AnonymBruker Skrevet 16. februar 2011 #1 Skrevet 16. februar 2011 Hei, vi skal snart ha familie dåp, og i den anledning servere lunsj. Vi vurderer å bestille mat, men fant ut av f.eks snitter til 30 stk vil koste 4500 kr (litt dyrt). Tenkte kanskje å lage noe selv, men "ulempen" er oppbevaring! Der vi skal leie, er opptatt dagen før, så vi får ikke lokalet før dåpsdagen...! Noen tips til hva man kan finne på? Takker for alle tips!
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2011 #2 Skrevet 16. februar 2011 Vi lagde betasuppe dagen før vi, kjempeenkelt og billig! Oppskrift til 20 stk, (det ble myyye!) og kostet ca.1000,- totalt: -ca.3-4 kg salt kjøtt. (Vi kjøpte frossent på Rema 1000, billig.) -ca.5 pakker Gilde grillpølser (eller andre GODE pølser, viktig!) -12-15 pakker lapskausblanding (Frossen, får kjøpt overalt) -5 løk -Salt/pepper (Vi hadde og pinnekjøtt i fryseren som vi puttet i og.) Kok kjøttet mørt. Skjær opp pølser, løk og det kokte kjøttet i passelige biter. BRUK VANNET SOM DU KOKTE KJØTTET I (og du må ha mer vann), ha i en god del salt og pepper, ta lapskausblandingen i frossen sammen med det du har skjært opp. Du trenger to STORE panner. Sett kjølig uten å ha lokket helt på. Ikke kok opp før dagen du skal servere. Server sammen med brød, loff. Nydelig godt og billig!
Sandin Skrevet 16. februar 2011 #3 Skrevet 16. februar 2011 Har dere kokkelinje i nærheten? Kanskje de ville påta seg jobben for en rimeligere penge? Du kan handle inn råvarene og så kan de stelle i stand? Kan jo også være andre unge mennesker som ønsker å tjene en slant og som ikke er helt tapt bak en vogn på kjøkkenet. Gir du de litt opplæring så kan det jo lages av de samme dag som dåpen er. Alternativt kan du jo selv lage klar eggerøre etc. dagen før og så danderer de bare på selve dagen?
Snuppa Skrevet 17. februar 2011 #4 Skrevet 17. februar 2011 Etter mitt syn er snitter mat for begravelser, men sikkert en smakssak! Enten kan dere lage koldtbord, men det tar en del tid og krever mye oppbevaring. Hva med spekemat? Dere kan bestille ferdig oppskåret og dandert på fat (hvis dere ikke vil gjøre det selv) i dagligvarebutikk og i tillegg lage eggerøre og potetsalat. Rømme, oppskåret melon og flatbrød hører også til! Har også fått servert spekemat og rømmegrøt i dåp - nyyyydelig!
