Gå til innhold

nedbetaling av lån


vanilje*

Anbefalte innlegg

Vi har to "forbrukslån" det ene er på bil og det andre er på snøscooter. Tilsammen har vi igjen ca. 60 000 på disse. Det jeg lurer på er om det lønner seg å så og si tømme sparekontoene våre for å betale ned dette og deretter bruke pengene vi i dag bruker på nedbetaling av lån til sparing?

Vi betaler jo selvfølgelig en del renter på lånene, så jeg innbiler meg at vi bør betale de ned?

Har forresten huslån utenom dette, så med tanke på skattefradrag så trenger vi vel strengt tatt ikke forbrukslån?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om renta på forbrukslånene er høyere enn renta på sparekontoen lønner det seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil med 99% sikkerhet lønne seg.

Det finnes tilfeller der utlånsrenten er lavere enn innskuddsrenten, men i de fleste tilfeller er det motsatt. Slik sett lønner deg seg å nedbetale lån i stedet for å ha penger på konto.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det jeg trodde :) da blir det nedbetaling av lånene ved neste lønning i mars :) synes der er så godt å få unna slikt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spinell

Enig med de andre, men jeg ville latt det stå igjen litt penger på en bufferkonto i fall vaskemaskin/komfyr/kjøleskap skulle gå dukken. Kjedelig å måtte ta opp forbrukslån for å kjøpe slike ting, da renta på vanlige forbrukslån som regel er høyere enn renta på et billån.

Hvis dere ikke klarer å innfri begge lånene helt i samme måned, betaler dere selvsagt inn alt på det lånet som har høyest rente og så mye dere kan på det andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...