Gå til innhold

Sure katter på p-piller...?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg hadde egentlig tenkt å sterilisere katten min nå i disse dager. Det viser seg nå at min bedre halvpart ikke ønsker sterilisering. Han vil at katten skal få et kull, etterhvert. Inntil da bør vi nok få henne på p-piller, og det snarest. Katten blir snart 9 måneder, men har aldri vist tegn til brunst. Hun er nok sent ute... Men jeg er redd katten skal bli skikkelig sur av p-pillene. Venninna mi sin katt går på p-piller og er beryktet som gatas skrekk. Hun skader andre dyr hvis hun får anledning. De vil av ulike grunner ikke sterilisere sin katt... Det jeg lurer på er om det er det som er det vanlige, at kattene blir direkte farlige mot andre katter/hunder hvis de går på piller. Eller er min venninnes katt spesiell??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Lille-pus

P-piller er en dårlig løsning, TS.

Vis dette til "din bedre halvdel".

Og husk hvor vanskelig det kan være å garantere at pus faktisk får den pillen når hun skal ha den.

Jeg har sett halve kattunger bli født, - som resultat av at katten var gravid, men ble gitt p-piller frem til graviditeten syntes på katten.

Det synet unner jeg ingen.

Bestill time til pus for kastrering, og snakk ham du deler hus med til fornuft.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Consensio

Uff, så utrolig mange katter som ingen vil ha, som blir dumpet, som blir avlivet, som ender opp som løskatter.... og likevel så finnes det folk som vil sette nye katter til verden!

.... sukk ....

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett halve kattunger bli født, - som resultat av at katten var gravid, men ble gitt p-piller frem til graviditeten syntes på katten.

Det synet unner jeg ingen.

Det opplevde jeg også en gang, hadde en katt som sneik seg unna pillen, og fødte ett merkelig lite misfoster, som forhåpentligvis var dødfødt. Siden det har det alltid vært kastrering så snart de er store nok her i huset.

P-piller medfører også en veldig stor risiko for at du mister katten tidlig pga kreft, mange dyrleger nekter å skrive ut resept pga dette.

Men noen humørforandring har jeg aldri lagt merke til pga p-piller til katt, men det er nok av andre grunner til å ikke gi det i det hele tatt. Katten din er 9 måneder, og har en fin alder for å kastreres, siden den er så ung at det ikke er noe rekonvalesens å snakke om, så det er ingen grunn til å drøye dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artikkelen til Lille-pus blir vist til mannen min, ja. Men nå er det sånn at katten han vokste opp med gikk på p-piller. Denne ble veldig gammel, og fikk aldri kreft... Den var visstnok ikke sur heller. Kanskje denne katten var spesielt heldig, jeg vet ikke. Nei, det er nok best å kastrere, er enig i det. Men jeg kan ikke gjøre dette mot min manns vilje. Da blir det ikke levelig her i huset! :frown:

TS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Consensio

Blir det ikke levelig i huset?

Blir han så forbanna fordi du velger å tenke på kattens beste?

Begynner nesten å lure litt på hva slags type mann dette er...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest BabyBlue

Kastrer katta mens han er borte en gang. Da kan han ikke gjøre noe med det i ettertid, og katten slipper å hyle og gaule i løpetiden. Hvem vet - kanskje han ikke merker det engang? Å la katta gå fertil/putte den på p-piller unødvendig er bare stress for eier og dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten min ble gravid da hun gikk på p-piller og hun fikk dødfødte barn.. Det var ikke hyggelig .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BabyBlue

Jeg synes egentlig det skulle ha blitt forbudt å la katter knaske p-piller. Det er unødvendig etter min mening, og når katten kan få jurkreft og dødfødte barn er det i hvert fall ikke noe særlig. Hva er så galt med å kastrere?! Ut og inn hos dyrlegen, dyrt er det ikke heller, og hvis katten er ung tar det bare noen dager før de er oppe å gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter alle de andre her! Sterilser katten så fort som mulig. Hvorfor i all verden skal han absolutt ha ett kull på henne først? Det er så mange som ikke steriliserer kattene sine og alt for mange kattunger som blir født.

Har også opplevd at katten min får kull med dødfødte unger eller misfoster og det er absolutt ingen hyggelig opplevelse. Jeg skal aldri mer la mine katter få unger bare fordi jeg evt har lyst på en kattunge fra egen kattemor. Når jeg får ny katt nå så skal den sterilieres så fort den er gammel nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

..... Men nå er det sånn at katten han vokste opp med gikk på p-piller. Denne ble veldig gammel, og fikk aldri kreft... ......

