Gå til innhold

Diabetes?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Når jeg ikke har spist noe med mye sukker iløpet av en skoledag føler jeg meg drit slapp. Da orker jeg absolutt ingenting. Så da må jeg forte å finne meg noe sukker for ellers orker jeg ikke å gjøre lekser. Spiser jeg bare sunt er liksom energien borte :( selvom jeg spiser masse frukt. Hva i huleste er grunnen? diabetes eller no aant?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Snakk med lege som kan måle blodsukkeret ditt, får et mye mer korrekt svar der :)

Skrevet

Diabetes har andre mer konkrete symptomer. Som at du kan gå mye ned i vekt (ikke alle gjør det), du drikker mer enn du bruker og er oftere tørst, du tisser også oftere - noen må også opp på natten, man kan bli slapp og trøtt på dagen.

Det du beskriver høres for meg ut som mer at du har gjort kroppen vant til sukkeret, og når du kutter det ut vil kroppen reagerer med å bli slapp. Men spiser du sunt i noen dager, uker, vil kroppen nok bli som normalt og du vil kunne gå lenge uten å føle deg slapp og trøtt. Kroppen er tilpassningsvennlig skjønner du. Jeg hadde en periode for noen år siden hvor jeg spiste mye godterier og usunn mat, og da fikk jeg kviser når jeg sluttet å spise den usunne maten. Jeg har aldri kviser ellers. Etter en uke med sunt kosthold gav det seg. Det er bare et eksempel på at kroppen kan reagere negativt på forandring, men som regel jevner det seg ut. Du skader ikke kroppen med å spise sunn mat, det er i hvert fall sikkert. Sukker derimot, ville jeg ikke spist hver dag. Godterier har jo også ganske mye tilsetningsstoffer og det kan man bli "høy" på.

Skrevet

Hei

Tviler sterkt på at du har diabetes. Har det selv, og vet hvordan det føles. Det du beskriver med at du blir sliten, og må ha sukker tror jeg går på at du er vandt med det. Det høres ikke ut som lavt blodsukker da det vil føles som når du får melkesyre i beina, bare at du får det i hele kroppen 10 ganger værre.. hvertfall for meg.

Du kan ganske enkelt selv sjekke hvordan blodsukkeret ditt ligger an, og omtrent finne ut selv om du har diabetes eller ikke. Kjøp et blodsukkerapparat på apoteket og sjekk. For folk som ikke har diabetes skal blodsukkeret normalt ligge mellom 2 og 6. Da når du er normalt opplagt. HAr du et blodsukker på over 10 bør du kontakte lege snarest.

Jeg fant det selv ut på denne måten fordi jeg fikk misstanken, og fant ut at jeg hadde et blodsukker på 32... De fleste ville ha besvimt/vært bevistløse om de hadde et blodsukker på over 20.. og etter diverse tester så fant jeg ut at jeg hadde gått med diabetes i ca 2 mnd uten å vite om det.. og hadde hatt fulle dager hver eneste dag med skole og aktiviteter.. gikk også ned ca 25 kg i løpet av de første 6 mnd fra jeg opprinnelig fikk sykdommen.

Andre tegn på diabetes er ofte at du kun har lyst til å drikke vann, og du kan drikke 5-7 l i døgnet bare vann. vann går jo rett gjennom kroppen så når man drikker så mye, så går man OFTE på toalettet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...