Gjest ts Skrevet 15. februar 2011 #1 Skrevet 15. februar 2011 Her kommer resultatet av at foreldre ikke vil vaksinere barna sine med MMR-vaksinen: http://www.abcnyheter.no/node/125906 Kanskje noe å tanke på for småbarnforeldre? Jeg vaksinerer mine barn.....
Sugerøret Skrevet 15. februar 2011 #2 Skrevet 15. februar 2011 og den største grunnen er innvandrere som ikke har slike vaksineprogram som Norge
Parvati Skrevet 15. februar 2011 #3 Skrevet 15. februar 2011 Det er også et problem at mange norske ønsker å utsette vaksinen eller å la være å vaksinere, fordi de tror at MMR bla kan kobles til ADHD, autisme og andre lidelser. Og så lenge flertallet vaksinerer, får disse som ikke gjør det beskyttelse av fellesskapet. Men meslinger er mye mer alvorlig enn en minimal risiko for bivirkninger (og et par av forskningsrapportene som påstår at det er en sammenheng mellom vaksiner og alvorlige bivirkninger er i senere tid tilbakevist som konstruerte funn.) Etter min mening er det et samfunnsansvar å vaksinere - det norske vaksineprogrammet er ganske moderat (sammenlignet med for eksempel USA). Her er forresten en artikkel om hvordan meslinger arter seg i fri dressur: http://www.tidsskriftet.no/?seks_id=1506357 Årlig dør 400 000 barn under 5 år av meslinger på verdensbasis. 2
la Flaca Skrevet 15. februar 2011 #4 Skrevet 15. februar 2011 Jeg syns det er flott at folk velger å tenke selv, selv om det i realiteten er mild vaksinasjons-tvang her i Norge. I den forstand at man får null info om risiko og bivirkninger av de ulike vaksinene. Det skal ikke fremstilles som et alternativ å ikke vaksinere. Jeg kjenner folk med barn som aldri har blitt helt friske etter vaksinering (migrene) og folk som har fått varige lammelser av mmr-vaksinen. Så nei, jeg lukker ikke øynene og følger vaksinasjonsprogrammet slavisk.
Umuriel Skrevet 15. februar 2011 #5 Skrevet 15. februar 2011 De som ikke tåler vaksinen ville nok i alle fall ikke tålt selve sykdommen. Og mange aner ikke hva det dreier seg om. Har vært borti foreldre som sammenlikner meslinger med f.eks vannkopper. Galskap. Fint at folk vil tenke selv, men de bør i alle fall ha satt seg inn i hva det er først. 2
Gjest gjest Skrevet 16. februar 2011 #6 Skrevet 16. februar 2011 De som ikke tåler vaksinen ville nok i alle fall ikke tålt selve sykdommen. Og mange aner ikke hva det dreier seg om. Har vært borti foreldre som sammenlikner meslinger med f.eks vannkopper. Galskap. Fint at folk vil tenke selv, men de bør i alle fall ha satt seg inn i hva det er først. Nei, barn risikerer ikke døvhet eller hjernehinnebetennelse som komplikasjon av vannkopper.Men det er grunnen til behov for vaksine mot meslinger. Problemet er at folk ikke aner hvordan disse sykdommene er, siden de er så skjeldne pga vaksiner. Polio feks. Ikke så kult å bli lam når det faktisk kan unngås.Egentlig er det uansvarlig av foreldrene.
Gjest gjest Skrevet 16. februar 2011 #7 Skrevet 16. februar 2011 Jeg syns det er flott at folk velger å tenke selv, selv om det i realiteten er mild vaksinasjons-tvang her i Norge. I den forstand at man får null info om risiko og bivirkninger av de ulike vaksinene. Det skal ikke fremstilles som et alternativ å ikke vaksinere. Jeg kjenner folk med barn som aldri har blitt helt friske etter vaksinering (migrene) og folk som har fått varige lammelser av mmr-vaksinen. Så nei, jeg lukker ikke øynene og følger vaksinasjonsprogrammet slavisk. Da kan jo du velge. Vil du garantert bli lam av polio. Eller vil du ta en vaksine man aldri har påvist at folk blir lam av... Du framstiller en inbilt myte som sannhet, men det garanterte resultatet av en sykdom er liksom ikke noe å bry seg om. Man har faktisk større sjans for skader og ME etter å ha de sykdommene du ikke vil vaksinere deg mot. Grunnen til at ditt barn sannsynligvis ikke får dem er ikke annet enn at vi andre har tatt vaksine for deg og beskytter deg og dine barn... Uten oss andre immuneville familien din nemlig blitt syk... 3
la Flaca Skrevet 16. februar 2011 #8 Skrevet 16. februar 2011 De som ikke tåler vaksinen ville nok i alle fall ikke tålt selve sykdommen. Og mange aner ikke hva det dreier seg om. Har vært borti foreldre som sammenlikner meslinger med f.eks vannkopper. Galskap. Fint at folk vil tenke selv, men de bør i alle fall ha satt seg inn i hva det er først. Selvfølgelig er det en forutsetning at folk setter seg inn i både sykdommen, vaksinen og evt. bivirkeninger av vaksinen. Sistnevnte er dessverre litt verre, fordi det er vanskelig å få informasjon. Folk som har barn som tåler vaksiner dårlig bør få tilbud om å la være syns jeg, helsestasjon og skoler bør være mye mer bevisst og tolerant der. Selv opplevde jeg at et av barna reagerte så kraftig på en vaksine at helsesøster kviet seg for å la meg følge vaksinasjonsprogrammet. Men det hadde hun egentlig ikke lov til å opplyse meg om, kunne hun fortelle. Rene nazi-tilstander spør du meg.
Gjest gjest Skrevet 16. februar 2011 #9 Skrevet 16. februar 2011 Rene nazi-tilstander spør du meg. Nei, nazi-tilstander er på flyplasser i utlandet der de stikker deg med sprøyte mot røde hunder rett gjennom klærne inn i armen din, uten å spørre om du alt har blitt vaksinert fra før... 1
la Flaca Skrevet 16. februar 2011 #10 Skrevet 16. februar 2011 (endret) ... Endret 16. februar 2011 av la Flaca
pøbelsara Skrevet 16. februar 2011 #11 Skrevet 16. februar 2011 (endret) Selvfølgelig er det en forutsetning at folk setter seg inn i både sykdommen, vaksinen og evt. bivirkeninger av vaksinen. Sistnevnte er dessverre litt verre, fordi det er vanskelig å få informasjon. Folk som har barn som tåler vaksiner dårlig bør få tilbud om å la være syns jeg, helsestasjon og skoler bør være mye mer bevisst og tolerant der. Selv opplevde jeg at et av barna reagerte så kraftig på en vaksine at helsesøster kviet seg for å la meg følge vaksinasjonsprogrammet. Men det hadde hun egentlig ikke lov til å opplyse meg om, kunne hun fortelle. Rene nazi-tilstander spør du meg. Hvis det du skriver her er sant, bør du rapportere det. Det finnes klare etiske retningslinjer for hva slags informasjon du har rett til å få, og hvis helsesøster har sagt til deg at hun egentlig ikke skal fortelle deg om bivirkningene av vaksinene hun gir, er det noe galt på mange plan i kommunen du bor i. Hun er altså både pålagt fra høyere hold å bryte retningslinjene - og i tillegg velger hun å fortelle om dette til deg, en mor som kommer for å vaksinere sitt barn, istedet for å melde fra til helsetilsynet og ledelsen sin, som hun er forpliktet til å gjøre? Forøvrig har jeg veldig vanskelig for å forstå at noen som virkelig har satt seg inn i vaksinasjonsprogrammet og den enorme betydnig den har hatt for barns helse, faktisk kan være imot vaksinering. Endret 16. februar 2011 av pøbelsara 2
Mann 42 Skrevet 16. februar 2011 #12 Skrevet 16. februar 2011 Selvfølgelig er det en forutsetning at folk setter seg inn i både sykdommen, vaksinen og evt. bivirkeninger av vaksinen. Sistnevnte er dessverre litt verre, fordi det er vanskelig å få informasjon. Folk som har barn som tåler vaksiner dårlig bør få tilbud om å la være syns jeg, helsestasjon og skoler bør være mye mer bevisst og tolerant der. Selv opplevde jeg at et av barna reagerte så kraftig på en vaksine at helsesøster kviet seg for å la meg følge vaksinasjonsprogrammet. Men det hadde hun egentlig ikke lov til å opplyse meg om, kunne hun fortelle. Rene nazi-tilstander spør du meg. Det er ikke alvorlige bivirkninger av MMR-vaksinen. Det er kanskje derfor man ikke finner så mye informasjon om alvorlige bivirkninger. Etter de seneste årenes MMR-sirkus i England og USA, siden Andrew Wakefields "forskning", har problemstillingen blitt grundig forsket på. Og konklusjonen er at det er en trygg vaksine.
la Flaca Skrevet 16. februar 2011 #13 Skrevet 16. februar 2011 Hvis det du skriver her er sant, bør du rapportere det. Det finnes klare etiske retningslinjer for hva slags informasjon du har rett til å få, og hvis helsesøster har sagt til deg at hun egentlig ikke skal fortelle deg om bivirkningene av vaksinene hun gir, er det noe galt på mange plan i kommunen du bor i. Hun er altså både pålagt fra høyere hold å bryte retningslinjene - og i tillegg velger hun å fortelle om dette til deg, en mor som kommer for å vaksinere sitt barn, istedet for å melde fra til helsetilsynet og ledelsen sin, som hun er forpliktet til å gjøre? Forøvrig har jeg veldig vanskelig for å forstå at noen som virkelig har satt seg inn i vaksinasjonsprogrammet og den enorme betydnig den har hatt for barns helse, faktisk kan være imot vaksinering. Hun fortalte meg dette da hun ringte sent om kvelden for å høre om det fortsatt var liv i barnet hun hadde vaksinert. Det var ikke noe hun tok opp da jeg kom for å vaksinere nei. Hun meldte selvfølgelig bivirkningene til de rette instanser. Problemet sånn som jeg ser det er at helsestasjonen nærmest har forbud mot å si noe som helst negativt om vaksiner og vaksinasjonsprogrammet. Jeg ser det ikke som noe mål i seg selv at normenn skal være blottet for barnesykdommer, og ty til overdreven vaksinasjon. Jeg tror det er mange interesser inne i bildet, blant annet et samfunn som ikke har tid og råd til at folk har syke barn. Det er ikke lenge siden så og si alle ble smittet med meslinger i barndommen og alle hadde kusma - det har jeg da selv hatt. Og kikhoste for den saks skyld. Ingen dør av kikhoste, kusma og meslinger i Norge. Jeg velger å kutte ut kombinasjonsvakinene, vaksinerer heller mot de sykdommene som er alvorlige nok til at de veier opp risikoen for bivirkninger. 1
la Flaca Skrevet 16. februar 2011 #14 Skrevet 16. februar 2011 Det er ikke alvorlige bivirkninger av MMR-vaksinen. Det er kanskje derfor man ikke finner så mye informasjon om alvorlige bivirkninger. Etter de seneste årenes MMR-sirkus i England og USA, siden Andrew Wakefields "forskning", har problemstillingen blitt grundig forsket på. Og konklusjonen er at det er en trygg vaksine. Uten å gå nærmere inn på saken så har jeg selv opplevd at et ung menneske har fått livet ødelagt av MMR-vaksinen. Fra den ene dagen til den andre. Da gir man litt "rats ass" i de forskningsrapportene.
Gjest gurimalla Skrevet 16. februar 2011 #15 Skrevet 16. februar 2011 Selvfølgelig er det en forutsetning at folk setter seg inn i både sykdommen, vaksinen og evt. bivirkeninger av vaksinen. Sistnevnte er dessverre litt verre, fordi det er vanskelig å få informasjon. Hvilke kriterier bruker du for å avgjøre for deg selv hvilke sider som er riktig informasjon og hva som er bare vås? Har du noe grunnkunskap i immunologi som kan hjelpe deg for eksempel? Vet du hvordan vaksiner virker? Har du noe trening i å evaluere medisinsk dokumentasjon?
pøbelsara Skrevet 16. februar 2011 #16 Skrevet 16. februar 2011 Hun fortalte meg dette da hun ringte sent om kvelden for å høre om det fortsatt var liv i barnet hun hadde vaksinert. Det var ikke noe hun tok opp da jeg kom for å vaksinere nei. Hun meldte selvfølgelig bivirkningene til de rette instanser. Problemet sånn som jeg ser det er at helsestasjonen nærmest har forbud mot å si noe som helst negativt om vaksiner og vaksinasjonsprogrammet. Jeg ser det ikke som noe mål i seg selv at normenn skal være blottet for barnesykdommer, og ty til overdreven vaksinasjon. Jeg tror det er mange interesser inne i bildet, blant annet et samfunn som ikke har tid og råd til at folk har syke barn. Det er ikke lenge siden så og si alle ble smittet med meslinger i barndommen og alle hadde kusma - det har jeg da selv hatt. Og kikhoste for den saks skyld. Ingen dør av kikhoste, kusma og meslinger i Norge. Jeg velger å kutte ut kombinasjonsvakinene, vaksinerer heller mot de sykdommene som er alvorlige nok til at de veier opp risikoen for bivirkninger. Er det mulig? Og du har satt deg godt inn i vaksinasjon/ikke-vaksinasjon? Det du skriver her vitner om det stikk motsatte. 2
la Flaca Skrevet 16. februar 2011 #17 Skrevet 16. februar 2011 Hvilke kriterier bruker du for å avgjøre for deg selv hvilke sider som er riktig informasjon og hva som er bare vås? Har du noe grunnkunskap i immunologi som kan hjelpe deg for eksempel? Vet du hvordan vaksiner virker? Har du noe trening i å evaluere medisinsk dokumentasjon? Ja, det har jeg faktisk.
Gjest Gjest Skrevet 16. februar 2011 #18 Skrevet 16. februar 2011 Er det mulig? Og du har satt deg godt inn i vaksinasjon/ikke-vaksinasjon? Det du skriver her vitner om det stikk motsatte. Hra du? Har du satt deg inn i innholdet i de vaksinene, og vet du hva det er du vaksinerer mot? Vet du hva vaksiner gjør med immunsynstemet? Hva går de ulike sykdommene egentlig ut på? Gjør du et bevisst valg? Kanskje vi som er litt eldre ser annerledes på sykdom, det er en del av livet. Jeg skjønner godt de som ikke vil vaksinere ungene mot sykdommer som under normale forhold er ufarlige. Man kan ikke bruke feilernærte og underernærte barn i u-land som målestokk, slik det gjøres her. Men den skremselspropagandaen må selvfølgelig til for å få folk til å vaksinere. 1
Gjest gurimalla Skrevet 16. februar 2011 #19 Skrevet 16. februar 2011 Ja, det har jeg faktisk. Det virket ikke som om du var lege med god kunnskap om immunologi når du baserer dine vurderinger på hva du har hørt av andre...
la Flaca Skrevet 16. februar 2011 #20 Skrevet 16. februar 2011 Det virket ikke som om du var lege med god kunnskap om immunologi når du baserer dine vurderinger på hva du har hørt av andre... Hva er det jeg har hørt av andre?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå