Gå til innhold

Ungdommer som bruker fake leg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Datteren min er 17 år (blir 18 mot slutten av året). Siden hun var 16 har hun vært ute på byen i Oslo ofte, minst to helger i måneden. Er klar over at hun bruker fake leg, enten bankkort hun har lånt av eldre venninner, eller eget bankkort som hun har endret på. Hun bruker også fake leg på polet, for å få kjøpt sprit (enten 40 eller 60%).

Hva syns dere om dette? Jeg vet ikke helt hva jeg skal si til henne om det, jeg kan jo ikke låse henne inne, eller kontrollere alt hun gjør heller. Er redd det skal skje noe med henne når hun er ute, siden det er mye rare folk ute og går på nattetid.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

HAAAAALLO!!

selvfølgelig skal du snakke til henne.. du er moren hennes, og det er helt uhørt at hun som ikke er myndig skal ut på byen, og ikke minst kjøpe sterk(!) brennvin!!

Skrevet

Nei, du kan ikke låse henne inne.. Og heller ikke forhindre at hun drikker, og går på byen.

Men faren med å bruke kort som hun har forandret på er at dette blir dokumentforfalskning dresom hun blir tatt for det. Det kan bli alvorlig for henne, bøter, og kan føre til at hun ikke får visakort mer.

Jeg gjor det selv når jeg var ung, og visste ikke dette da. Men si det til henne du. Da er det bedre å snike seg inn eller noe..

Gjest Canis lupus
Skrevet (endret)

Hadde det vært min unge ville jeg enten politianmeldt henne, eller dratt etter henne når hun drar ut, for å så si ifra til vakta på utestedet hun drar på.

For det første er hun for ung til å drikke alkohol lovlig. For det andre er hun i hvertfall for ung til å drikke sprit. For det tredje er hun ALT for ung til å fly på byen. Og for det fjerde kan utestedet miste skjenkebevillingen fordi datteren din er en uansvarlig drittunge som driter i konsekvensene av hennes ulovlighet.

Alt dette er DITT ansvar ettersom at hun ikke er myndig.

Datteren din bryter loven, og det gjør du også ved å være klar over det men ikke melde i fra/gjøre noe med det. Veit ikke hvem av dere som er værst.

Endret av Canis lupus
  • Liker 3
Skrevet

Hadde det vært min unge ville jeg enten politianmeldt henne, eller dratt etter henne når hun drar ut, for å så si ifra til vakta på utestedet hun drar på.

For det første er hun for ung til å drikke alkohol lovlig. For det andre er hun i hvertfall for ung til å drikke sprit. For det tredje er hun ALT for ung til å fly på byen. Og for det fjerde kan utestedet miste skjenkebevillingen fordi datteren din er en uansvarlig drittunge som driter i konsekvensene av hennes ulovlighet.

Alt dette er DITT ansvar ettersom at hun ikke er myndig.

Datteren din bryter loven, og det gjør du også ved å være klar over det men ikke melde i fra/gjøre noe med det. Veit ikke hvem av dere som er værst.

Nå spurte vel ikke TS om du syns at hun skal politianmelde, og hun ba vel heller ikke om din mening om datteren hennes er ei drittunge eller ei? :roll:

Gjest Canis lupus
Skrevet

Nå spurte vel ikke TS om du syns at hun skal politianmelde, og hun ba vel heller ikke om din mening om datteren hennes er ei drittunge eller ei? :roll:

Nå spurte vel TS hva vi syntes om dette, og da har vel jeg min fulle rett til å svare hva jeg syntes om dette og hva jeg ville gjort hvis det var mitt barn? :roll:

• Liker 1
Skrevet

Nå spurte vel TS hva vi syntes om dette, og da har vel jeg min fulle rett til å svare hva jeg syntes om dette og hva jeg ville gjort hvis det var mitt barn? :roll:

Tror vel kanskje TS mente å spørre om folks mening om ungdommer som bruker fake leg generelt, ikke om hans/hennes datter. Men for all del, si hva du vil.

Skrevet

Hei!

