Gå til innhold

"Stygge" stedsnavn?


Gjest lmari

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Homsedalen' date=' gården Homse og Homsevatnet har jo og sin diskutable sjarm... :roll:[/quote']

Regner m at d er skikkelig trendy der! :briller:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var på ferie en sommer i Sogn og Fjordane snakket to bønder sammen om noen sauer som var blitt borte fra inngjerdingen.

Da han ene da mistenkte at de hadde gjemt seg på Pikken var det vanskelig å holde latteren tilbake..

Dessuten synes jeg Kabelvåg av eller annen grunn ikke er så velklingende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke noe for det, men jeg synes Raufoss er et mindre pent stedsnavn. Ikke fordi det spiller på ræv eller rompe, men det er bare ikke noe fint, liksom. Hokksund er også "stygt", synes jeg.

Bare en kommentar til Raufoss (selv om det er på gærne sida... ) :tunge1: - sånn i tilfelle det var uklart, tenkte jeg..

Raufoss betyr "raudfoss", eller "rødfoss", om du vil. Har ittno' med ræva å gjøre. I noen av dialektene rundt Mjøsa drar diftongen "au" mot en ø-lyd og ikke æ-lyd slik som i stor deler av landet. Vi sier for eksempel "søu" om sau - 'røu' om rød - og rævv (unnskyld :oops: ) om rompa.

Så jeg har aldri assosiert Raufoss med Rævfoss, for å si det slik. Men jeg vet at andre har gjort det - for noen år tilbake ble nettopp Raufoss kåret til landets styggeste stedsnavn i P1..

Oppi allmenninga i kommunen her heter det "Helvete". Ikke stedet jeg ville foretrekke å ha hytte.. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenker alltid på mensen når d er snakk om Raufoss!!! :-?

Hørt mensen omtalt som besøk av:

"Frøken Rød fra Hønefoss", eller "Tante Rød fra Hønefoss" :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...