Gå til innhold

Budgivning i forbindelse med kjøp av hus


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vurderer å by på et hus som nå har lagt ute to uker etter visning uten å ha blitt solgt. Det er litt spesielt, og det er nok ikke mange interessenter. Huset ligger ute med en prisantydning på 2.6 mill. Vil det oppfattes som useriøst å by 2.3? Eller kan jeg faktisk begynne budet enda lavere?

Tenker da i forhold til en forhandlingssituasjon. Hvis jeg begynner på 2.3 vil de kanskje forsøke å presse prisen til 2.6, men begynner jeg på 2.2 tenker de kanskje at huset var for høyt priset i utgangspunktet, og at prisen kan presses noe opp, men at de etter å ha tenkt seg gjennom godtar 2.4, 2.5?

Vil jo helst få huset, men til lavest mulig pris (selvsagt), og jeg avventer heller, enn å kjøpe det aktuelle huset for prisantydning. Dette fordi jeg synes huset er for høyt priset, kontra hva man får igjen. Uansett tror jeg ikke huset vil gå for prisantydningen.

Som dere også skjønner er det første gang jeg skal kjøpe hus...

(Håper forøvrig innlegget ble postet på rett plass, vurderte nemlig også forbruker og økonomi, ber om at inlegget flyttes hvis det hadde vært en bedre plassering.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Legg inn et bud på det du er villig til å gi for det, gjerne noe lavere (100.000) slik at om de ikke godtar budet så kan du avvente ei uke eller to før du legger inn et nytt bud.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spinell

Mekanismene omkring boligsalg er alltid like spennende, og ingen budrunde er lik.

Jeg synes ikke 2,3 er noe skambud. Budet ligger jo ca 11% under prisantydningen. Vedder på at om du hadde hatt 3-4 ulike meglere til å sette prisantydning, ville spriket vært større enn disse 11%-ene!

Det vi selvsagt ikke vet, er om selger har fått lave bud i den perioden huset har ligget ute for salg, og avvist disse budene.

Her er for øvrig en artikkel som handler om hvordan en kan igangsette en lang budrunde hvis en legger inn bud under prisantydning. Det er ikke sikkert det skjer i ditt tilfelle, hvis boligen er noe spesiell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg inn bud på to mill. Da er du jo automatisk med på videre budrunde og kan vt. by over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.

Takk for svar.

Sulosi: Det er jo aboslutt lurt, dersom det ikke kommer andre bud i den perioden er det jo mer sannsynlig at de godtar et bud som er bare litt høyere enn det man i utgangspunktet la inn..

Spinell: Det var også noe å tenke på ja.. Ønsker jo ikke å oppnå en lenger budrunde som ender høyere enn det jeg er villig til å gi fordi jeg begynner for lavt..

Skal på privat visning på torsdag (jeg kom meg ikke på felles visningen). Så da legger jeg vel inn et evt. bud på fredag hvis jeg liker huset etter å ha sett det i virkeligheten også.

Tar gjerne i mot flere tips og meninger også :)

Uff, vanskelig dette. Gleder meg til huskjøp er i boks!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan skrive litt om hvordan vi fikk tilslaget da sønnen vår kjøpte leilighet i forrige uke.

Etter å ga lest og diskutert på nett, fant vi ut at vi skulle by prisantydning. Skulle selger ikke godta budet, ville vi ha bedt om motbud, for så å evnt ha kommet med et nytt bud som var 10-20-30 tusen høyere enn det opprinnelige budet.

Vi var veldig klare på at vi ikke skulle gå inn i en budrunde med oss selv. Noe som lett kunne ha skjedd hvis vi hadde lagt inn for lavt bud.

Nå godtok selger det første budet vårt, og sønnen vår er nå huseier.

Fordelen med å legge inn et litt høyt bud, er at du skremmer bort evnt andre kjøpere. Hvis dette er et hus du virkelig ønsker, er det en grei teknikk.

Har du andre hus på hånden, kjører du en budrunde fra lavt bud, og ser hva som skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om du kommer noen vei med å legge inn lavt bud eller ikke, kommer jo også helt an på om selger har dårlig tid. Har selger god tid med å selge, så blir neppe et bud på 300.000 under takst godtatt, sannsynligvis ei heller 200.000 under takst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...