Datteren min er 17 år (blir 18 mot slutten av året). Siden hun var 16 har hun vært ute på byen i Oslo ofte, minst to helger i måneden. Er klar over at hun bruker fake leg, enten bankkort hun har lånt av eldre venninner, eller eget bankkort som hun har endret på. Hun bruker også fake leg på polet, for å få kjøpt sprit (enten 40 eller 60%).

Hva syns dere om dette? Jeg vet ikke helt hva jeg skal si til henne om det, jeg kan jo ikke låse henne inne, eller kontrollere alt hun gjør heller. Er redd det skal skje noe med henne når hun er ute, siden det er mye rare folk ute og går på nattetid.

Jo faktisk!! Jeg kan ikke komme med noen moderlige råd, men det er ikke mange årene siden jeg var på alder med datteren din. Å bruke falsk leg på byen og på polet er en idiotisk ting å gjøre, men å gå ut på byen å vite at mor sitter hjemme å ikke bryr seg, det tror jeg er verre! Jeg var så glad da min mor "passet på" meg når jeg var i den alderen, fordi jeg vet at bylivet er farlig. Jeg ble lært opp tidlig til at å bruke falsk leg er kriminelt og at det ville kommet på rullebladet mitt og ødelagt fremtiden min. Hvorfor har ikke datteren din lært det? Og hvorfor tror du at du ikke kan gjøre noe? Det er DIN datter som jeg går utfra bor i DITT hus. Og så enkelt fungerer det: Ditt hus, dine regler.

Du er i hvert fall fornuftig nok til å vite at det datteren driver med er galt, men du må vise din datter det. Du må også vise henne at det gjør deg svært bekymret når hun driver på på den måten.

Skrevet

Hei.

Du burde vel fortelle henne om konsekvensene. Jeg jobbet selv som dørvakt og det var mange som prøvde å komme inn med falsk legg. de leggene beslagla vi og sendte de til politiet, der ble de som brukte de og de som hade lånt bort leggen innkalt til avhør. dette er faktisk straffbart og kan få konsekvenser når hun skal skaffe seg jobb. har hørt om de som fått utsettelse på å kjøre opp til bil også for dette, det er vel en konsekvens som kan skremme de vekk fra å gjøre dette.

og til deg canis lupus: husk at kua har selv vært kalv, eller var du kanskje skinnhellig som ungdom? tenk på dette før du går rundt og kaller andre sine unger for drittunger.

Skrevet (endret)

Jeg var ute hver eneste helg for snart ti år siden, med falsk legtimasjon (lånt eller "klusset" på)

Tror nok ikke foreldrene mine visste om akkurat dèt (selv om jeg i etterkant vet at de visste om andre ting jeg trodde jeg skjulte godt!)men jeg hadde nok sagt i fra til min datter om jeg oppdaget det. Hele opplegget er utrolig risikabelt! Trodde forresten at dette var bortimot "umulig" nå for tiden i forhold til at vakter virker mer opptatt av at "alle" skal vise frem leg.

Når det er sagt er jeg enig i at man ikke må være overbeskyttende. Straks man går inn på dette temaet vil det komme opp nye problemstillinger og problemløsning. Greit å tenke over hvilke vendinger samtalen kan få. Det er for eksempel lett og plumpe ut med at "jeg skal kjøpe sprit til deg i stedet" og det er ikke ok fordi da tillater man nyting av alkohol. Men nå er denne jenta 17 år da, og ikke 14. En viss forskjell der!

Endret av Anaconda
Skrevet

Jeg tror det er problemer med oppdragelsen. En mor som ikke tør å sette grenser.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Les deg opp om konsekvensene ved bruk av falsk leg og informer henne i det om dem. Har selv brukt falsk leg da jeg var yngre, jeg og ante faktisk ikke hvor store konsekvensene kunne blitt før jeg ble voksen (dokumentforfalskning kan ha konsekvenser for jobb, utdanning, visum, oppkjøring til bil, bøter osv. og ved lånt ID kan det også ha konsekvenser for eieren av IDen). Her har vi informert tenåringene om konsekvensene selv om vi ikke har tatt dem i å bruke det.

Jeg ville aldri "godtatt" bruk av falsk leg hvis jeg hadde oppdaget at barna brukte det.

Endret av Phaedra

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...