Gå til innhold

Skal ta øyelaseroperasjon

Fremhevede innlegg

Skrevet

Nå har jeg bestilt meg time til forundersøkelse til laseroperasjon, og visst det er mulig å ta laser på mine øyne, kommer jeg til å gjøre det. Har ganske høy styrke, +5,50 på venstre og +6,00 på høyre, i tillegg til skjeve hornhinner på 2,5 (dette er styrken jeg har på linser, trur den er litt større i virkeligheten). Dette er jo en dyr operasjon på 26.000 kr, har råd til det, men vil så klart slippe å betale mer enn nødvendig.

Så, finst det noen ordninger for å motta støtte fra nav eller noe slikt for operasjonen? Vet at det i regelen ikke er det, men har hørt noe om at det kommer an på styrken. Noen som vet eller har erfaringer med dette? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ei venninne av meg har styrke på -5,8 og - 5,9. hun har fått beskjed på at dersom hun paserer minus 6, så vil laser operasjon bli dekket av staten. Så det er mulig å få det finansiert, men jeg vet ikke så mye om det selv, jeg kan jo høre med henne.

Men hvor mye +styrke du må ha for å få det dekket vet jeg ikke.

Skrevet

Dette har jeg lurt på også!

Jeg ringte optikkeren min, og han ba meg spørre på klinikken der dem tar laser. At de kan disse reglene bedre.

Er prisen på 26 000 pr øye eller?

Hvor har du bestilt time?

Skrevet

Dette har jeg lurt på også!

Jeg ringte optikkeren min, og han ba meg spørre på klinikken der dem tar laser. At de kan disse reglene bedre.

Er prisen på 26 000 pr øye eller?

Hvor har du bestilt time?

26 000 for begge øyne uansett operasjon :) Jeg har bestilt på øyelaserklinikken, veldig flinke der har jeg hørt. Lurer på å ringe dem opp igjen å spør om de vet noe om det..

Skrevet

26 000 for begge øyne uansett operasjon :) Jeg har bestilt på øyelaserklinikken, veldig flinke der har jeg hørt. Lurer på å ringe dem opp igjen å spør om de vet noe om det..

TS her.

Skrevet

Ei venninne av meg har styrke på -5,8 og - 5,9. hun har fått beskjed på at dersom hun paserer minus 6, så vil laser operasjon bli dekket av staten. Så det er mulig å få det finansiert, men jeg vet ikke så mye om det selv, jeg kan jo høre med henne.

Men hvor mye +styrke du må ha for å få det dekket vet jeg ikke.

Styrken går vel i intervaller på 0,25, så hvordan kan hun ha - 5,9 i styrke?

Si fra hvis du finner ut noe TS, hilsen frøken - 4,25 og - 7,50.

Gjest Spinell
Skrevet

Det er mulig å få laseroperasjon dekket hvis en av yrkesmessige eller helsemessige årsaker ikke kan bruke briller. Kravene til å få en slik operasjon dekket er ganske strenge. Blant annet må du ha henvisning fra spesialist. En kan også søke om skattefradrag for utgiftene i etterkant, og da er det opp til skattemyndighetene å avgjøre hva du kan få dekket.

Sitatet nedenfor er klippet fra skatteetatens nettsider:

15.18.2 Særlig om operasjon for synshemning

Kostnader til operasjon for synshemning som av medisinske eller yrkesmessige grunner ikke kan avhjelpes med linser eller briller, anses som sykdomskostnader som gir rett til særfradrag. Dette gjelder i den utstrekning kostnadene går utover det som er dekket av det offentlige, jf. sktl. § 6-83 (1).

Det foreligger felleskriterier for inntak av pasienter for refraktiv kirurgi-øyeoperasjon med offentlig finansiering. Det må foreligge henvisning fra spesialist i øyesykdommer som har vurdert pasienten i forhold til gjeldende kriterier. De gjeldende kriteriene for at dette skal dekkes av det offentlige er i dag følgende:

■Hornhinnesykdommer som egner seg for excimerlaserbehandling.

