensinne sett at noen har spurt om de kunne BÆRE hunden.

Hvorfor skal man bære hunder (bortsett fra i veldig spesielle situasjoner)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror det er utrolig mange mennesker som ikke har forståelse av at ikke hvem som helst skal bare bruke dyret som ett kosedyr. Jeg er av og til og stiller ut katten min, og katten min er litt nervøs av seg, så jeg bærer den litt rundt så den skal få se seg omkring. Skjer HELE TIDEN at en eller annen besøkende på utstillingen kommer og bare begynner å ta på katten min. syns det er helt fælt for katten sin del.

Tror gjerne det er folk som ikke har dyr selv som ikke har skjønt dette med at dyr trenger respekt de også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å klage til sjefen synes jeg bare er feigt, hvis det var så ille (noe jeg er enig i) så kunne du sagt ifra i løpet av de 5 (!) minuttene hun holdt hunden din.

Jeg har opplevd det samme. Min hund har vondt i bakparten sin pga sterk HD på tross av sine 5 kg og da han var liten var det ei i dyrebutikken som løftet ham opp og helt opp i ansiktet. Hallo! Han knurret selvfølgelig, både fordi man må løfte han på en spesiell måte for at han ikke skal få vondt, og i tillegg var hun fremmed. Hun KJEFTET på hunden min!! Jeg sa at jeg skjønte godt at han knurret på henne... Hun ble snurt men det var sannheten.

Endret av NovaFlare
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...