Gå til innhold

Trenger hjelp snarest! P-piller

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest16
Skrevet

Hei! Jeg trenger virkelig litt hjelp, så fort som mulig. Jeg skal begynne på p-piller for første gang nå, og legen min ba meg ta den første p-pillen dagen jeg fikk mensen. Men, problemet er at jeg fikk mensen nå idag, mens jeg var på skolen. Jeg har tenkt til å ta p-piller hver morgen i 06-tiden. Jeg lurer på om det er greit at jeg tar min første p-pille i kveld når jeg kommer hjem (21-22 tiden), deretter ta andre p-pille i morgen kl 06? Eller er det best at jeg venter med første p-pille til i morgen tidlig? Vil jeg da være beskyttet fra og med første pille?

Takker for svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ves du vil være heilt beskytta fra dag en så må du ta den i dag, du kan ta ppillen i kveld og første i morgen tilig, anbefaler at du har ppillene i sminke pungen eller noe sånt, lett og legge merke til dem og det er det første du gjør om morgenen før du drar på skolen :)

Skrevet

Er du sikker på at du skal ta dem hver morgen i 6-tiden? hva med lørdager og søndager? :)

Skrevet

Er du sikker på at du skal ta dem hver morgen i 6-tiden? hva med lørdager og søndager? :)

Det er ikkje noko problem å ta pillane litt seinare i helgene og feriane. Eg tek vanlegvis pillen halv åtte i vekedagane, men i helgene og ferien tek eg dei gjerne i 1-2-tida. Fekk bekrefta av helsesøster at dette ikkje var noko problem mtp. sikkerheit.

Skrevet

Det er ikkje noko problem å ta pillane litt seinare i helgene og feriane. Eg tek vanlegvis pillen halv åtte i vekedagane, men i helgene og ferien tek eg dei gjerne i 1-2-tida. Fekk bekrefta av helsesøster at dette ikkje var noko problem mtp. sikkerheit.

Tja, sikkerheten har det kanskje ikke noe å si for (selv om jeg vil tro pillene er mest sikre hvis de blir tatt til samme tid), men for min del resulterte ujevnt inntak av pillene (dvs. 1-2 timer før eller etter det vanlige tidspunktet) spotting og masse mellomblødninger. :/

Skrevet

Har gådd på ppiller i fire år, og det er ofte man ikke rekker og ta dem nøyaktig og det har gådd fint, aldri blitt gravid eller tatt skade av det. Jeg står opp seks om morgenen og i helgene 1-2tiden og gjorde det somsom du tenker på og det har gådd fint :)

Skrevet

Ja, skjønner. Dette har eg aldri opplevd (til tider kan eg variere heilt til klokka fire på dagen). Men eg tykkjer nok uansett det er tryggast å ta pillane om morgonen når du står opp. Tar du den vanlegvis på kvelden og så gløymer ein pille, har du på ein måte kortare tid å hugse den på, sidan du legg deg etterpå. Tar du den klokka seks kvar morgon har du tross alt heile dagen fram til klokka seks på kvelden å hugse den på. Anbefalar absolutt å ta den om morgonen (ein har også gjerne meir faste rutiner morgon enn kveld).

Men ja, ein må jo sjå det an etter eigne behov.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...