■Brytningsfeil etter skade eller kirurgiske inngrep (kataraktoperasjoner/transplantasjoner/refraktiv kirurgi) hvis briller eller linser av medisinske eller yrkesmessige grunner ikke kan benyttes.

■Brytningsfeil som umuliggjør utøvelse av yrke, der bruk av briller eller linser ikke er mulig eller tillatt. Operasjoner for å kvalifisere seg for skoler o.l. dekkes ikke av det offentlige.

■Brytningsfeil hos personer som av andre medisinske grunner ikke kan bære briller/linser, f.eks. CP, epilepsi, ansikts- eller skjellettabnormaliteter og «brilleskrekk» i reell psykiatrisk forstand (det må her foreligge uttalelse fra psykiatrisk institusjon, psykiater).

Dersom skattyter har fått støtte til operasjon etter de ovennevnte kriterier anses dette å være innenfor offentlig norsk helsetjeneste.

Brytningsfeil i seg selv, uten ovennevnte tilleggskriterier, skal ikke gi grunnlag for operasjon dekket av det offentlige.

Yrkesmessige grunner forutsetter at skattyter allerede er i et yrke der synshemningen ikke kan avhjelpes med linser eller briller.

Sktl. § 6-83 (2) vil komme inn i vurderingen dersom operasjonen er utført utenfor offentlig norsk helsetjeneste. Dette innebærer at ligningsmyndighetene bør oversende krav om særfradrag til fylkesmannen for avgjørelse av om behandlingen mv. er foretatt utenfor den offentlige helsetjenesten, om det offentlige har et tilsvarende tilbud og om det oppsøkte tilbudet kan anses som faglig forsvarlig.

Skrevet

Styrken går vel i intervaller på 0,25, så hvordan kan hun ha - 5,9 i styrke?

Si fra hvis du finner ut noe TS, hilsen frøken - 4,25 og - 7,50.

Eg vet ikke så mye om det tema.

eg selv har minus 1,20 på begge (står på brille seddelen min)

er no en stund siden hun opplyste om disse tallene da, men hun slår meg ikke som uærlig person. og sterke briller det har hun.

Skrevet (endret)

Jeg fikk min operasjon støttet ( betalte egenandelen) og tok operasjonen på Haukeland. Legen min ordinerte meg til Haukeland, og ble satt på venteliste. Bare noen uker etter fikk jeg telefon om jeg kunne komme og ta operasjonen ganske snart, for noen hadde sagt fra seg plassen på venteliste så de hadde ledig kapasitet. Jeg hadde -6,25 og -7.

http://www.pf.no/id/8149.0

Endret av Xtra_lilje
Skrevet

Har du noen link?

Dette er veldig mye billigere enn det jeg har funnet!!

Skrevet

Skulle ønske jeg hadde blitt søkt inn offentlig da jeg tok det... Visste faktisk ikke at det gikk ann å få det dekket, trodde det var kun om man ikke kunne bruke briller eller linser av helsemessige årsaker. Jeg fikk igjen 8000 på min operasjon. Kostet 30000 mener jeg å huske. Bruker forøvrig briller igjen nå....

Skrevet

Hei:)

Jeg betalte 16,000 kr for lasek operasjon for akkurat et år siden i Göteborg. Anbefaler Vårda (varda.se) på det varmeste.

Akkurat den samme operasjonen måtte jeg betalt 48,000 kr for i byen jeg bor i.

• 8 måneder senere...
Skrevet

Hei:)

Jeg betalte 16,000 kr for lasek operasjon for akkurat et år siden i Göteborg. Anbefaler Vårda (varda.se) på det varmeste.

Akkurat den samme operasjonen måtte jeg betalt 48,000 kr for i byen jeg bor i.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...