Gå til innhold

Kan arbeidsgiver kreve....?


Dystonia

Anbefalte innlegg

Kan arbeidsgiver KREVE at man kommer tilbake på jobb når en egentlig er sykmeldt?

Hvis de da klarer å legge forholdene til rette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Lottemor

Ut i fra det jeg vet så kan ikkeArbeidsgiver kreve at du kommer tilbake i jobb,men legen kan gi deg en aktiv sykemelling om det er det som er det beste for deg.....

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det ikke kommet en ny ordning nå? Noe som heter inkluderende bedrift og skal få sykmeldte raskere tilbake. Er ikke helt sikker på hva det går ut på. Det er et eller annet med samtaler om årsakene til fraveæret og det å legge forholdene til rette.

Det er ganske mange arbeidsgivere som har fått en slik ordning, tror jeg. Kanskje noen andre kan svare mer?12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dei kan vel ikkje kreve at du jobbar når du er sjukemeldt?!? Da er jo heile poenget vekk!! Dei kan ikkje tvinge deg til å ta aktiv sjukemelding heller, du må ønske det sjølv.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Arbeidsgiver kan ikke tvinge deg tilbake på jobb med begrunnelse at denne har lagt arbeidet til rette for deg!

Det er ikke arbeidsgivers oppgave å stille diagnoser eller "friskmelde" ansatte.

I samråd med lege og arbeidsgiver kan du etter eget ønske komme på såkalt "aktiv sykmelding".

I mange sammenhenger ser jeg på dette som meget positivt, og spesielt for langtidssykmeldte. Da får man holdt kontakt med arbeidsmiljøet, og man får prøvd seg gradvis tilbake i arbeid.

Det er også riktig at det har kommet en avtale mellom partene i arbeidslivet som kalles "Innkluderende arbeidsliv". Dette er en avtale gjort i forsøk på å få ned sykefraværet siden man frykter at dagens storting vil kunne gjøre drastiske negative endringer i sykelønnsordningen.

I denne avtalen ligger ulike tiltak, som utvidet egenmeldingsordning, og forskjellige oppfølgingstiltak av sykmeldte. Jeg kan for lite om denne avtalen, da min bedrift dessverre ikke har gått inn på den!

For art din bedrift skal være en såkalt "IA bedrift" må det bedriften være medlem av en arbeidsgiverorganisasjon og det må være tariffavtale/organisering blant de ansatte.

med vennlig hilsen

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Jeg har vært sykmeldt i 14 dager nå og fikk ny sykmelding nå på mandag som går fram til 21.mai. Etter det tenkte jeg å be om aktiv sykmelding.

Saken er den at jeg egentlig ikke trives i jobben, dette er ikke noe for meg.

Det er dog andre grunner til at jeg er sykmeldt, og nå har arbeidsgiver indirekte sagt at de vil prøve å legge til rette for dette. De vet imidlertid ikke at jeg ikke trives....

Hva skal jeg gjøre? *snufs*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat det med trivsel er jo et problem som må ordnes opp av deg og arbeidsgiver og eventuelle tillitsvalgte/verneombud om disse finnes.

Det kan jo kanskje være en av momentene å ta opp i forbindelse med aktiv sykmelding eller friskmelding, om det har med arbeidsforholdene å gjøre.

Hvis det bare er at du ønsker en annen type jobb, er vel eneste løsning å bytte jobb.

mvh

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lettere sagt enn gjort å bytte jobb når en er funksjonshemmet og avhengig av spesielle ordninger for å kunne være i jobb.

Jeg ytret ønske om annen jobb her i vinter, men den jobben jeg ønska var ingen løsning ifølge de som styrer dette....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så trist for deg at du ikke trives i jobben...kan tenke meg at det skaper bekymringer hos deg icon_frown.gif

Jeg har ikke mye kunnskap om det du spør om...Men du, husk at du må for all del IKKE akseptere den holdingen "du-må-ta-til-takke-det-du-får" fordi om du er funksjonshemmet!!!

Du har jo masse resurser vet jeg, skikkelig stå-på-jente!! Jeg er sikker på at når du mener du takler den jobben du vil ha, så gjør du det! Du vet jo selv best hva dine kunnskaper og erfaringer strekker til.

Nå vet jeg ikke hva du egentlig jobber med, men jeg vet at det er generelt vanskelig å få jobb i hjembyen vår (dessverre).

Jeg kjenner deg heller ikke personlig, men hva med en type forfatter-jobb? Ser for meg at det er bedre muligheter for det nå i disse internett-tider...(kanskje du har vurdert det selv??)

Håper at det ordner seg for deg, du må ikke slite deg ut i en jobb du ikke trives i!

Klem fra Zafir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ærlig talt ikke hva jeg skal gjøre, Zafir. Føler meg ganske maktesløs akkurat nå, alt går imot meg liksom....

Jobber i fylkeskommunen nå, har gjort det i 2 år men aldri trivdes.

Har veldig lyst til å satse på firmaet jeg har starta, men det har de ingen tro på vil gå....

Så ikke vet jeg, er både deppa og umotivert :,-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...