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2011 #5 Skrevet 18. februar 2011 Jeg ville kanskje gått for snitter. Beregn 5-6 snitter per person og ikke ha for mange typer pålegg siden det bare er 30 gjester. Ha salatblad (jeg bruker som regel issalat) på alle snittene som dekker selve snitten og litt utenfor. Sett ut tuber med remulade og majones. Eks: -Laks med eggerøre, litt dill eller persille, en båt tomat på noen og en skive agurk på andre - Kokt egg med agurk og tomat eller også en bit ansjos (tilbehøret kan varieres) - Roastbiff med rødløk remulade og sylteagurk - Gulost med tomat, agurk og paprika eller to halve druer (gulosten ser pen ut hvis du bruker ferdig skivet og ruller to skiver til hvert brødstykke, pynten stikker du inn mellom osteskivene) - Gulost med skinke - Skinkestek med tomat og paprika, evt sylteagurk på noen snitter. - Kalverullade med agurk og tomat. Ikke spar på pålegget, ha f.eks. to skiver skinkestek eller kjøttpålegg på hver snitt. Da ligner det også mer på et koldtbord og er mer mettende. Du trenger ikke pynte hver skive og lage små kunstverk. Hvis du søker på snitter vil du se at det heller er mengden pålegg og tilbehør som er viktig. Til 30 gjester ville jeg beregnet 150 snitter. Det er greit å ha litt ferdig oppkjært brød og litt ekstra pålegg i reserve hvis fatene begynner å gå tomme) Hvor mange du lager er også avhengig av fordelingen av kjønn, menn spiser som regel litt mer enn damer. Vent til samme dag med å ha på tomat, agurk og paprika, men du kan med fordel gjøre det klart dagen før. Men vent med å dele agurken til samme dag. Hvis du har en til å hjelpe deg på kjøkkenet dagen før, vil dere bruke 2-3 timer. En gjør klar brødet, deler skivene i to og har på smør mens andre setter på pålegget. Du kan også lage kalde karbonadesmørbrød, men jeg ville holdt meg til snitter og ikke smørbrød hvis det ikke er koldtbord. Ellers er betasuppe greit og koldtbord, men koldtbord krever mer tilberedning. Da vi serverte snitter til 20 gjester kostet det cirka 1700 kroner i innkjøp. Serveringsfat var valige kakefat, fiskefat og fat vi fikk låne fra familen. 100 snitter fikk plass på fem kakefat.
Perelandra Skrevet 19. februar 2011 #6 Skrevet 19. februar 2011 I tillegg til koldtbord, anbefaler jeg suppe. Er enig i at snitter er typisk mat for begravelser. Forbinder det også helst med eldre folk, og ikke med yngre som har små barn. Skal du lage suppe kan du jo jukse med å bruke suppeposer men tilsette ekstra grønnsaker/kjøtt/fisk avhengig av hva du skal lage. Da vil gjestene kunne tro du har laget den selv fra bunnen av, samtidig som det blir enklere for deg. Jeg foreslår at du lager 2-3 forskjellige typer. Da har gjestene noe å velge mellom. Ved siden av suppa serverer du ferske grove rundstykker, helst hjemmebakte, men det er jo mulig å jukse her også. Suppe passer til både hverdag og selskap avhengig av hvordan den tilberedes. Med blant annet litt ekstra fløte eller rømme oppi, det straks en variant som passer mer til selskap. Siden du skal servere lunsj og ikke middag kan suppe etter min mening passe bra. Det er også godt med noe varmt nå i kulda.
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2011 #7 Skrevet 19. februar 2011 Snitter faller kanskje ikke i smak hos småbarn, suppe, gryterett eller pølser til barna ved siden av kan jo være noe? Vi hadde gryterett til barna når vi serverte koldtbord. Du kan jo lage et enkelt koldtbord med kyllingsalat, spekemat, oster, karbonadesmørbrød og omelett /laks med eggerøre.
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2011 #8 Skrevet 19. februar 2011 Snitter faller kanskje ikke i smak hos småbarn, suppe, gryterett eller pølser til barna ved siden av kan jo være noe? Vi hadde gryterett til barna når vi serverte koldtbord. Du kan jo lage et enkelt koldtbord med kyllingsalat, spekemat, oster, karbonadesmørbrød og omelett /laks med eggerøre. Jeg skjønner ikke hvorfor snitter eller koldtbord skulle være så spesielt at det krever alternativ mat til barna? I min familie serveres det ofte snitter til store anledninger, og barna spiser dem uten problemer. Det er jo ikke annet enn brød med pålegg, da, og ulike typer så man kan velge selv. Og på koldtbord er jo valgmulighetene enda større. Synes det er litt trist for barn som må spise pølser til hverdags, fest og på restaurant, jeg. 4
Perelandra Skrevet 19. februar 2011 #9 Skrevet 19. februar 2011 Tror dessverre ikke snitter eller ferdige smørbrød faller i smak hos barn. Vi har pleid å ha et årlig juleselskap i slekta hvor det hvert år har blitt servert smørbrød. Dette har ikke vært populært hos barna/tenåringene, så foreldrene har måtte ta meg seg ekstra rundstykker og pålegg som barna liker. Tantebarna mine (har ikke barn selv) har klagd over hvorfor de ikke kan servere noe annet enn smørbrød. I midlertid må ikke barnevennlig mat nødvendigvis være pølser og potetstappe. Ved et koldtbord blir det lettere for hver enkelt å finne noe de liker.