Nei, det er nok best å kastrere, er enig i det. Men jeg kan ikke gjøre dette mot min manns vilje. Da blir det ikke levelig her i huset! :frown:

Jada... og min bestefar røkte som et damplok på speed. Han ble 90 år og fikk aldri kreft...... :roll:

Jeg begynner ærlig talt å bli ganske sliten av alle disse gamle fordommene som lever og blomstrer i beste velgående rundt i de 1000 hjem.

Din mann må tydeligvis først av-læres og så opp-læres på nytt.

Du sier i ditt første innlegg:

Jeg hadde egentlig tenkt å sterilisere katten min nå i disse dager.

Ergo; du sier det er din katt.

Og dermed er det antageligvis du som har ansvaret for henne. Da er det din plikt å gjøre det som er best for henne.

Videre:

Det viser seg nå at min bedre halvpart ikke ønsker sterilisering.

- det er ikke helt umulig at vet'en gir deg skikkelig god kvantumsrabatt :lur:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten min ble gravid da hun gikk på p-piller og hun fikk dødfødte barn.. Det var ikke hyggelig .

Ja, det glemte jeg å si.. Hun fikk forresten kreft også :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Ja, det glemte jeg å si.. Hun fikk forresten kreft også :tristbla:

Det er bare trist.... ingenting annet enn trist :(

Det var jo gjort i beste mening, og kunnskapen om p-piller var ikke den samme som i dag.

I dag har vi fått mer kunnskap, - spesielt om langtidsvirkningene, og kan iallefall redusere jurkreftrisikoen hos hunkatter ved å kastrere dem isteden for å gi dem p-piller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest BabyBlue

Dyrebeskyttelsen i Rogaland har "heldig" erfaring med p-piller og katter...

På hund og katt ser vi oftest kreft i jurkjertlene hos hunndyr og testiklene hos hanndyr. Ved å sterilisere hunndyra kirurgisk i ung alder kan man redusere risikoen til nesten lik null. Bruk av p-piller til katt og hormonsprøyter til tispe har vært forbundet med kraftig økning i risikoen for jurkreft. Hos hannhund der testiklene ikke kommer ned i pungen er det mye større risiko for kreft i testiklene. Svulster i huden er også veldig vanlig.

Hadde jeg vært deg hadde jeg bare bestilt time hos dyrlegen og gitt F i hva han sier. Kastrering og chipping av min katt kostet litt over tusenlappen, og det er en løsning som varer livet ut. Han slåss veldig lite, og er ekstremt harmonisk og rolig i forhold til rasen (bengalkatt). Jeg anbefaler alle jeg treffer å kastrere katta deres tidlig, enten det er hann eller hunnkatt. Rene kampanjen jeg holder på med :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde egentlig tenkt å sterilisere katten min nå i disse dager.

Du skriver katten din, så synes du skal gjøre det som er best for katten; sterilisere henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada... og min bestefar røkte som et damplok på speed. Han ble 90 år og fikk aldri kreft......

Haha! Det var min første tanke og! ;)

TS, vil du det beste for katten din, kasterer du henne jo før jo heller. Risikoen for at de utvikler brystkreftsvulster reduseres kraftig dersom de kastreres før første løpetid. P-piller burde bare være tillatt i nødtilfeller. Veterinæren jeg bruker skriver aldri ut p-piller med mindre det er i påvente av kastrering (som må utsettes av en eller annen grunn), og da er det aldri snakk om mer enn et par, tre uker.

Det finnes simpelten ingen god grunn for ikke å kastrere pus! :)

Endret av Aurora M.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dyrebeskyttelsen i Rogaland har "heldig" erfaring med p-piller og katter...

På hund og katt ser vi oftest kreft i jurkjertlene hos hunndyr og testiklene hos hanndyr. Ved å sterilisere hunndyra kirurgisk i ung alder kan man redusere risikoen til nesten lik null. Bruk av p-piller til katt og hormonsprøyter til tispe har vært forbundet med kraftig økning i risikoen for jurkreft. Hos hannhund der testiklene ikke kommer ned i pungen er det mye større risiko for kreft i testiklene. Svulster i huden er også veldig vanlig.

Hadde jeg vært deg hadde jeg bare bestilt time hos dyrlegen og gitt F i hva han sier. Kastrering og chipping av min katt kostet litt over tusenlappen, og det er en løsning som varer livet ut. Han slåss veldig lite, og er ekstremt harmonisk og rolig i forhold til rasen (bengalkatt). Jeg anbefaler alle jeg treffer å kastrere katta deres tidlig, enten det er hann eller hunnkatt. Rene kampanjen jeg holder på med :fnise:

Veldig bra!!! :tommelopp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, sur og grinete kan de visst bli av sterilisering også. Mine to hukatter er knapt til å ha i hus etter steriliseringen. De er i tottene på hverandre sent og tidlig, og dette skjedde ALDRI før steriliseringen.

Ikke at jeg anbefaler deg å ikke sterilisere, men dersom det at de blir sure på p-piller er et argument, så er nok sånt individuelt. Mine var ikke sure den perioden de fikk pillen. Ikke ble de gravide og fødte misfoster heller. Det var ikke så vanskelig å få i dem pillene, og ikke glemte jeg det heller.

Ellers tror jeg nok veterinærer også anbefaler sterilisering framfor p-piller. Og du slipper den hersens "løpetiden". (Heter det det hos katter?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, sur og grinete kan de visst bli av sterilisering også. Mine to hukatter er knapt til å ha i hus etter steriliseringen. De er i tottene på hverandre sent og tidlig, og dette skjedde ALDRI før steriliseringen.

Jeg har i løpet av det siste drøye året kastrert to unge hunkatter og har ikke merket noen forskjell på verken humør eller personlighet hos noen av dem. Ei heller på samkvemet dem i mellom. Det er ca. ett års aldersforskjell på dem og de er rett og slett bare gode venner.

Jurkreft hos hunder og katter har jeg sett mer enn nok av, så det unner i hvert fall ikke jeg mine dyr! Selv med operasjon er det ofte en langsom og pinefull død siden kreften som regel har spredd seg før noen oppdager det. Det er godt mulig en og annen katt har overlevd lenge på p-piller, men som min veterinær sa; de hormondosene er forbudt brukt på bl.a. hest fordi risikoen er så høy, men på katter er det fremdeles tillatt fordi det forhindrer ett og annet kull med potensielt hjemløse katter.

Så jeg har også min egen "private kampanje" og EKSPLODERTE da en lokal veterinær presterete å si at den ene hunkatten min måtte ha fyllt ett år og ha hatt et kull før h*n var villig til å kastrere! Med tre dyr i hus, er veterinærregningene i løpet av et år som regel på en del tusen, men denne veterinæren er nå boikottet, selv på vaksiner og annet rutinearbeid, og jeg kjører heller noen mil ekstra.

Jeg har forresten også livsforsikret kattene mine, som er vanlige huskatter, for 6.000 kroner pr. stk. fordi det er omtrent det det koster å vaksinere, chipmerke/tatovere, steriliser/kastrere, forsikre og fôre en katt til voksen alder og da altså det det koster å erstatte en av dem. Begge har vært "gratis" kattunger, så kostnaden er kun beregnet ut fra det. Kanskje noe å tenke på før man anskaffer katt!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BabyBlue
Så jeg har også min egen "private kampanje" og EKSPLODERTE da en lokal veterinær presterete å si at den ene hunkatten min måtte ha fyllt ett år og ha hatt et kull før h*n var villig til å kastrere!Med tre dyr i hus, er veterinærregningene i løpet av et år som regel på en del tusen, men denne veterinæren er nå boikottet, selv på vaksiner og annet rutinearbeid, og jeg kjører heller noen mil ekstra.

Jeg kan ikke fatte og begripe at det finnes veterinærer som fremdeles tror på denne forjævlige myten?! Jeezuz... hvorfor er det da fult mulig og uproblematisk for oppdrettere å kastrere kattene sine, uansett kjønn, bare noen måneder etter de er født? Katten min ble kastrert da han bare var et lite knøtt (3 måneder gammel), og det har vært null problemer med han. Det samme gjelder hunnkatter: tidligkastrering er noe alle veterinærer burde gå med på.

Er utrolig enig med deg i resten av innlegget også. Tror det er få som egentlig er klar over hvor dyrt det er å ta vare på en katt skikkelig. De er ikke lenger betraktet som gårdsdyr som kan gå uten vaksiner og kattmat, noe folk burde få inn i skallen sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...