Gå til innhold

Introdusere 3 mnd baby for nye smaker...

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei, det har nå blitt sånn at man anbefaler å introdusere babyer for nye smaker fra de er 3 mnd gamle. Man får tak i babymat på glass fra 4 mnd, men ikke sett noe fra 3 mnd? Kan man begynne å servere most banan?

Føler meg litt blank på dette....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gi en baby på 3 mnd nye smaker? Hvorfor det?

Skrevet

Gi en baby på 3 mnd nye smaker? Hvorfor det?

Nye "retningslinjer" sier nå at man anbefaler å introdusere baby for nye smaker fra 3 mnds alder. Tidligere har det vært fra 4 mnd.

Skrevet

Man skal vel vente til de er 4 mnd?

Kommer helt an på.

Ja, man kan bruke most banan, bare husk at det er hardt for magen. Man kan også begynne med de tingene fra 4 mnd. Bare husk å prøv på dagtid, tilfelle h*n reagerer på maten.

Skrevet

Det er bare positivt å gi babyen forskjellig så de lærer seg å like "alt". Det er forska på dette, og de som får smake på det meste før de er 8 mnd, er ikke så kresne når de blir voksne. De har et smaksvindu frem til 8,mnd alder.

Her er litt du kan gi fra 3 mnd:

-Alle glass som er merket 4 mnd. Her i huset var grønnsakspureèn suksess!

-Fruktpure

-Grøt merket 4 mnd.

-Små, små biter skive. (Og da mener jeg så små at de nesten ikke synes! Om du spiser en skive, bit av en pitteliten bit og gi babyen.)

-Most potet/gulrot blandet med morsmelk/erstatning.

-Alt du spiser så lenge det er godt most, og det må IKKE være salt!

Minsten her likte ikke banan da han var så liten, tror det var konsistensen han reagerte på..

Lykke til! Det er bare kos å gi babyen forskjellige smakstester.. :)

Skrevet

Glemte å skrive at du må gi små smaksporsjoener av alt nytt du introduserer! I tilfelle a1ller|k

Skrevet

Jeg trodde ikke tarmene og fordøyelsen var utviklet for mer enn mm/mme før 4 mnd alder?

Gjest pysepusen
Skrevet

Jeg trodde ikke tarmene og fordøyelsen var utviklet for mer enn mm/mme før 4 mnd alder?

Samme her. Det nye er vel at de sier at man kan begynne med smaksprøver fra 4 månedersalder. Uansett; her begynte vi saaaakte, men sikkert da han var seks måneder. Nå er han ni og spiser hva som helst - utenom banan :fnise:

Skrevet

Hvem er det som anbefaler å introdusere mat fra 3 mnd? Har dere noen lenker? Jeg kunne tenke meg å lese mer om det!

Skrevet

Innbilte meg at fullamming frem til 6mnd var det som er anbefalt jeg,,,for så å starte forsiktig med smaksprøver?

Skrevet

Jeg skulle også gjerne hatt en lenke til det. 3 måneder hørtes veldig tidlig ut for meg, og helt unødvendig. Du rekker fint å introdusere han for ny smaker innen han blir 8 måneder selv om du venter en måned (eller to), hvis det er det du er redd for...

Og såvidt meg bekjent er det ikke anbefalt å introdusere smaker når de er fire måneder heller. Det er noe man gjør hvis barnet enten får mme, man har lite melk, opplever for lav vektoppgang eller liknende.

Skrevet

Hvem er det som anbefaler å introdusere mat fra 3 mnd? Har dere noen lenker? Jeg kunne tenke meg å lese mer om det!

Hi, ts her. Jeg har ikke noe link (akkurat nå..), men det var min mann som fortalte dette. Var noe han og noen kollegar av han hadde hørt og lest om..Hvis jeg får en link skal jeg legge den ut :)

Skrevet

Innbilte meg at fullamming frem til 6mnd var det som er anbefalt jeg,,,for så å starte forsiktig med smaksprøver?

Ts her. Jeg trodde iutg.punktet at det var fra 4 mnd, men jeg føler det er mye forskjellig informasjon. Noen sier 6 mnd, andre 8 mnd og noen 4 mnd, og nå har jeg hørt 3 mnd.

Rart man blir forvirret?! :gjeiper:

Skrevet (endret)

Jeg vil også pesisere at smaksprøver er nettop det, SMAKSPRØVER. Spesielt så tidlig som 3 mnd. Det betyr at en sutt av fingeren din med f eks litt appelsinjuice på, eller en kvart eller halv teskje potetmos, litt leverpostei, eller sjysaus er nok . Å begynne å kjøpe middagsglass og fruktpuré så tidlig er absolutt ikke nødvendig, og vil sannsynligvis friste folk til å gi mer enn bare smaksprøver.

Endret av flickan
  • Liker 3
Skrevet

Fullammet alle våre til de var 6 mnd og begynte med smaksprøver da. De liker alle all slags mat.

Skrevet

De offisielle kostholdsrådene fra myndighetene er fremdeles fullamming til 6 mnd, og at man deretter introduserer mat under en paraply av morsmelk. Kan leses på matportalen.no. Barnet kan trenge tilleggskost før 6 mnd dersom h*n ikke går opp nok i vekt eller virker sultent etter hyppige amminger. Her er en artikkel om hvorfor man bør vente med å introdusere fast føde.

I fjor kom det resultater fra forskning hvor det ble anbefalt å introdusere mat med SMAKSPRØVER fra 4 mnd, slik at babyen blir kjent med forskjellige smaker. Smaksprøver er som flickan sier: dyppe fingeren og la babyen få smake bittelitt. Smaksvinduet det er snakk om er åpent til rundt 10 mnd (alt fra 8-12 mnd nevnes flere steder), så det betyr faktisk ikke at man ikke kan fullamme til 6 mnd om man kan/ønsker det og fremdeles rekke å introdusere smaker. Det er også påpekt at det er viktig å introdusere RENE smaker, ikke mange smaker sausa i hop slik maten i barneglassene er.

Her er link til innslaget om dette på Schrödingers katt, står noe om det samme på klikk.no.

Når det er sagt, jeg fullammet snuppa til hun var 6 mnd, hun spiser alt mulig (er 26 mnd), ingen tegn på å være kresen likevel ;) Lillebror fikk en agurkstav/paprikastav som han fikk sutte på en gang i blant fra han var 5 mnd og 1 uke.

Skrevet

Smaksprøver kan jo være hva som helst babyen kan slikke på. Agurk, gulrot, banan osv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...