herpassion Skrevet 19. februar 2011 #10 Skrevet 19. februar 2011 Hei, vi skal snart ha familie dåp, og i den anledning servere lunsj. Vi vurderer å bestille mat, men fant ut av f.eks snitter til 30 stk vil koste 4500 kr (litt dyrt). Tenkte kanskje å lage noe selv, men "ulempen" er oppbevaring! Der vi skal leie, er opptatt dagen før, så vi får ikke lokalet før dåpsdagen...! Noen tips til hva man kan finne på? Takker for alle tips! Hvis det er en vgs i området som har restaurant og matfag, kan dere bestille derfra. Altså snitter. Det blir betydelig billigere.. Søstra mi gjorde dette til nevøen min sin dåp..
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2011 #11 Skrevet 19. februar 2011 Jeg blir så irritert noen ganger av foreldre som ikke kan la barna sine spise det som blir servert og må lage så stort oppstyr av det.. Skjønner at det kan være lurt å ha med noe ekstra man vet barnet liker hvis det er en baby eller 3-åring, men når en 12 år gammel gutt må ha spesialtilpasset mat fordi han ikke liker brødskiver med diverse pålegg synes jeg foreldrene bør sette foten ned. Spis- eller gå sulten.. Jeg beklager avsporingen, jeg foreslår som flere andre her suppe, gjerne 2-3 å velge mellom (må jo gjerne bruke flere kjeler uansett) Rundstykker kan du gjøre klart på forhånd og bare varme litt i ovnen ettersom de går unna.. Ellers er jo lapskaus og gryteretter alltid slagere da.. Snitter er veldig godt, men blir jo en del jobb per stk.. Eller hva med pizza eller pizzaboller som du gjør klare på forhånd og bare steker siste tiden i ovnen før servering? Eller kanskje det ikke passer i dåp? 2
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2011 #12 Skrevet 19. februar 2011 Jeg skrev ikke at det må være pølser til barna og kom med andre forslag. Det er jo trist hvis alle serverer pølser til barn, men pølser er jo akseptabelt som nattmat til bryllupsgjester men passer kanskje ikke til en dåp der det vil være lunsj. Hva med fingermat? En kombinasjon av snitter og fingermat vil være noe som passer enhver smak, men det krever noen timer på kjøkkenet. Det er også mer krevende å finne ut hvor mye av alt siden gjestene kan være uforutsigbare, men de fleste unngår å bare spise det de er mest glad i under et selskap sånn at alle får. Ts må ikke glemme kaker til kaffen. Velger man å bestille koster det fort mye penger. To bløtkaker, en formkake og sjokoladekake og boller hvis man har hjemmelaget syltetøy eller kjøpesyltetøy, brunost og gulost. Noen kan sikkert stå for kakene, familie og venner bruker å være hjelpsomme. Kunne ts lage mat eller er hun avhengig av å bestille alt? Rehabil har lavere priser enn andre. http://www.matogdrikke.no/content/view/3988/10101/ Du kan bestille smørbrød men smørbrød gir ikke samme utvalg til hver enkelt gjest.
Gjest Skrevet 20. februar 2011 #13 Skrevet 20. februar 2011 gryterett som lages dagen før og varmes opp på dåpsdagen? serveres med salat(kan lages dagen før) og brød Og kaker etterpå
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2011 #14 Skrevet 20. februar 2011 Skal du lage suppe kan du jo jukse med å bruke suppeposer men tilsette ekstra grønnsaker/kjøtt/fisk avhengig av hva du skal lage. Suppe blir bare dyrere ved å putte oppi poser. Det eneste som kan være greit av ferdigvarianter er buljong, siden man da slipper å koke kraft. Kjøttsuppe, grønnsakssuppe eller tomatsuppe bør være noe alle liker, og så serverer man noe brødmat ved siden av. Eller så er det mange gryter man kan lage, hvis du synes suppe blir for tynt. Stusser litt over at snitter/koldtbord ikke skal være noe for barn? De fleste barn spiser da brød, og med slike løsninger kan de ta det de selv liker.
Nuith Skrevet 20. februar 2011 #15 Skrevet 20. februar 2011 Kommentar på hvorfor barn gjerne ikke liker koldtbord (fra erfaring med meg selv og søsken); fordi det gjerne er ENORME mengder smør eller majones på skivene. Hvis vi var sultne nok satt vi og skrapte av majonesen, hvis ikke droppet vi å spise noe. Synes ikke akkurat at å lære seg å like majones og/eller smør burde være nødvendig engang, så usunt som det er. Brødet, grønnsakene, sjømaten og kjøttet var jo godt nok.
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2011 #16 Skrevet 21. februar 2011 Snitter er vanlig festmat i min familie, og alle spiser det uansett alder. Men, vi har alltid bestillt uten majones/remulade på snittene, nettopp fordi dette er noe ikke alle liker, og fordi mengden cateringselskapene har på er enorm. I steden kjøper vertskapet inn majones/remulade og har ved siden av, så kan de som vil ta på det de har lyst på i passende mengde.
Gjest Spinell Skrevet 21. februar 2011 #17 Skrevet 21. februar 2011 Hvorfor er det så mange som gnåler om snitter når TS har sagt at snitter blir for dyrt og ber om tips til billigere mat? Jeg støtter de som foreslår betasuppe eller spekefat. Hvis du velger spekemat, lønner det seg nok ikke å bestille fra catering (de tar pris per kuvert), men heller å kjøpe inn oppskåret spekemat per kilo hos slakter/butikker med ferskvaredisk. Eggerøre, potetsalat, rømme, flatbrød, grønn salat og brød til er vanlig.
kirstiJ Skrevet 21. februar 2011 #18 Skrevet 21. februar 2011 Nå ble jeg sulten her... Tapas er jo også en mulighet, det er jo bare en litt annen form for koldtbord. Ellers er jo en deilig salat (kylling, roastbiff e.l.) med god hjemmelaget dressing og hjemmebakte rundstykker et alternativ.
Jesse Skrevet 21. februar 2011 #19 Skrevet 21. februar 2011 Vi skal ha en god gryterett med ris eller hjemmelaget potetmos ved siden av, samt salat og brød, i navnefesten til snuppa vår.. Vi blir 17 stk, og har regnet ut at middagen kommer på rundt 1000,-
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2011 #20 Skrevet 21. februar 2011 Det er da mange muligheter, og de fleste trenger overhodet ikke være dyre! - en god gryte med ris eller, enda bedre, hjemmelaget potetmos - sodd med poteter/gulrøtter og godt flatbrød - hjemmelaget "luksus-lasagne" (med masse ekstra av ost, fløte og egg), med salat og nybakt foccacia - moussaka, gresk salat og tzatziki - noe av den rimeligste maten man kan få tak i her i landet er vel svinestek, med fullt tilbehør - helstekt kalkun med alt av tilbehør? - avkokt laks med poteter, agurksalat, sandefjordsmør - jeg har et vennepar som serverte bakt potet med tilbehør i dåpen til sønnen sin. de hadde store kurver med varme, bakte poteter og skåler med strimlet skinke, kylling, reker, revet ost, forskjellige kryddersmør, rømme, aioli og tzatziki. Ved siden av hadde de store skåler med salat og foccaciabrød. Utradisjonelt, men ååå så godt! - hjemmelaget koldtbord. På Rema får du både store poser med rå og naturelle kyllinglår (lurer på om kilosprisen er rundt 35,-/40,-), hele ørreter og hel indrefilet av okse. Stek en stor batch med karbonader, lag litt diverse salater og sauser/dressinger, godt brød og spe evt på med litt spekemat osv så har du et supert alternativ!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå